Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 16 stillet af Folketingets Økontaktudvalg.
Spørgsmål 16
Svar
Der findes ikke særlige regler for småøerne på dette område.
I henhold til planloven kan en kommune i en lokalplan bestemme, at ejendomme inden for lokalplanens geografiske omrÃ¥de eller i dele heraf kun mÃ¥ anvendes til â€helÃ¥rsbeboelseâ€. Det skal klart fremgÃ¥ af lokalplanen, at kommunen ønsker, at ejendommene skal være permanente helÃ¥rsboliger. Hvis det af en lokalplan kun fremgÃ¥r, at ejendommene skal anvendes til â€beboelseâ€, vil det ikke være i strid med lokalplanen, hvis ejendommene anvendes som ferie- og fritidsboliger.
Det bemærkes, at lokalplanbestemmelser kun har virkning for fremtiden. Det medfører, at en lokalplan, der omfatter et omrÃ¥de med eksisterende bebyggelse ikke umiddelbart fÃ¥r virkning for boliger, der fx er taget i brug som ferieboliger, før lokalplanforslaget blev offentliggjort. Â
Boliger, der ikke fra begyndelsen har været omfattet af en lokalplanbestemmelse om helårsbeboelse, kan imidlertid senere blive omfattet af bestemmelsen, hvis ejendommen i 3 år har været brugt til helårsbolig.
Håndhævelse af lokalplaner og deres bestemmelser påhviler kommunerne.
For så vidt angår boligreguleringslovens regler har Socialministeriet oplyst følgende, som jeg kan henvise til:
Â
â€Efter boligreguleringslovens § 50 mÃ¥ en bolig, der inden for de sidste 5 Ã¥r har været benyttet til helÃ¥rsbeboelse, ikke uden kommunalbestyrelsens samtykke tages i brug til sommerbeboelse eller lignende midlertidig benyttelse. Hvis ejeren har benyttet boligen i strid med bestemmelsen, kan kommunen anvise en boligsøgende, som ejeren har pligt til at udleje boligen til, og ejeren kan efter bestemmelsen i lovens § 52 idømmes bødestraf. Det er op til den enkelte kommune at beslutte, om boligreguleringslovens regler om benyttelse af boliger skal være gældende i kommunen.â€