UDKAST 9. november 2005 Forslag til Lov om ændring af lov om frihedsberøvelse og anden tvang i psyki  atrien og retsplejeloven (Revision af psykiatriloven, herunder tvangsdefinition, tvungen opfølgning efter u d- skrivning, personlig skærmning og døraflåsn  ing, øget  lægelig t tilsyn og ekstern ef- terprøvelse, samt ændret   klageadgang m.v.) § 1 I lov om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien, jf. lovbekendtgørelse nr. 849 af 2. december 1998, som ændret ved lov nr. 377 af 6. juni 2002 , lov nr. 1371 af 20. de- cember 2004 og lov nr. 542 af 24. juni 2005, foretages følgende ændri  nger: 1. Lovens titel affattes således: ”Lov om anvendelse af tvang i psykiatrien”. 2. § 1, stk. 2, affattes således: ”Stk. 2. Ved tvang forstås i denne lov anvendelse af foranstaltninger for hvilke, der ikke foreligger et informeret samtykke, jf. kapitel 5 i sundhedsloven.” 3. I § 1 indsættes som  stk. 3 og 4: Stk. 3. For patienter, der er under 15 år eller varigt mangler evnen til at give informeret samtykke,  skal  der  ikke  forsøges  indhentet  et  samty kke  fra  forældremyndighedens indehaver, værgen eller de nærmeste pårørende, s   åfremt omgående gennemførelse af en foranstaltning i henhold til denne lov er nødve ndig for at afværge, at en patient: 1)   udsætter sig selv eller andre fo r nærliggende fare for at lide skade på legeme eller helbred eller 2)   øver hærværk af ikke ubetydeligt omfang Stk. 4. For patienter, der er imellem 15 og 18 år, hvor sundhedspersonen efter en indi- viduel vurdering skønner, at vedkommende ikke selv er i stand  til at forstå konsekven- sen af sin stillingtagen, jf. sundhedslovens § 17, stk. 2, finder stk. 3 tilsvarende anven- delse.” 4. I § 2 ændres ”behandling og pleje” til: ”behandling, pleje og omsorg”   og efter ”perso- nalenormering,” indsættes: ”personalets kompet encer, patient- og pårørendepoliti kker,”
2 5. Efter § 2 indsættes: ”§ 2 a.  Sygehusmyndigheden skal sikre, at der på enhver psykiatrisk afdeling findes en skriftlig husorden, som er tilgængelig for patienterne. Stk. 2. Afdelingsledelsen skal sikre, at den skriftlige husorden udleveres til patienten i forbindelse med indlæggelse. Stk. 3. Ved udformning eller ændring af den skriftlige husorden skal patienterne, inden der træffes beslutning herom, inddrages.” 6. I § 3, stk. 3, indsættes som  2. pkt.: ”En kopi af behandlingsplanen skal udleveres til patienten, medmindre denne frabeder sig dette.” 7. § 3, stk. 4-6, ophæves. 8. I § 4 indsættes  som stk. 5: ”Stk. 5. Efter ophør af enhver tvangsforanstaltning skal patienten tilbydes en eller flere eftersamtaler. Sundhedsstyrelsen fastsætter regler herom.” 9. I § 4 a indsættes efter ”§ 15, stk. 2,”:  ”§ 18 f, § 19 a, stk. 1 og 3,”. 10. I § 12 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: ”Stk. 3. Tvangsbehandling med elektrostimulation må kun iværksættes, hvis patient en opfylder betingelserne i stk. 1 og befinder sig i en aktuel eller potentiel livstruende til- stand.” Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5. 11. Efter § 13 indsættes: ”Kapitel 4 a Opfølgning efter udskrivning § 13 a. Overlægen har ansvaret for, at d er for patienter, som efter udskrivning må an- tages ikke selv at ville sø ge den behandling eller de sociale tilbud, der er nødvendige for patientens helbred, indgås en udskrivningsaftale mellem patienten og den psykiatri- ske afdeling samt de relevante myndigheder, privatpraktiserende sundhedspersoner m. fl. om de behandlingsmæssige og sociale tilbud til patie nten. § 13 b.  Hvis en patient, der er omfattet af § 13 a, ikke vil medvirke til indgåelse af en udskrivningsaftale, har overlægen ansvaret for, at den  psykiatriske afdeling i samarbej- de  med  de  relevante  myndigheder,  privatpraktiserende  sundhedspersoner  m.fl.  udar- bejder en koordinationsplan for de behandlingsmæssige og sociale tilbud til patie nten.  
