Beskæftigelsesministeriet

Att. Beskæftigelsesminister

Claus Hjort Frederiksen

Ved Stranden 8

1061 København K.

 

 

                                                                                       København d. 16. december 2005

 

 

Vedrørende udkast til bekendtgørelse om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats

 

 

Kære Claus Hjort Frederiksen.

 

Udlicitering er et af de store aktuelle temaer i den frivillige sociale verden, da mange selvejende institutioner står over for allerede at være en del af eller at kunne se frem til at blive involveret i en udliciteringsforretning. Dette lægger på forskellig vis et pres på frivillige sociale organisationer, der står over for at skulle byde på opgaver, herunder ofte opgaver de allerede varetager, på lige vilkår med private aktører.

 

Frivillige sociale organisationer har en lang række positive erfaringer med den beskæftigelsesrettede indsats for borgere, der står langt fra arbejdsmarkedet. Frivillige sociale organisationer kan for grupper med komplekse problemer ud over ledighed ofte udgøre et trygt udgangspunkt for indsatsen, og kan derfor nå længere i arbejdet med borgeren end andre aktører på området. Det vil derfor være en fordel for indsatsen, hvis den tilrettelægges, så også frivillige sociale organisationer har mulighed for at byde ind på disse opgaver.

 

Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde har derfor drøftet udkastet til bekendtgørelsen om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats og har på denne baggrund en række bemærkninger, da den nuværende ordlyd vil kunne medføre store konsekvenser for selvejende institutioner og andre frivillige sociale organisationer.

 

Kapitel 5

§ 36, stk. 2:

Det fremgår heraf, at hvis flere aktører er næsten lige effektive i forhold til at bringe personen i ordinær beskæftigelse, skal personen kunne vælge mellem disse aktører. Det vil her være relevant at give de forskellige aktører mulighed for at synliggøre forskellige værdier i arbejdet og lægge dette frem som en del af grundlaget for borgerens valg. Dette bør således tilføjes.

 

§ 39, b-g:

Det fremgår heraf, at rammeaftalerne kan opsiges med 6 måneders varsel, samt at aftalerne omfatter en ret men ikke en pligt til at bestille de af rammeaftalen omfattede ydelser. Dette er særligt problematisk for frivillige sociale selvejende institutioner, der ikke har profit som mål og derfor ikke ligger inde med en egenkapital, de kan trække på. Det kan således medføre fallit, hvis man ikke får betaling for de pladser, der fremgår af en rammeaftale, og det vil på grund af dette ikke være muligt for en lang række relevante frivillige sociale selvejende institutioner at byde ind på disse opgaver. Endvidere vil dette gøre involveringen af frivillige i arbejdet endnu mere sårbar.

 

Vi håber, du vil inddrage disse overvejelser i den endelige bekendtgørelse, således at det bliver muligt for selvejende institutioner og andre frivillige sociale organisationer at deltage i denne opgavevaretagelse.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Terkel Andersen

Formand

 

 

 

NB: Kopi er sendt til socialminister Eva Kjer Hansen