Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2005-06
§71 Alm.del Bilag 37
Offentligt
2618497_0001.png
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
§71-tilsynet alm. del - Bilag 37
SUU alm. del — svar på spm. 206
(2004-05) Offentligt
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato:
Kontor:
J.nr.:
2 5 NOV. 2005
3.s.kt.
2005-12140-172
MOD AGE
5 N(A-
42:3L,
Sagsbeh.: SEB
Fil-navn:
Dokument 3
./.
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 206, (Alm
. del ), som
Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsmini
steren den 13.
september 2005.
Med venlig I ilsen
Lars Løkke Rasmussen / SNfrl C' rik ukh/It i4". 1
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 Kobenhavn K
Telefon: +45 7226 9000
Telefax: +45 7226 9001
www.im.dk
in-ffim.dk
§71, Alm.del - 2005-06 - Bilag 37: KOPI SUU alm. del - svar på spm. 206, FT 2004-05, 2. saml., fra indenrigs- og sundhedsministeren
2618497_0002.png
Dato:
Kontor:
3.s.kt.
J.nr.:
2005-12140-172
Sagsbeh.: SEB
Fil-navn:
Dokument 3
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2 5 NOV. 2005
Besvarelse af spørgsmål nr. 206 (Alm. del), som Folke-
tingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og
sundhedsministeren den 13. september 2005
Spørgsmål 206:
"Ministeren bedes kommentere artiklen "Psykisk syge skal tving
es til medi-
cin" fra Information den 13. september 2005, jf. alm. del — bilag 293
."
Svar:
I artiklen i Information anføres blandt andet, at det i en rapp
ort fra Rambøll
Management anbefales, at psykisk syge skal kunne tvan
gsmedicineres i
deres eget hjem, hvis de nægter at lade sig indlægge.
Den rapport, der sigtes til i artiklen, er den rapport, som Ram
bøll Manage-
ment NS har udarbejdet i forbindelse med forberedelsen af
revisionen af
psykiatriloven. I rapporten omtales blandt andet muligheden
for at indføre
regler, der skal gøre det muligt at fastholde en gruppe af
de allersvageste
patienter i den nødvendige behandling. Det er imidlertid ikke
korrekt, når
det i artiklen i Information anføres, at rapporten anbefaler,
at psykisk syge
skal kunne tvangsbehandles i eget hjem, hvis de nægter
at lade sig ind-
lægge. Det anføres derimod specifikt i rapporten, at det
forudsættes, at
tvang alene kan anvendes på den psykiatriske afdeling.
Jeg er helt enig, når der i Rambøll rapporten peges på, at
der eksisterer et
alvorligt problem med at fastholde en gruppe af de allersvag
este psykiatri-
ske patienter med manglende sygdomsindsigt i den beh
andling, de har
brug for. Jeg er imidlertid ikke blind for dilemmaet mellem
på den ene side
at respektere den personlige frihed og selvbestemmelsesret
og på den an-
den side at værne om og respektere det enkelte men
neskes personlige
værdighed, når det er på vej ind i en dyb psykose. Jeg ikke
i tvivl om, at
valget skal falde ud til fordel for det sidste.
På den baggrund foreslår jeg i det udkast til lovforslag om revis
ion af psyki-
atriloven, der nu er sendt i høring, at der indsættes et nyt kapi
tel i psykiatri-
loven om opfølgning efter udskrivning og i visse særlige
tilfælde tvungen
opfølgning efter udskrivning. Formålet er at skabe mulighed for
at fastholde
de svageste sindslidende i en nødvendig behandling efter
udskrivelsen fra
den psykiatriske afdeling.
Den personkreds, som efter forslaget bliver omfattet af
reglerne, er de al-
lersvageste patienter, som, når de relativt velbehandlede
bliver udskrevet
fra hospitalet, konsekvent ophører med at tage medicinen,
hvorefter de får
§71, Alm.del - 2005-06 - Bilag 37: KOPI SUU alm. del - svar på spm. 206, FT 2004-05, 2. saml., fra indenrigs- og sundhedsministeren
2618497_0003.png
2
det dårligere og på ny må indlægges, evt. under anvendelse af tvang. Der
er tale om de få af de allersvageste patienter, som det inden for rammerne
af det eksisterende regelsæt ikke har været muligt at nå.