3 § 13 c. Den psykiatriske afdeling kan videregive oplysninger om patienters rent private forhold til andre myndigheder, privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl., hvis videre- givelsen må anses for nødvendig af hensyn til indgåelse af og tilsyn med overholdelse af en udskrivningsaftale eller en koordinationsplan. I samme omfang kan myndigheder, privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl. videregive oplysninger om patienter til den psykiatriske  afdeling  og  andre  myndigheder,  privatpraktiserende  sundhedspersoner m.fl. §  13  d. Overlægen kan træffe  beslutning  om   tidsbegrænset    tvungen  opfølgning  efter udskrivning,  hvis  der  på  baggrund  af  den  aktuelle  indlæggelse  findes  at  være  en begrundet frygt og nærliggende risiko for, at patienten efter udskrivning vil ophøre med at følge den behandling, der er nødvendig for pati  entens helbred, og hvis 1)   patienten i mindst ét tilfælde har undladt at følge den behandling, der er anført i en udskrivningsaftale eller koordinationsplan, og 2)   patienten i de seneste 3 år forud for den aktuelle indlæggelse er blevet tvang s- indlagt mindst 3 gange, og 3)   patienten i forbindelse med den aktuelle indlæggelse blev tvangsindlagt eller er blevet tvangstilbageholdt. Stk. 2.  Overlægens  beslutning om tvungen opfølgning efter udskrivning kan alene i n- deholde et pålæg til patienten om at møde   op til medicinering i det psykiatriske syge- husvæsen. Stk. 3. Hvis patienten ikke møder op til  medicinering, kan patienten afhentes af politiet. Medicineringen af patienten kan i disse tilfælde alene foregå på en psykiatrisk afdeling. Stk. 4. Ved medicineringen i forbindelse med den tvungne opfølgning efter udskri vning skal der anvendes lægemidler, for hvilke man kender patientens reaktion,  herunder evt. ide  potform.     Stk.  5.  En  beslutning  om  tvungen  opfølgning  efter  udskrivning   kan  være   gældende  i indtil 3 måneder efter udskrivning af patienten. Stk. 6. Hvis der er en begrundet frygt og nærliggende risiko for, at patienten ved 3 m å- neders  periodens  udløb,  jf.  stk.  5,  vil  ophøre  med  at  følge  den  behandling,  der  er nø dvendig for patientens helbred, kan overlægen træ  ffe beslutning om, at den tvungne opføl gning efter udskrivning forlænges i indtil 3 måneder. Yderligere forlængelse af den tvungne opfølgning efter udskrivning kan ske for indtil 3 måneder ad gangen, dog såle- des at patienten maksimalt kan være undergivet t vungen opfølgning efter udskrivning i 12 måneder.   § 13 e. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om  tvungen opfølgning e f- ter dette kapitel, herunder om eventuel afhentning af patienten, hvis denne ikke frivilligt møder op samt om politiets  medvirken hertil.”
