Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2005-06
§71 Alm.del Bilag 55
Offentligt
2618504_0001.png
as
Folketingets Sundhedsudvalg
Den CentNa!e r-lcflev,3ririg
Tilsynet i henhold til grundlovens §
71
§71-tilsynet alm. del - Bilag
55
Offentligt
Dato:
Kontor:
J.nr.:
I 3 DEL 2°6
3.s.kt.
2005-12140-182
Sagsbeh.: SEB
Fil-navn:
Dokument 3
./.
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 54, (Alm. del ), som
Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 31.
oktober 2005.
Med venlig ilsen
op)
Lars Løkke Rasmussen / Skien rik B kholt
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 Kobenhavn K
Telefon: +45 7226 9000
Telefax: +45 7226 9001
www.im.dk
[email protected]
§71, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: KOPI af SUU alm. del - svar på spm. 54, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2618504_0002.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
Kontor:
3.s.kt.
J.nr.:
200512140-182
Sagsbeh.: SEB
Fil-navn:
Dokument 2
3 DEC, 2005
Besvarelse af spørgsmål nr. 54 (Alm. del), som Folke-
tingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og
sundhedsministeren den 31. oktober 2005
Spørgsmål 54:
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel "Tvivl om tvang" fra Mandat
nr. 8, 2005."
Svar:
Lad mig indledningsvist slå fast, at betegnelsen ambulant tvang anvendes
om mange forskellige ordninger i psykiatrien. Derfor er det vigtigt at hæfte
sig ved indholdet af snarere end betegnelsen på en bestemt ordning. Coch-
rane undersøgelsen viser kort fortalt, at ambulant tvang uden mulighed for
at fastholde patienten i medicinsk behandling ikke virker bedre end anden
psykiatrisk behandling.
Dette fremstilles i artiklen i Mandat som dokumentation for, at en Cochrane
undersøgelse viser, at der ikke er videnskabelig evidens for, at ambulant
tvang virker bedre end almindelig psykiatrisk behandling. Denne fremstilling
er der ikke belæg for i den omtalte Cochrane undersøgelse.
Den Cochrane undersøgelse, der henvises til i Mandats artikel, er en un-
dersøgelse, der har titlen "Compulsory community and involuntary outpa-
tient treatment for people with servere mental disorders". Der er 2 ameri-
kanske ordninger (North Carolina og New York) inkluderet i Cochrane un-
dersøgelsen. Disse kan efter min opfattelse ikke sammenlignes med det
forslag til tvungen opfølgning efter udskrivning, der fremgår af udkastet til
lovforslag om ændring af psykiatriloven og retsplejeloven.
Det fremgår således eksplicit af de amerikanske ordninger, som er inklude-
ret i undersøgelsen, at der ikke kan blive tale om medicinsk tvangsbehand-
ling i forbindelse med disse ordninger.
Efter den ordning, der lægges op til i psykiatrilovsforslaget, bliver der der-
imod netop mulighed for med tvang at fastholde en gruppe af de svageste
psykiatriske patienter i medicinsk behandling efter udskrivning fra den psy-
kiatriske afdeling. Det fremgår således af forslaget, at en beslutning om
tvungen opfølgning efter udskrivning alene kan indeholde et pålæg til pati-
enten om at møde op til medicinsk behandling i det psykiatriske sygehus-
væsen.
§71, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: KOPI af SUU alm. del - svar på spm. 54, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2618504_0003.png
2
Kriterierne for at blive omfattet af de 2 amerikanske ordninger, som er be-
skrevet i Cochraneundersøgelsen, er heller ikke identiske med de kriterier,
der lægges op til i udkastet til lovforslag.
I de 2 amerikanske ordninger er der tale om behandling på baggrund af en
retskendelse ("court-ordered"), såkaldt American OPC (outpatient commit-
ment). Der er tale om behandling af patienter, som lider af en alvorlig sinds-
lidelse, men som har kapacitet til at klare sig ("survive") uden hospitalsind-
læggelse med støtte. Patienterne har endvidere en klinisk historie, der indi-
kerer et behov for behandling med henblik på at forebygge en forværring,
der forudsigeligt vil resultere i farlighed, og en mental status, der begræn-
ser eller fratager dem evnen til at medvirke frivilligt eller træffe informerede
beslutninger angående behandling.