Jeg foreslår 4 betingelser, som alle skal være opfyldt, før der kan iværksæt-
tes tvungen opfølgning. En af de fire betingelser er, at patienten i et tilfælde
har undladt at følge den behandling, der er anført i en udskrivningsaftale
eller koordinationsplan. Heri ligger, at det først skal være forsøgt at fasthol-
de patienten i den nødvendige behandling uden at anvende tvang. I en
sådan uskrivningsaftale eller koordinationsplan indgår blandt andet en be-
skrivelse af patientens aktuelle og fremtidige behov for behandling og soci-
ale tilbud og hvilke behandlingsmæssige tilbud, der er relevante for patien-
ten. Det skal endvidere fremgå af aftalen, hvem der er ansvarlig for revur-
dering af aftalen eller planen, hvem der er ansvarlig for opfølgning, således
at patienten får de tilbud, der er aftalt, og hvem der skal reagere, hvis afta-
len ikke overholdes.
Regeringen lægger vægt på, at selve tvangsbehandlingen alene kan finde
sted på psykiatriske afdelinger. Kun på de psykiatriske afdelinger er de
forsvarlige fysiske rammer og kvalificeret personale til stede. Efter forslaget
kan patienterne således ikke tvangsbehandles i eget hjem, hvilket tilsyne-
ladende blandt andet er den bekymring, der rejses i artiklen i Information.
I artiklen i Information anføres, at rapporten fra Rambøll Management A/S
lægger op til et fundamentalt brud med freden indenfor hjemmets fire væg-
ge, når det gælder psykisk syge borgere. Jeg vil i den forbindelse erindre
om, at det allerede i dag indenfor rammerne af den gældende psykiatrilov
er muligt med magt og politiets hjælp at hente patienter i eget hjem med
henblik på tvangsindlæggelse. Ikke for at bryde med freden indenfor hjem-
mets fire vægge, men for at sikre, at alvorligt syge sindslidende uden til-
strækkelig sygdomsindsigt får den behandling, de har behov for.
Kriterierne for etablering af tvungen opfølgning efter udskrivning er efter
forslaget ikke identiske med kriterierne for iværksættelse af tvangsindlæg-
gelse og tvangsbehandling, jf. kapitel 3 og 4 i den gældende psykiatrilov.
De patienter, der er sindssyge og opfylder behandlings- eller farekriteriet i
henhold til disse kapitler i loven, skal stadig behandles under indlæggelse
på den psykiatriske afdeling. Disse patienter kan derfor ikke omfattes af
tvungen opfølgning som erstatning for den indlæggelse, de har behov for.
Hvis overlægen, når patienten er klar til udskrivning, skønner, at der er en
begrundet frygt og nærliggende risiko for, at patienten efter udskrivning vil
ophøre med at følge den behandling, der er nødvendig for patientens hel-
bred, og de øvrige betingelser i øvrigt er opfyldt, kan overlægen beslutte, at
patienten i en begrænset periode efter udskrivning skal være i tvungen op-
følgende behandling. Det forudsættes naturligvis, at overlægen kun træffer
beslutning om tvungen opfølgning i forhold til patienter, hvor den konkrete
behandling har haft en dokumenteret god effekt på patientens tilstand.
§71, Alm.del - 2005-06 - Bilag 37: KOPI SUU alm. del - svar på spm. 206, FT 2004-05, 2. saml., fra indenrigs- og sundhedsministeren
2618497_0004.png
3
Jeg vil således understrege, at der ikke med forslaget give
s overlægen en
valgmulighed imellem, om patienten skal tvangsbehandles
under indlæg-
gelse på den psykiatriske afdeling eller om patienten skal
være undergivet
tvungen opfølgning efter udskrivningen.
Kun de patienter, der erfaringsmæssigt relativt hurtigt efte
r udskrivelsen
ophører med at følge behandlingen og som derefter på ny blive
r så dårlige,
at de bliver tvangsindlagt, foreslås omfattet af reglerne. Dett
e sikres ved, at
kun de patienter, der i de sidste 3 år forud for den aktuelle
indlæggelse har
været tvangsindlagt mindst 3 gange, kan blive underla
gt tvungen opfølg-
ning.
I Informations artikel henvises til forskellige erfaringer fra Norg
e og Sverige
vedrørende brugen af "ambulant tvang". Den ordning, som
vi lægger op til i
Danmark, kan efter min opfattelse ikke sammenlignes med
de norske og
svenske ordninger.