4 12. Overskriften efter § 18 affattes således: Aflåsning  af  patientstue  på  Sikringsafdelingen  under  Psykiatrisk  Center,  Sygehus Vestsjælland   ”.   13. Efter § 18 b indsættes: ”Personlig skærmning    og døraflåsning § 18 c. Ved personlig skærmning forstås i denne lov foranstaltninger, hvor ét eller flere personalemedlemmer konstant befinder sig i umiddelbar nærhed af patienten. Stk. 2. Personlig skærmning , som patienten ikke samtykker til, må kun benyttes i det omfang, det er nødve ndigt for at afværge, at en patient 1)   begår selvmord eller på anden visudsætter sit eller andres helbred for betydelig skade eller 2)   forfølger eller på anden lignende måde groft forulemper medpatienter eller an- dre. Stk. 3.  En beslutning om personlig skærmning  træffes af en læge, efter at denne har tilset patienten. § 18 d. Patienten skal i forbindelse med indlæggelse på afdelingen orienteres om afd e- lingens indretning, herunder om forekomsten af mindre enheder på afdelingen, hvortil dø ren kan aflåses, hvis sådanne mindre enheder findes på afdelingen. § 18 e. Lægen kan beslutte, at der  skal foretages aflåsning af døre i afdeli ngen over for 1)   patienter, der er frihedsberøvede  efter kapitel 3, og 2)   patienter, for hvem der er risiko for, at de utilsigtet udsætter sig  selv for væsen t- lig fare, jf. § 18. Stk. 2. Lægen kan  endvidere beslutte, at der skal foretages aflåsning af døre i fo rhold til en patient, der ikke er omfattet af stk. 1, hvis patienten selv anmoder herom. På pati- entens anmodning skal aflåsningen straks ophæves. Stk. 3. Alle patienter på afdelingen skal straks efter, at en beslutning om aflåsning er truffet, underrettes herom. Personlig hygiejne under anvendelse af tvang § 18 f. Overlægen kan beslutte, at en patient skal have foretaget personlig h ygiejne under anvendelse af tvang, hvis dette er nødvendigt af hensyn til patienten selv eller af hensyn til medpatienter eller personale. Personlig hygiejne under anvendelse af tvang må kun foretages i forhold til personer, der er frihedsberøvede  efter reglerne i kapitel 3.”
5 14. § 19 affattes således: § 19.    Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om tvangsfiksering, anve n- delse af fysisk magt, beskyttelsesfiksering, personlige alarm- og pejlesystemer og sæ r- lige  dørlåse,  personlig  skærmning,  a flåsning  af  døre  i  afdelingen ,  personlig  hygiejne under anvendelse af tvang  samt aflåsning af patientstue på Sikringsafdelingen under Psykiatrisk Center, Sygehus Vestsjælland .” 15. Efter § 19 indsættes: ”Kapitel 5 a Undersøgelse af post, patientstuer,   ejendele og kropsvisitation samt beslaglæ   ggelse og tilintetgørelse af genstande m.v. § 19 a.  Ved begrundet mistanke om, at medikamenter, rusmidler eller farlige genstan- de er blevet eller vil blive forsøgt indført til patienten kan overlægen b   eslutte, at 1)   patientens post skal åbnes og kontrolleres, 2)   patientens stue og ejendele skal undersøges eller, at 3)   der skal foretages kropsvisitation af patienten. Undersøgelse af kroppens hu l- rum er ikke tilladt. Stk. 2. Undersøgelse af patientens post og patientens s tue samt ejendele skal så vidt muligt foretages i patientens nærvær. Stk. 3. Overlægen kan beslutte, at medikamenter, rusmidler og farlige genstande, som bliver fundet ved indgreb, jf. stk. 1, skal beslaglægges. Overlægen kan endvidere b  e- slutte, at medikamenter, rusmidler og farlige genstande, som besiddes i strid med den almindelige lovgivning, herunder lovgivningen om euforiserende stoffer og lovgivningen om våben m.v., destrueres. Stk.  4.  