Christiansborg
1240 København K
Att.: Formand Erling Bonnesen / Christina Johansen
Er Ytringsfrihed og Retssikkerhed for ledige?
På baggrund af det enstrengede arbejdsmarkedssystem og den kommende kommunalreform, der træder i kraft 1. januar 2005 kan også veluddannede ledige have store vanskeligheder med at få beskyttet deres ytringsfrihed og retssikkerhed, når man som ledig kun har en indgang til den offentlige sektor. Derfor opfordrer ACA-2002 Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg til at foreslå regeringen at der nedsættes en hurtigt arbejdende retssikkerhedskommission, der har til opgave at undersøge hvordan lediges retssikkerhed og ytringsfrihed beskyttes bedre –  nu og efter Kommunalreformen træder i kraft den 1. januar 2007
Hvis de flotte visioner – om at offentlige myndigheder og andre aktører ikke må handle hen over hovedet på ledige - reelt skal kunne føres ud i virkeligheden, så har vi klar dokumentation for, at der er behov for at der oprettes en form for forligsinstitution. En form for forligsinstitution der gratis kan kontaktes af ledige inden den offentlige myndighed – AF eller kommunen – træffer afgørelse om en konkret handlingsplan. Det er især aktuelt fordi ACA-2002 i en lang række sager har kunnet konstatere, at både AF og andre offentlige myndigheder i mange sager ikke partshører den ledige, hvilket ellers er et lovkrav, inden en afgørelse om handlingsplan træffes.[1]
På baggrund af flere konkrete sager, hvor det først efter flere måneder har vist sig, at en underordnet offentlig myndighed har truffet en ulovlig afgørelse, foreslår ACA-2002 for at styrke lediges retssikkerhed følgende: Folketingets Arbejdsmarkedsmarkedsudvalg opfordres til at arbejde for at en lovbestemt grænse for, hvor lang tid tilsynsmyndigheder maksimalt må være om en ankesag om fuldstændigt ophør af forsørgelsesgrundlag. Derudover foreslås det at det samtidig slås fast i både Lov om aktiv beskæftigelsespolitik og Lov om aktiv socialpolitik, at en offentlig myndighed er forpligtet til, at godtgøre et dokumenterbart økonomisk tab, hvis afgørelse senere erklæres ulovlig af en tilsynsmyndighed.
Den 1. januar 2005 blev det forbudt at diskriminere personer med handicap og alder på arbejdsmarkedet. I lovens § 8a er der kun tillagt en klageadgang for etniske minoriteter. Derfor foreslår ACA-2002, at klageadgangen udvides til også at omfatte sager hvor forskelsbehandlingen finder sted på grund af alder og handicap. Det savner en logisk forklaring hvorfor nogle grupper der er omfattet af direktiv 2000/78/EF har en klageadgang, mens andre er afskåret fra klageadgang. Derfor foreslår ACA-2002 at også sager vedr. forskelsbehandling grundet alder og handicap gives denne samme klageadgang til Center for Menneskerettigheder. Som en direkte konsekvens heraf foreslår vi Lov om kompensation til handicappede i erhverv mv. ændret således, at denne klageadgang til Center for Menneskerettigheder udtrykkeligt fremgår af lovens bestemmelser.
ACA-2002 foreslår en præcisering både i lov om aktiv beskæftigelsespolitik og lov om aktiv socialpolitk: Lov om kompensation til handicappede i erhverv mv.skal overholdes af offentlige myndigheder – AF eller kommuner –når ledige med handicap skal have udfærdiget konkrete handlingsplaner og den ledige er omfattet af lov om kompensation til handicappede i erhverv mv og selv giver udtryk for at ville bruge mulighederne i loven. Derfor foreslår ACA-2002 at både Lov om aktiv beskæftigelsespolitik og Lov om aktiv socialpolitik ændres således at det præciseres over for offentlige myndigheder, at Lov om kompensation til handicappede i erhverv jf. ILO konvention 159 kapitel 2 artikel 4 at særlige positive foranstaltninger med henblik på reelt at opnå lige muligheder og ligestilling for handicappede arbejdstagere og andre arbejdstagere skal ikke betragtes som diskriminerende over for andre arbejdstagere.[2]
Forelagt for Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg den 26. oktober 2005 kl. 10.30
Med venlig hilsen
PÃ¥ ACA-2002s vegne
Cand. Scient. Adm.
Birgit Drejer
[1] Ytringsfrihed og retssikkerhed for ledige er en videreudvikling af ACA-2002s arbejdsmarkedsforslag dateret den 30. marts 2005 vedr. forslag om tvungen Smiley-ordning for beskæftigelsesindsatsen. Se i øvrigt: Dagbladet Informations artikel dateret den 31. marts 2005, s. 7 â€Langtidsledige med en god idé†om vores forrige foretræde 30. marts 2005
[2] Bekendtgørelse af ILO-konvention nr. 159 af 22. juni 1983 om erhvervsmæssig revalidering og beskæftigelse af handicappede (*1) BKI nr. 40 af 20/4 1988 (gældende)