Forslag til lov om ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. (Undtagelse for unge under 18 år) I lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 31 af 12. januar 2005, foretages fø lgende ændringer: § 1 1. I § 5 indsættes som nyt stykke: ” Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke  , hvis en arbejdsgiver i henhold til undtagelsesbestemmelser i denne lov kan foretrække lønmodtagere med et bestemt kendetegn.   ” 2. I §5a indsættes efter stk. 4 som nyt stykke: ” Stk. 5. Forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder  med hensyn til ansættelse, lønvilkår og afskedigelse, finder ikke anvendelse for lønmodtagere under 18 år  , hvis ansættelse er omfattet af en kollektiv overenskomst,der indeholder sæ rlige regler om aflønning af unge under 18 år  .” § 2 Loven træder i kraft den 1.   februar 2006.   
Bemærkninger til lovforslaget. Almindelige bemærkninger 1. Baggrund Med lov nr. 1417 af 22. december 2004 vedtog folketinget at ændre lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. med henblik på at gennemføre bestemmelserne om alder og handicap i EU direktiv nr. 2000/78/EF om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv i dansk ret   (Beskæftigelses  direktivet). I forbindelse med gennemførelse af forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder blev direktivets undtagelsesbestemmelse i artikel 6 udnyttet i begrænset omfang. Artikel 6, stk. 1, litra a-c i direktivet har følgende ordlyd: ”1.  Uanset artikel 2, stk. 2, kan medlemsstaterne bestemme, at ulige behandling på grund af alder ikke udgør  forskelsbehandling, hvis den er objektivt og rimeligt begrundet i et legitimt formål inden for rammerne af den nationale ret, bl.a. legitime beskæftigelses  -, arbejdsmarkeds- og erhvervsuddannelsespolitiske mål, og hvis midlerne til at opfylde det pågældende formål er hensigtsmæssige og nødvendige. Der kan    bl.a. være tale om følgende former for ulige behandling: a) tilvejebringelse af særlige vilkår for adgang til    beskæftigelse og erhverv  suddannelse, beskæftigelse og erhverv, herunder betingelser vedrørende a   fskedigelse og aflønning, for unge, ældre arbejdstagere og personer med fo  rsørgerpligt med henblik på at fremme deres erhvervsmæssige integration e  ller at beskytte dem b) fastsættelse af   minimumsbetingelser vedrørende alder, erhvervserfaring e ller anciennitet for adgang til beskæftigelse eller til visse fordele i forbinde  lse med beskæftigelse c) fastsættelse af en maksimal aldersgrænse for ansættelse, som er ba seret på uddannelsesmæssige krav til den pågældende stilling eller nødvendigheden af at have tilbagelagt en rimelig periode i beskæftigelse før pensionering.   ” Efter lovens ikrafttræden har det vist sig, at udnyttelsen af artikel 6 har været for snæver i re  lation til ansættelse af unge under 18 år. Der er i en lang række overenskomster særlige bestemmelser om aflønning af unge under 18 år. Disse overenskomstbestemmelser blev i forbindelse med lovændringen anset for at være i overensstemmelse med direktivet, jf. bemærkningerne i lovforslag L 92. Det blev i samme forbindelse fastslået, at det er overenskomstparternes ansvar at begrunde disse aldersgrænsers overensstemmelse med direktivet. Da der er tale om ændring af implementeringslovgivning har lovforslaget   været forelagt for det af Beskæftigelsesministeren nedsatte implementeringsudvalg.  