Indenrigs-  og  sundhedsministeren  fastsætter  regler  om  undersøgel  se  af  post, patientstuer, ejendele og kropsvisitation samt beslaglæggelse og tilintetgørelse af ge  n- stande m.v. efter denne bestemmelse.” 16. § 20, stk. 1, affattes således: ”§ 20.  Oplysning om enhver anvendelse af tvang, jf. §§ 5-10 a, §§ 12-17 a, § 18 a, § 18 c, stk. 2, der uafbrudt varer mere end 24 timer, og § 18 e, skal tilføres afdelingens tvangsprotokol  med  angivelse  af  indgrebets  nærmere  indhold  og  begrundelse.  Det samme  gælder  enhver  ordination  efter  §  18  samt  enhver  anvendelse  a f  tvungen  op- følgn ing efter udskrivning, jf. § 13 d.” 17. § 21, stk. 1, affattes således: ”Overlægen har til stadighed ansvaret for, at frihedsberøvelse, tvangsbehandling, tvu  n- gen  opfølgning  efter  udskrivning,  tvangsfiksering,  fysisk  magt,  beskyttelsesfiksering, personlige alarm- og pejlesystemer og særlige dørlåse,   personlig skærmning,  aflåsning af  døre  i  afdelingen,   personlig  hygiejne  under  anvendelse  af  tvang,  undersøgelse  af
6 post, patientstuer, ejendele og kropsvisitation samt beslaglæggelse og tilintetgørelse af genstande m.v., samt aflåsning af patientstue på Sikringsafdelingen under Psykiatrisk Center, Sygehus Vestsjælland, ikke anvendes i videre omfang end nø  dvendigt.”   18. I § 21, stk. 3, indsættes efter  ”beskyttelsesfiksering”:  ”, personlige alarm- og pejle- systemer og sæ rlige dørlåse” 19. I § 21 indsættes  som stk. 4 og 5: ”Stk.  4.  Så  længe  en  tvangsfiksering  opretholdes,  skal  der  foretages  fornyet  lægelig vurdering af spørgsmålet om fortsat anvendelse af tvangsfiksering en så ofte, som for- holdene tilsiger det, dog mindst 4 gange i døgnet,   jævnt fordelt , efter at beslutningen om anvendelse af tvangsfiksering er truffet. Stk.  5.  Hvis  en  tvangsfiksering  udstrækkes  i  længere  tid  end  48  timer,  skal  en  læge, der ikke er ansat på den psykiatriske afdeling, hvor indgrebet finder sted, foretage en vurdering af spørgsmålet om fortsat anvendelse af tvangsfiksering . Ved uenighed mel- lem de to lægers vurdering af situationen , er den behandlende læges vurdering afg ø- rende. Uenighed mellem de to lægers vurdering af situationen   skal dog oplyses over for patienten. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om den lægelige vu  r- dering efter denne bestemmelse.” 20. § 22, stk. 3, ophæves. 21. § 24, stk. 1, affattes således: ”Der  beskikkes  en  patientrådgiver for  enhver,  der  tvangsindlægges,  tvangstilbageho l- des,  undergives  tvangsbehandling,  tvungen  opfølgning  efter  udskrivning,  tvangsfiks e- ring, anvendelse af fysisk magt, beskyttelsesfiksering, anvendelse af personlige alarm- og  pejlesystemer  og  særli ge  dørlåse,  personlig  skærmni  ng,  der  uafbrudt  varer  mere end 24 timer, aflåsning af døre i afdelingen  efter § 18 e, stk. 1, nr. 2, samt aflåsning af patientstue på Sikringsafdelingen under Psykiatrisk Center, Sygehus Vestsjælland.” 22. § 24, stk. 2, 3. pkt., affattes således: ”Patientrådgiveren skal så vidt muligt være til stede ved klagens behandling i det psy- kiatriske patientklagenævn ved statsforvaltningen.” 23. § 26, stk. 1, affattes således: ”Patientrådgiveren  skal snarest muligt  efter  beskikkelsen  besøge  patienten  og  til  st a- dighed holde sig i forbindelse med denne. Første besøg skal a  flægges inden 24 timer efter beskikkelsen. Besøg hos patienter , som er undergivet tvangsforanstaltninger efter kapitel 3, 4 og 5, skal herefter finde sted mindst én gang om ugen og i øvrigt efter  be- hov. Besøg hos patienter , som er undergivet tvungen opfølgning efter udskrivning, jf. § 13 d, skal finde sted efter behov.” 24. § 30 ophæves. 25. I § 31, stk. 1, indsættes efter ”underrettes”: ”mundtligt og skriftligt”  .
