Notat vedrørende specialfunktioners og nøglepersoners konkrete opgaver i jobcentrene i forhold til indsatsområderne kønsligestilling, etniske minoriteter, handicap og europæisk jobformidling (EURES)

 

Text Box: 27. marts 2006

Vores sag
05-570-21
Vores ref.
vt/amj/asj

På åbent samråd i FAU den 15. marts 2006 - om organiseringen af specialfunktionerne i det nye beskæftigelsessystem - efterlyste ordførerne fra Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre et uddybende notat om opgavefordelingen mellem specialfunktioner og nøglepersoner i jobcentrene.

 

Det er ikke muligt at opstille en nøjagtigt fordeling af de opgaver, som de nuværende specialkonsulenter varetager, på hhv. specialfunktioner og nøglepersoner, da specialkonsulenternes opgaver i dag varierer fra indsatsområde til indsatsområde. Desuden vil den fremtidige organisering af nøglepersonerne i nogen grad afhænge af de enkelte jobcentres størrelse, sammensætning og geografiske placering.

 

Generelt kan det siges, at de opgaver, der fx vedrører metodeudvikling, igangsættelse af undersøgelser, udarbejdelse af analyser, oprettelse af vidensdatabaser/hjemmesider med den nyeste information og afholdelse af kursusvirksomhed, vil påhvile specialfunktionerne.

 

Videreformidling af ny viden på indsatsområderne vil påhvile de udpegede nøglepersoner, der sammen med jobcentres øvrige medarbejdere desuden vil varetage den daglige drift og borgerkontakten, herunder frontarbejde.

 

Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at omdrejningspunktet for det fremtidige arbejde med de fire nuværende indsatsområder vil være princippet om mainstreaming – sådan som det er blevet forelagt for FAU den 15. marts 2006.

 

Det betyder, at det forventes, at medarbejdere i de kommende jobcentre vil have viden om og kompetencer til at servicere alle borgere, herunder også borgere med særlige problemstillinger, der hidtil har været løst af konsulenter med specialviden indenfor indsatsområderne.

 

For at understøtte jobcentrene og deres medarbejdere i dette arbejde etableres der de tidligere beskrevne specialfunktioner – én i hver af de fire regioner - og der udpeges nøglepersoner for de fire indsatsområder i de kommende jobcentre.

Jobcentrene

Det er en grundtanke i den fremtidige struktur for beskæftigelsesindsatsen, at opgaverne skal løses så tæt på borgeren som muligt.

 

Jobcentret vil være den fælles indgang for borgere og virksomheder til beskæftigelsessystemet, også på de fire særlige indsatsområder, hvor der er specialfunktioner. Det betyder, at der i alle jobcentre skal være en grundlæggende viden inden for de fire indsatsområder.

 

Organiseringen vil sikre, at der skabes en sammenhæng mellem de særlige indsatsområder og den almindelige beskæftigelsesindsats.

 

Specialfunktionerne

Jobcentre, som varetager en specialfunktion, skal bidrage til, at alle landets jobcentre har relevant viden og information til rådighed. Jobcentrene skal således understøttes til at kunne varetage opgaveløsningen på de særlige indsatsområder.

 

Der opbygges stærke faglige miljøer, hvor specialfunktionernes opgave bliver:

·        at indsamle viden og udvikle omrÃ¥det, sÃ¥ de kan støtte jobcentrene i den daglige drift.  

·        at bidrage til opkvalificering af medarbejdere i jobcentrene

·        at igangsætte undersøgelser og analyser  

·        at oprette hjemmesider, hvor der løbende informeres om nyt pÃ¥ omrÃ¥det. Hjemmesiderne skal understøtte nøglepersonerne og de øvrige medarbejdere i jobcentret i det daglige arbejde.

 

Nøglepersonernes opgaver

Med henblik på at sikre en vidensdeling udpeges der nøglepersoner inden for de fire indsatsområder. Nøglepersonerne skal være bindeled mellem specialfunktionerne og jobcentret og indgå i et netværk med specialfunktionen.

 

Nøglepersonerne skal have kendskab til deres respektive specialområder og viden om, hvor man finder hjælp og relevant information. Nøglepersonerne indgår som en del af den daglige opgaveløsning i jobcentret. 

 

Nøglepersonernes opgaver bliver fx at:

 

·        sørge for at udbrede aktuel viden og information pÃ¥ de enkelte omrÃ¥der til de øvrige medarbejdere

·        bidrage til, at de fire specialomrÃ¥der bliver en integreret del af beskæftigelsesindsatsen

·        indgÃ¥ i et netværk med specialfunktionerne bl.a. for at sikre, at der er et ensartet vidensniveau i alle jobcentre.  

 

Det er op til de enkelte jobcentre at tilrettelægge organiseringen af indsatsen på de enkelte områder, herunder at sikre udpegning af nøglepersoner.

Det er derfor ikke muligt pÃ¥ forhÃ¥nd at fastlægge, hvor mange ressourcer, nøglepersonerne skal anvende til funktionen. Det vil bl.a. afhænge af jobcentrets størrelse, beliggenhed og sammensætning af medarbejderstaben fx om der i øvrigt er medarbejdere i jobcentret, der har en viden pÃ¥ et af omrÃ¥derne, hvor der er specialfunktioner. Â