2. Lovforslagets indhold 2.1. Undtagelse af unge under 18 år fra forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder Som en følge af , at det i L 92 anerkendes, at parterne har adgang til at opretholde overenskomster, der aflønner de ansatte forskelligt afhængig af de   res alder, finder regeringen, at det også  er rimeligt, at arbejdsgivere kan foretrække at ansætte unge under 18 år  på disse vilkår  . Der foreslås derfor  indsat en undtagelsesbestemmelse, hvorefter forskelsbehandlingslovens forbud mod forskelsbehandling på grund af alder ikke skal gælde for unge under 18 år, hvis arbejdsgiveren er omfattet af en kollektiv overenskomst, der indeholder særlige bestemmelser om aflønni   ng af unge under 18 år, i relation til ansættelse, lønvilkår og afskedigelse. Forslaget betyder, at arbejdsgivere derved får lov til at lægge vægt på ung alder til ansættelse i de stillinger, som traditionelt har været besat af unge under 18 år. Dette inde bærer også, at arbejdsgivere kan søge efter unge under 18 år og foretrække dem til ansættelse til de pågældende stillinger. Forslaget betyder tillige, at arbejdsgiveren kan aflønne unge under 18 år i henhold til overenskomsternes særlige lønbestemmelser fo r unge under 18 år, og at arbejdsgiveren lovligt vil kunne afskedige de pågældende lønmodtagere, når de fylder 18 år. Det understreges, at forslaget også  omfatter uorganiserede lønmodtagere, som er omfattet af en overenskomst på den pågældende virksomhed. Arbejdsgivere, der ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst, der indeholder bestemmelser om aflønning af unge under 18 år,   har ikke behov for at være omfattet af lovændringen, fordi de jo ikke er bundet af en overenskomsts lønvilkår.   Adgangen til at lægge vægt på alder i forbindelse med ansættelse   og afskedigelse af unge under 18 forudsætter således, at arbejdsgiveren er omfattet af en kollektiv overenskomst, med særlige regler for unge under 18 år.    Unge under 18 år vil fortsat være beskyttet mod anden forskelsbehandling på grund af  alder. Med forslaget er der er tale om en yderligere udnyttelse af direktivets artikel 6, der giver mulighed for at medlemsstaterne kan tillade ulige behandling på grund af alder. Det fremgår således af artikel 6, stk. 1 li tra a, at der kan tilvejebringes særlige vilkår for beskæftigelse for unge, herunder betingelser vedrørende aflønning og afskedigelse, for at fremme deres erhvervsmæssige integration, hvis dette er objektivt og rimeligt begrundet indenfor rammerne af national ret. Begrundelsen for forslaget er, at unges erhvervsmæssige integration herved støttes    i form af, at de unge får mulighed for at få arbejdserfaring  , i perioden indtil de fylder 18 år, hvorefter de typisk vil være gået i gang med en uddannelse. Forslaget skal endvidere ses i sammenhæng med, at det i Undervisningsministerens regi nedsatte udvalg om mesterlære i sin rapport fra maj 2005 (UVM 7-365) opfordrede arbejdsmarkedets parter til kigge på mulighederne for at
overenskomstdække områder, hvor der i øj eblikket ikke er indgået overenskomster for ungarbejdere. Også af denne grund bør forskelsbehandlingsloven hjemle adgang til at indgå nye overenskomster for ungarbejdere, jf. at der i dag alene i medfør af lovens § 5a, stk. 3 , er mulighed for at opretholde gældende overenskomster i det omfang, at de er rimeligt og objektivt begrundet i et legitimt formål indenfor rammerne af dansk ret.  Forslaget harmonerer endvidere med, at der indenfor en række områder er fastsat særlige regler for at beskytte unge under 1 8 år. Således indeholder arbejdsmiljøloven særlige regler for børn og unges arbejde , og anden lovgivning udelukker unge under 18 år fra bestemt beskæftigelse for at beskytte dem   , jf. fx restaurationslovens aldersgrænser i forbindelse med unges beskæftigels e i områder hvor der sælges alkohol   . Det er dermed anerkendt, at der i en lang række tilfælde gør sig særlige hensyn gældende med hensyn til beskæftigelse af unge under 18 år.    På den baggrund  er det regeringens opfattelse, at forslaget til undtagelsen af unge under 18 år er objektivt og rimeligt begrundet i legitime formål i dansk ret og derfor er i overensstemmelse med beskæftigelsesdirektivets artikel 6, stk. 1 litra a. 2.2. Præcisering   af bestemmelsen om annoncering Til tider opstår der tvivl om rækkevi   dden af annonceringsbestemmelsen i lovens § 5, i relation til de situationer, hvor en arbejdsgiver lovligt kan lægge vægt på bestemte kriterier i forskelsbehandlingsloven. Det foreslås  derfor, at annonceringsbestemmelsen i § 5 præciseres  , således at  det eksplicit fremgår af loven, at  annonceringsforbuddet ikke gælder   i de tilfælde,   hvor arbejdsgiveren efter undtagelsesbestemmelser i loven har lov til at lægge vægt på bestemte kendetegn, herunder fx har adgang til at foretrække unge under 18 år. 3. Økonomi  ske konsekvenser for stat, amter og kommuner Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner. 4. Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner. 5. Økonomiske og administrative omkostninger for erhvervslivet Lovforslaget betyder, at erhvervslivet fortsat kan rekruttere og aflønne unge under 18 år i overensstemmelse med de gældende overenskomstbestemmelser herom. 6. Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser. 7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne. 8. Forholdet til EU-retten Lovforslaget justerer implementeringslovgivningen af dele af Råd ets direktiv 2000/78/EF om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv (EF  -T. 2000 nr. L 303, s. 16). Høring Lovforslaget er sendt i høring i Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, Funktionær  ernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Sundhedskartellet, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, KTO, CFU, Kristelig Fagbevægelse  , Kristelig Arbejdsgiverforening, Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen i Danmark, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, Institut for Menneskerettigheder, Advokatrådet  og Ældresagen   . Sammenfatning af lovforslagets konsekvenser
Bemærkninger   til de enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1 Det præciseres, at annonceringsforbuddet ikke gælder, hvis et job eller en jobkategori i henhold til undtagelsesb estemmelser i forskelsbehandlingsloven lovligt kan søges besat af en person med et bestemt kendetegn. For at skabe klarhed og eftersom overtrædelse af annonceringsforbuddet er strafsanktioneret findes det hensigtsmæssigt at præcisere dette i lovteksten. Efter § 6, stk. 1 gælder forbuddet mod forskelsbehandling fx ikke ved ansættelse som præst i Folkekirken eller for lignende stillinger, hvor religiøst tilhørsforhold er af afgørende betydning for jobbets udførsel. Efter § 6, stk. 2, kan der søges om dispensa  tion, således at konkrete stillinger kan besættes med personer med bestemte kendetegn (hvor kendetegnet/egenskaben udgør en regulær jobkvalifikation). Er en sådan dispensation meddelt til en arbejdsgiver, vil arbejdsgiveren i sit stillingsopslag kunne annoncere efter personer med det pågældende kendetegn. Tilsvarende vil gøre sig gældende i forhold til forslaget til ny § 5 a, stk. 4, således at arbejdsgiveren lovligt vil kunne annoncere efter unge under 18 år, hvis arbejdsgiveren , er omfattet af en kollektiv overenskomst i henhold til hvilken arbejdsgiveren kan aflønne unge under 18 år med en særlig lønsats. Til nr. 2. Det foreslås, at forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder i lovens §   2, stk. 1, ikke gælder for lønmodtagere under 18 år for så v idt angår ansættelse, lønvilkår og afskedigelse , hvis arbejdsgiveren er omfattet af en kollektiv overenskomst, der indeholder særlige regler om aflønning af unge under 18 år  . Forslaget betyder, at en arbejdsgiver fremover må søge efter unge under 18 år til  besættelse af stillinger,   der er omfattet af en kollektiv overenskomst i henhold til hvilken, arbejdsgiveren kan aflønne unge under 18 år med en særlig lønsats. Undtagelsen betyder endvidere, at arbejdsgiveren, uden at overtræde forbuddet mod forskelsbeha  ndling på grund af alder, kan foretrække at ansætte unge under 18 år i de pågældende stillinger frem for andre over 18 år, ligesom bestemmelsen indebærer, at den ansatte kan afskediges ved det fyldte 18. år. Det bemærkes, at den unge under 18 år fortsat vi   l være beskyttet mod forskelsbehandling på grund af alder i relation til andre arbejdsvilkår, herunder i relation til chikane.    
Til § 2 Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.    februar 2006, og at loven gælder for alle eksisterende ansættelsesforh  old.
Gældende formulering Lovforslaget § 5. Det må ikke ved annoncering angives, at der til ansættelse eller erhvervsuddannelse søges eller foretrækkes en person af en bestemt race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering eller national, social eller etnisk oprindelse eller med en bestemt alder eller med handicap. Det må heller ikke angives, at der ikke ønskes en person med de i 1. pkt. nævnte kendetegn. 1. I § 5 indsættes som nyt stykke: ” Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke, hv  is en arbejdsgiver i henhold til undtagelsesbestemmelser i denne lov kan foretrække lønmodtagere med et bestemt kendetegn.” § 5 a. Bestemmelser i individuelle eller kollektive aftaler og overenskomster og i virksomheders interne reglementer m.v., som er i strid med forbuddet mod forskelsbehandling i §§ 2-5, er ugyldige. Dette gælder også bestemmelser i vedtægter m.v. for selvstændige erhverv og for arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer. Stk. 2. Bestemmelser i aftaler og i virksomheders reglementer m.v., som vedrører mere end én arbejdsgiver, er ligeledes ugyldige, hvis de hjemler forskelsbehandling på grund af et af de i § 1, stk. 1, omfattede kriterier inden for de i §§ 2-5 nævnte områder. Dette gælder også bestemmelser i vedtægter m.v. for selvstæ  ndige erhverv. Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 1 er loven ikke til hinder for opretholdelsen af gældende aldersgrænser fastsat i eller aftalt i henhold til kollektive aftaler og overenskomster, forudsat at disse aldersgrænser er objektivt og rimeligt begrundet i et legitimt formål inden for rammerne af dansk ret, og midlerne til at opfylde det pågældende formål er hensigtsmæssige og nødvendige. Stk. 4. Uanset § 2, stk.1, er loven ikke til hinder for bestemmelser i individuelle eller kollektive aftaler og overenskomster om ophør af
ansættelsesforholdet, når lønmodtageren fylder 65 år. 2. I §5a indsættes efter stk. 4 som nyt stykke: ” Stk. 5. Forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder med hensyn til ansættelse, lønvilkår og afskedigelse, fi  nder ikke anvendelse for lønmodtagere under 18 år, hvis ansættelse er omfattet af en kollektiv overenskomst, der indeholder særlige regler om aflønning af unge under 18 år.”