Retten kan for disse patienter beslutte, at der skal iværksættes behandling,
som tillader lægerne at anmode politiet om at eskortere patienten til et psy-
kiatrisk behandlingssted ("mental health facility") med henblik på undersø-
gelse, overtalelse til at acceptere behandling og eventuelt vurdering af be-
hovet for tvangsbehandling under indlæggelse på en psykiatrisk afdeling.
Der er som nævnt et eksplicit forbud imod medicinsk tvangsbehandling i
disse ordninger.
I den ordning, som regeringen foreslår i Danmark, er der fastsat fire
betingelser, som alle skal være opfyldt, før der kan etableres tvungen
opfølgning efter udskrivning.
Der skal for det første være en begrundet frygt og nærliggende risiko for, at
patienten efter udskrivning vil ophøre med at følge den behandling, der er
nødvendig for patientens helbred. Denne betingelse relaterer sig til den
aktuelle indlæggelse.
For yderligere at sikre, at kun de allersvageste patienter, som det ikke på
anden vis inden for de gældende lovgivningsmæssige rammer har været
muligt at fastholde i behandlingen, bliver omfattet af reglerne om tvungen
opfølgning efter udskrivning, skal en række objektive kriterier til afgræns-
ning af personkredsen ifølge forslaget være opfyldt:
Det forudsættes således, at muligheden for at udarbejde en udskrivningsaf-
tale eller en koordinationsplan har været forsøgt anvendt. Patienten skal
ifølge forslaget i mindst et tilfælde have undladt at følge den behandling,
der er anført i en udskrivningsaftale eller i en koordinationsplan. Det skal
fremgå af aftalen/planen, hvem der er ansvarlig for opfølgning, således at
patienten får de relevante tilbud, og det skal endvidere fremgå, hvem der
skal reagere, hvis aftalen/planen ikke overholdes.
Kun de patienter, der relativt hurtigt efter udskrivelsen ophører med at følge
behandlingen, og som derefter hurtigt på ny bliver så dårlige, at de opfylder
kriterierne for frihedsberøvelse i kapitel 3 i psykiatriloven og bliver tvangs-
indlagt, er omfattet. Dette sikres ved, at det i forslaget er fastsat, at kun de
§71, Alm.del - 2005-06 - Bilag 55: KOPI af SUU alm. del - svar på spm. 54, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2618504_0004.png
3
patienter, der i de sidste 3 år forud for den aktuelle indlæggelse har været
tvangsindlagt mindst 3 gange, kan blive underlagt tvungen opfølgning efter
udskrivning.
For yderligere at afgrænse og indsnævre personkredsen er det fastsat, at
kun patienter, der i forbindelse med den aktuelle indlæggelse er blevet
tvangsindlagt eller er blevet tvangstilbageholdt, er omfattet af reglerne om
tvungen opfølgning efter udskrivning. Denne afgrænsning er med til at sik-
re, at tvungen opfølgning kun kan etableres i forhold til patienter, som i for-
bindelse med den aktuelle indlæggelse har været sindssyge eller i en til-
stand, der ganske må ligestilles hermed, og hvor det ville have været ufor-
svarligt ikke at frihedsberøve den pågældende med henblik på behandling.
En ordning med dette indhold, herunder en ordning med mulighed for at
fastholde patienten i medikamentel behandling, har ikke været undersøgt i
den omtalte Cochrane undersøgelse.
Det siger sig selv, at der på nuværende tidspunkt ikke er lavet videnskabe-
lige evidensundersøgelser af den ordning om tvungen opfølgning efter ud-
skrivning, som vi foreslår i Danmark, da der er tale om en ny ordning, som
mig bekendt ikke findes magen til andre steder. Regeringen lægger imidler-
tid op til, at tvungen opfølgning bliver omfattet af lovovervågning, således at
Folketinget efter 3 år får lejlighed til at vurdere ordningen på baggrund af de
erfaringer, der opnås med den foreslåede ordning.