Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2005-06
§71 Alm.del Bilag 89
Offentligt
2618528_0001.png
Folketinget - Sundhedsudvalget
Christiansborg, den 14. marts 2006
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
§71-tilsynet alm. del - Bilag 89
SUU L 140 - spm. 22-32
Offentligt
Udvalget udbeder sig - i 5 eksemplarer - ministerens besvarelse af følgende
spørgsmål:
Ad
L 140
Forslag til lov om ændring af lov om frihedsberøvelse og anden
tvang i psykiatrien og retsplejeloven. (Revision af
psykiatriloven, herunder tvangsdefinition, tvungen opfølgning
efter udskrivning, personlig skærmning, aflåsning af døre i
afdelingen, øget lægeligt tilsyn og ekstern efterprøvelse, ændret
klageadgang m.v.).
Af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen).
Ministeren bedes oplyse hvilken fysisk og eller psykisk
magtanvendelse, det vil være acceptabelt at anvende i forbindelse
med selve indgivelse af depotmedicin, der er ordineret som led i
tvungen opfølgning.
Ministeren bedes oplyse hvilken fysisk og eller psykisk
magtanvendelse, det vil være acceptabelt at anvende ved indgivelse
af medicin gennem munden i tablet eller væskeform.
Ministeren bedes oplyse, om eventuel magtanvendelse i forbindelse
med en tvungen opfølgning vil skulle registres således, at der
særskilt kan evalueres herpå ved lovens opfølgning.
Ministeren bedes oplyse i hvilket omfang, politiet forventes at skulle
ledsage til medicingivning under en tvungen opfølgning.
Ministeren bedes uddybe i hvilket omfang ledsagelse til
medicinindtagelse under tvungen opfølgning er indregnet i de
merudgifter til stat og amter, der er opgjort i lovforslaget, samt
oplyse hvorfor der ikke er beregnet udgifter til øget politiledsagelse.
22
23
24
25
26
Til indenrigs- og sundhedsministeren
§71, Alm.del - 2005-06 - Bilag 89: Kopi SUU L 140 - spm. 22-32 om revidering af psykiatriloven, til indenrigs- og sundhedsministeren
2618528_0002.png
27
En af de mest omtalte personsager inden for psykiatrien i de senere
år handler om en yngre kvinde, der efter en tvangsindlæggelse
gentagne gange vælger at rejse ud af landet. Ministeren bedes
oplyse, om forslaget med tvungen opfølgning indeholder andre
frihedsbegrænsninger end muligheden for tvungen afhentning i
hjemmet - vil tvungen opfølgning således også kunne indeholde
pålæg om forblive i et afgrænset geografisk område her i landet,
udrejseforbud eller andet?
Ministeren bedes få foretaget en vurdering af, i hvilket omfang
Servicelovens bestemmelser om visitation til en bolig uden eget
samtykke også vil kunne anvendes over for den målgruppe, som
forslaget om tvungen opfølgning omhandler.
Vil der i forbindelse med iværksættelse af tvungen opfølgning være
brug for en administration af beskikkelsen af patientrådgiver, så
denne beskikkes over hele forløbet også efter udskrivningen? I givet
fald vil patienten så kunne få indflydelse på personvalget af
patientrådgiver, såfremt denne også skal have adgang til at besøge
personen i eget hjem?
Hvordan vil ministeren sikre, at den dobbelt lægelige vurdering af et
tvangsindgreb kan ske med fuldt ud kvalificerede læger på alle
psykiatriske afdelinger, og i hvilket omfang forventes denne ordning
at flytte lægelige ressourcer væk fra anden patientrelateret
behandling?
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det ved en
byretsdom fra 2001 er fastslået, at en kortvarig bæltefiksering ikke
betragtes som en frihedsberøvelse. Ministeren bedes oplyse, hvor
kortvarig bæltefikseringen skal være for ikke at være en
frihedsberøvelse.
Hvorfor indeholder lovens revision ikke et øget frit valg mellem
sygehuse for patienter med behov for psykiatrisk behandling, når
alle andre borgere i stigende grad får frit valg på sygehusydelser og
andre ydelser fra det offentlige?
28
29
30
31
32
P.u.v.
Birthe Skaarup
formand.
Til indenrigs- og sundhedsministeren