7 26. I § 32 indsættes  som stk. 4: ”Stk. 4. Klage over beslutning om tvungen opfølgning  efter § 13 d, stk. 1, har opsæ t- tende virkning.” 27.  I  §  34,  stk.  3,  ændres  ”patientklagenævnets”  til:  ”det  psykiatriske  patientklag   e- nævns”. 28. § 35 affattes således: § 35. Sygehusmyndigheden skal efter anmodning fra patienten eller patientrådgiveren indbringe    klager    over    tvangsindlæggelse,    tvangstilbageholdelse,    tilbageførsel, tvangsbehandling, tvungen opfølgning efter udskrivning, tvangsfiksering, anvendelse af fysisk  magt,  beskyttelsesfiksering,  anvendelse  af  personlige  alarm-  og  pejlesystemer og  sæ rlige  dørlåse,  personlig  skærmning  ,  der  uafbrudt  varer  mere  end  24  timer, aflåsning af døre i afdelingen  samt aflåsning af patientstue på Sikringsafdelingen under Psykiatrisk  Center,  Sygehus  Vestsjæl land,  for  det  psykiatriske  patientklagenævn   ved statsforvaltningen.” 29. I § 36, stk. 1 og stk. 4, ændres ”patientklagenævnet” til: ”det psykiatriske patien  t- klagenævn ved statsforvaltningen”. 30. § 36, stk. 3, affattes således: ”Stk. 3. Det psykiatriske patientklagenævn ved statsforvaltningen skal træffe afgørelse i klagesager om tvangsbehandling, og om tvungen opfølgning efter udskrivning, når  dis- se indgreb er tillagt opsættende virkning, jf. § 32, stk. 3 og 4, inden 7 hverdage efter klagens  modtagelse.  I  andre  sager  skal  det  psykiatriske  patientklagenævn  ved  stat s- forvaltningen  træffe  afgørelse  snarest  muligt.  Er  afgørelse  ikke  truffet  inden  14  dage efter  klagens  modtagelse,  skal  nævnet  underrette  patienten  og  patientrådgiveren  om grunden hertil samt om, hvornår afgørelse kan forventes at foreligge.”    31. § 37, stk. 1, affattes således: ”§ 37.  Det psykiatriske patientklagenævn ved statsforvaltningen skal efter anmodning fra  patienten  eller  patientrådgiveren  indbringe  sine  afgørelser  vedrørende  tvangs  ind- læggelse,  tvangstilbageholdelse,   tilbageførsel,  tvangsfiksering,  beskyttelsesfiks ering, anvendelse   af   personlige   alarm-   og   pejlesystemer   og   særlige   dørlåse  ,   personlig skærmning, der  uafbrudt varer mere end 24 timer, samt aflåsning af døre i afdelingen for retten efter reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a.” 32. § 37, stk. 2, affattes således: ”Stk. 2. Godkender det psykiatriske patientklagenævn ved statsforvaltningen, at patie n- ten  tvangsindlægges,  tvangstilbageholdes  eller  tilbageføres  , kan  spørgsmål et  om  ud- skrivning  først  på  ny  begæres  prøvet  i  nævnet,  når  der  er  forløbet  2  måneder  efter nævnets  afgørelse.  Har  spørgsmålet  om  frihedsberøvelsens  lovlighed,  jf.  kapitel  3, været indbragt for retten, jf. stk. 1, regnes den nævnte frist fra rettens afgørel   se.”
8 33. Efter § 37 indsættes: ”§  37 a. Reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a vedrørende administrativt bestemt fr i- hedsberøvelse finder tilsvarende anvendelse ved tvungen opfølgning efter u  dskrivning. Det psykiatriske patientklagenævn  ved statsforvaltningen skal efter anmodning fra pa- tienten eller patientrådgiveren indbringe sine afgørelser vedrørende tvungen opfølgning efter udskrivning for retten efter reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a. Stk. 2. Sager om tvungen opfølgning efter udskrivning  forelægges så længe p atienten ikke  er  udskrevet, for  byretten  på  det  sted,  hvor  vedkommende  psykiatriske  sygehus eller afdeling er beliggende. Stk. 3. Begæring om sagens indbringe lse for retten skal fremsættes inden 4 uger efter det psykiatriske patientklagenævns afgørelse. Senere fremsættelse af begæringen kan indtil 6 måneder efter nævnets afgørelse undtagelsesvis tillades af retten, når der for e- ligger særlig grund til at a fvige fra fristen. Stk.  4.  Godkender  det  psykiatriske  patientklagenævn   ved  statsforvaltningen,  at  der etableres tvungen opfølgning efter udskrivning, jf. § 13 d, stk. 1, kan spørgsmålet om den  tvungne  opfølgning  efter  udskrivning  først  på  ny  begæres  prøvet  i  næ vnet,  hvis den tvungne opfølgning efter udskrivning forlænges, jf. § 13 d  , stk. 6. Den tvungne op- følgning efter udskrivning kan herefter begæres prøvet ved enhver forlæ ngelse af den tvungne opfølgning efter udskri vning, jf. § 13 d, stk. 6.” 34. § 38, stk. 1, affattes således: ”Det  psykiatriske  patientklagenævns  afgørelser  om    tvangsbehandling,  anvendelse  af fysisk magt, samt aflåsning af patientstue på Sikringsafdelingen under Psykiatrisk Cen- ter, Sygehus Vestsjælland , kan påklages til Sundhedsvæsenets Patientklag enævn.” 35. I § 39, stk. 1, ændres: ”Patientklagenævnet” til: ”D   et psykiatriske patientklagenævn ved statsforvaltningen”. 36. I § 39, stk. 2, ændres: ”patientklagenævnene” til: ”de psykiatriske patien   tklagenævn ved statsforvaltningerne”. 37. § 46 ophæves. § 2 I lov om rettens pleje, jf. lovbekendtgørelse nr. 96 1 af 21. september 2004, som senest ændret ved lov nr. 560 af 24. juni 2005, foretages følge  nde ændringer: 1. § 469, stk. 1, 2. pkt., affattes således: ”Sager  om  tvangsindlæggelse,  tvangstilbageholdelse,  tilbageførsel,  tvangsfiks  ering, beskyttelsesfiksering,  anvendelse  af  personlige  alarm-  og  pejlesystemer  og  særlige dørlåse ,  personlig  skærmning,  der  uafbrudt  varer  mere  end  24  timer   og  aflåsning  af døre i afdelingen i henhold til lov om anvendelse af tvang i psykiatrien forelægges dog,
9 så  længe  patienten  ikke  er  udskrevet,  for  byretten  på  det  sted,  hvor  vedkommende psykiatriske sygehus eller afdeling er beliggende.” 2. § 469, stk. 4, 3. pkt., affattes således: ”I  sager  om  tvangsindlæggelse,  tvangstilbageholdelse,  tilbageførsel,  tvangsfiksering, beskyttelsesfiksering,  anvendelse  af  personlige  alarm-  og  pejlesystemer  og  særlige dørlåse ,  personlig  skærmning,  der  uafbrudt  varer  mere  end  24  timer   og  aflåsning  af døre i afd elingen i henhold til lov om anvendelse af tvang i psykiatrien regnes fristerne dog fra det psykiatriske patientklagenævns afgøre  lse i sagen.”   § 3 Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007. Stk. 2. Udskrivningsaftaler og koordinationsplaner, som er en forudsætning for anve n- delse af tvungen opfølgning efter udskrivning efter § 13 d,  kan dog være henholdsvis indgået  eller  udarbejdet  før  den  1.  januar  2007.   Ligeledes  kan  tvangsindlæggelser iværksat før den 1. januar 2007 medregnes i antallet af tvangsindlæggelse   r, der er en forudsæ tning for anvendelse af tvungen opfølgning efter udskri vning, jf. § 13 d, stk. 1, nr. 2. Stk.  3.  Afgørelser  fra  det  ps ykiatriske  patientklagenævn  ved  statsamtet/Københavns Overpræsidium om tvangsindlæggelse, tvangstilbageholdelse og tilbageførsel, som er truffet inden den 1. januar 2007, skal efter anmodning fra patienten eller patientrådgive- ren indbringes for retten efter reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a. Afgørelser fra det psykiatriske patientklagenævn ved statsamtet/Københavns Overpræsidium om    tvangs- behandling,  tvangsfiksering,  anvendelse  af  fysisk  magt,  beskyttelsesfiksering,  anven- delse af personlige alarm- og pejlesystemer og særlige dørlåse samt aflåsning af pat i- entstue på Sikringsafdelingen under Psykiatrisk Center, Sygehus Vestsjælland,  som er truffet  inden  den  1.  januar  2007,  kan  påklages  til  Sundhedsvæsenets  Patientklag e- nævn § 4 Loven  gælder  ikke  for  Færøerne  og  Grønland,  men  §  1  kan  ved  kongelig  anordning helt  eller  delvis  sættes  i  kraft  for  disse  landsdele  med  de  afvigelser,  som  de  særlige fær ø ske eller grønlandske forhold tilsiger.
10 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger Indholdsfortegnelse 1. LOVFORSLAGETS FORMÅL OG BAGGRUND  ..................................................... 11 1.1. PSYKIATRILOVENS § 46 (REVISIONSBESTEMMELSE) ............................................. 12 1.2. PSYKIATRILOVSUNDERSØG ELSEN........................................................................ 12 2. HOVEDKONKLUSIONER OG -ANBEFALINGER FRA PSYKIATRILOVSUNDERSØGELSEN  ....................................................................... 13 2.1. DEN OVERORDNEDE KONKLUSION ....................................................................... 13 2.2. GOD SYGEHUSSTANDARD  .................................................................................. 13 2.3. KLAGESYSTEMET  .............................................................................................. 14 2.4. BESLUTNINGER I OVERLÆGENS    FRAVÆR ............................................................ 16 2.5. UDSKRIVNINGSAFTALER OG KOORDINATIONSPLANER............................................ 17 2.6. TILBAGEFØRSEL  ................................................................................................ 18 2.7. REGISTRERING OG INDBERETNING AF TVANG ....................................................... 19 2.8. PATIENTRÅDGIVERORDNIN  GEN ........................................................................... 19 2.9. PATIENTRÅD OG PATIENT  MØDER   ........................................................................ 21 3. ÆNDRINGER I    PSYKIATRILOVEN SIDEN 1999 OG REGULERING AF DØGNHUSE  ............................................................................................................... 22 4. UDVIKLINGEN I TVANGSANVENDELSEN SIDEN SIDSTE LOVREVISION ......... 23 5. INTERNATIONALT ................................................................................................. 24 6. HOVEDPUNKTER I LOVFORSLAGET................................................................... 24 6.1. TVANGSDEFINITIONEN ........................................................................................ 25 6.2. LANGVARIGE FIKSERINGER ................................................................................. 26 6.3. SKÆRMNING    ..................................................................................................... 31 6.4. TVUNGEN OPFØLGNING EF TER UDSKRIVNING  ...................................................... 34 7. LOVFORSLAGETS ØKO NOMISKE OG ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER M.V. ................................................................................................................................... 38 8. HØRTE MYNDIGHEDER  M.V. ............................................................................... 39
11 1. Lovforslagets formål og baggrund Lovforslaget  opfylder  den  forpligtelse,  som  Folketinget  har  pålagt  regeringen  om  at fremsætte lovforslag om revision af psykiatriloven i folketingsåret 2005 -2006, jf. psykia- trilovens § 46 (lovbekendtgørelse nr. 849 af 2. december 1998 om frihedsber ø velse og anden tvang i psykiatrien). Lovforslagets formål er at styrke patienternes retsstilling og retssikkerhed på en række områder i forbindelse med anvendelsen af tvang i psykiatrien, herunder på nogle om- råder at reducere anvendelsen af tvang. Lovforslagets formål er endvidere at medvirke til at sikre, at det bliver muligt at fastholde de patienter, som det indenfor rammerne af den hidtidige lovgivning ikke har været muligt at fastholde , i den nødvendige behan d- ling.   