Til Transport- og Energiministeriet     8 - 12 2005
Att. Anette Thorup
6. kontor
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om færgefart
Tak for muligheden for høring på dette for øerne så vitale område. Vi har følgende kommentarer:
Vi er naturligvis glade for, at der søges indført â€de minimiâ€-regel, nÃ¥r det drejer sig om udlicitering af færgeruter til øerne. Og en grænse pÃ¥ 300.000 passagerer Ã¥rligt synes umiddelbart rimelig. Vi vil dog gøre opmærksom pÃ¥, at der i meddelelsen fra Kommissionen, der er vedlagt høringsbrevet, stadig figurer en grænse pÃ¥ 100.000 passagerer Ã¥rligt (s.13).
Men vi mener, at lempelsen fra licitationsreglerne er en god ide. Vi mener, at en tvungen annoncering i EU-tidende som interessetilkendelsessag i bedste fald er spild af kræfter, i værste fald kan føre til en forringelse af færgebetjeningen af de små øer.
Den første gang færgerne var i udbud, var det eneste der kom ud af den øvelse, at færgeejerne fik en ekstraomkostning.
Men vi har forstået, at i en ny runde, skal en operatør ikke nødvendigvis overtage eksisterende materiel. Det finder vi alarmerende. Det kan i værste fald betyde, at færgeejerne( kommuner eller amter) kan stå tilbage med materiel, som ikke kan bruges til noget. Og det kan betyde at en ny operatør, med egen færge, efter nogle år kan stå med urimeligt stærke kort på hånden i en forhandling, da kommunen ikke har noget alternativ.
Det er direkte alarmerende, at en ny operatør ikke behøver, at ansætte eksisterende mandskab. En stor del af mandskabet bor på øerne og er dermed til at styrke folketallet og beskæftigelsen på øerne
Vi er ogsÃ¥ bekymret over teksten i meddelelsen fra Kommissionen (s. 13): â€NÃ¥r en og samme operatør besejler flere smÃ¥ øer, tages der hensyn til det samlede antal passagerer, der er transporteret af denne operatør som led i den offentlige tjeneste, ved afgørelsen af, at tærsklen er nÃ¥etâ€. Som eksempel kan nævnes, at i Vestsjællands Amt betjenes 4 af amtets øer af Færgeselskabet Vestsjælland A/S. Vil det sÃ¥ sige, at passager-tallet for disse øer lægges sammen, nÃ¥r det skal afgøres om ruterne falder ind under â€de minimi-reglerneâ€? Det finder vi meget uheldigt!
De fleste færgeselskaber er oprindeligt startet af øboere – ofte i samarbejde med folk i det nærmeste fastland. Men i begyndelsen af 70 erne betød stigningen i olieprisen og lønstigningerne til mandskabet, at det ikke mere kunne hænge sammen økonomisk. Derfor kom færgestøtteordningen. Det medførte de fleste steder en ny selskabsform, hvor øboere i samarbejde med overfartsledere og repræsentanter fra kommuner og evt. amter stod for driften. Det har været en god konstruktion, som har sikret en hensigtsmæssig drift.
Medbestemmelse medfører nemlig ansvarlighed, og vi hører ofte , at E.U. interesserer sig meget for nærdemokratiet. Her er et eksempel på et rigtigt godt nærdemokrati, hvor ildsjæle gør et stort  arbejde. Det kan ikke være rigtigt, at det skal slås i stykker på grund af et princip. Det bør den danske regering ikke gå med til!
Vi vil også nævne at der i foreningen Småøernes Færgeselskaber udføres et enormt vigtigt arbejde, som giver mange besparelser. Det handler f. eks. om fælles forhandling om forsikring, fælles indkøb, fælles produktion af nye programmer o.s.v.
Vi håber på fortsat god dialog om, hvorledes færgebetjeningen af de små øer varetages bedst!
Med venlig hilsen
Henry Larsen,
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer