Dato:            11. september 2006

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:             2006-2469-63

Sagsbeh.:   PTE

Fil-navn:       spm 19 ad alm. del ØKU

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 19 (Alm. del), som Folketingets Økontaktudvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 29. august 2006

 

Spørgsmål nr. 19:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. august 2006 fra Færgeudvalget på Tunø og Tunø Beboerforening vedrørende færgefarten Hov-Tunø, jf. ØKU alm. Del – bilag 25."

 

Svar på spørgsmål nr. 19:

Tunø Beboerforening stiller i deres henvendelse spørgsmål ved, at Odder Kommune fra 2007 kun vil besejle Tunø 5 dage om ugen mod i dag 7 dage om ugen. Beboerforeningen mener på den baggrund, at kommunen bør opfordres til at afsætte de i udligningsloven nævnte midler til kommuner med mindre øer til færgedrift, eller at staten alternativt skulle øremærke en del af kommunernes bloktilskud til færgedrift.

 

Indledningsvis skal det bemærkes, at tilskuddet til kommuner med mindre øer, som er fastlagt i lov om kommunal udligning og generelle tilskud, ikke blot vedrører kommunernes udgifter til færgedrift, men også vedrører ø-kommunens merudgifter på forskellige kommunale serviceområder som følge af deres geografiske struktur (færgedrift, folkeskole, bistand til ældre mv.)

 

Endvidere skal det bemærkes, at tilskuddet til kommuner med mindre øer, i lighed med det tidligere øremærkede tilskud i medfør af lov om trafikstøtte, ikke forpligter kommunerne til et bestemt antal færgeafgange om ugen. Tilskuddet kunne f.eks. også anvendes til at holde billetpriserne nede eller til at højne serviceniveauet på færgen eller ved færgelejerne. Det er korrekt, at baggrunden for tilskuddet er opretholdelsen af regelmæssig færgeforbindelse til småøerne, men det er fra Statens side ikke defineret, hvad der i forbindelse med kommunalt ejede og drevne færgeruter udgør en regelmæssig færgeforbindelse. Det er således ikke utænkeligt, baseret på en konkret vurdering af de lokale forhold og behov, at den foreslåede ændring af Tunø-færgens afgange stadig vil kunne betragtes som en regelmæssig færgeforbindelse.

 

Med kommunalreformen omlægges den statslige færgestøtte til et generelt tilskud til de involverede kommuner frem for en refusionsordning som tidligere. Dermed kan den kommunale færgebetjening sidestilles med de øvrige kommunale serviceydelser, hvor spørgsmålet om prioritering og udformning af de enkelte tilbud er et lokalt spørgsmål.

Det skal i den forbindelse dog bemærkes, at baggrunden for tilskuddet til kommuner med mindre øer, der gives som følge af § 20 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, er merudgifter forbundet med de mindre øer. Det er samtidig klart, at trafikforbindelsen er af afgørende betydning for de mindre øers udvikling.