Lovforslaget indeholder i forhold til den gældende l ov følgende ændringer og tilføje   lser: - lovens titel ændres - lovens tvangsdefinition ændres  (§ 1, stk. 2-4) - justering af bestemmelsen om god psykiatrisk sygehusstandard (§ 2) - der indføres pligt til at sikre tilgængelig skriftlig husorden (§ 2 a) - der indføres  pligt til udlevering af kopi af behandlingsplan til patienten (§ 3, stk. 3) - det bliver obligatorisk at tilbyde patienten en eller flere eftersamtaler efter ophøret af enhver tvangsforanstaltning (§ 4, stk. 5) - der etableres udtrykkelig lovhjemmel til anvendelse af elektrostimulation (§ 12, stk. 3) - der indføres et nyt kapitel om opfølgning efter udskrivning  , herunder om tvungen op- følgning  (kapitel 4 a, (§§ 13 a-13 e)) - der indføres et nyt afsnit om  personlig skærmning  og døraflåsning  (§§ 18 c-18 e)    - der indføres et nyt afsnit om personlig hygiejne under anvendelse af tvang (§ 18  f) - der indføres et nyt kapitel om undersøgelse af post, patientstuer, ejendele og kropsv  i- sitation samt beslaglæggelse og tilintetgørelse af genstande m.v. (kap  itel 5 a, (§ 19 a)) - der bliver pligt til fornyet lægelig vurdering mindst 4 gange  i døgnet,  jævnt fo rdelt, af spørgsmålet om for tsat anvendelse af tvangsfiksering (§ 21, stk. 4) - der indføres  pligt til fornyet lægelig vurdering af tvangsfikseringer, der  udstrækkes ud over 48 timer, af læge som ikke er ansat  på den afdeling, hvor indgrebet finder sted (§ 21, stk. 5) - ophævelse af værgens mulighed for at give samtykke til psykokirurgiske indgreb (§ 22, stk. 3) - der skal tildeles en patientrådgiver ved ethvert tvangsindgreb, bortset fra indgreb efter § 19 a (§ 24) - ophævelse af bemyndigelsesbestemmelse om patientindflydelse (§ 30) - der bliver pligt til at underrette patienten både skriftligt og mundtligt om påtænkt tvang (§ 31, stk.1) -  klage  over  beslutning  om  tvungen  opfølgning  tillægges  opsættende  virkning  (§  32, stk. 4) - ankeadgangen for tvangsindgreb, der kan indeholde en frihedsberø velse, overflyttes   fra Sundhedsvæsenets Patientklagenævn til retten (§§ 37 , 37 a og 38) - ophævelse af revisionsbe stemmelse (§ 46), og
12 - der foretages konsekvensrettelser i § 4 a, § 19, § 20, stk. 1, § 21, stk. 1, og 3, § 24, stk. 2, § 26, stk. 1, § 34, stk. 3, § 35, § 36, stk. 1, 3 og 4, § 39, samt retsplejelovens § 469   1.1. Psykiatrilovens § 46 (revisionsbestemmelse) Det fremgår af psykiatrilovens § 46, at forslag om revision af loven skal fremsættes for Folketinget i folketingsåret 2005-06. Det  fremgår  af  bemærkningerne  til  §  46,  at  ”Justitsministeriet  er  indstillet  på,  at  der iværksættes en undersøgelse af l   ovens virkninger ved et uafhængigt forskningsinstitut. Undersøgelsen  skal  inddrage  bruger -  og  pårø rendeerfaringer.  Justitsministeriet  vil  i den forbindelse sikre, at undersøgelsen iværksættes på et sådant tidspunkt, at Justit  s- ministeriet i folketingsåret 2005-06 kan redegøre for undersøgelsens resultat over for Folketinget og tilkendegive, om der er grundlag for at gennemføre en fornyet revision af loven.” Psykiatriområdet overgik i 1998 til Sundhedsministeriet, nu Indenrigs- og Sundhedsmi- nisteriet. 1.2. Psykiatrilovsundersøgelsen Undersøgelsen , som på baggrund af et offentligt udbud er gennemført af Rambøll M  a- nagement A/S fra maj 2004 til maj 2005, skulle afdække, hvorvidt reglerne  i psykiatrilo- ven bliver overholdt, om der er sammenhæng mellem den opfatt else psykiatriens inte- ressenter har af reglerne og intentionerne bag loven, og endelig om reglerne opfylder deres formål, således som dette er begrundet i forarbejderne til loven. Psykiatrilovsundersøgelsen  omfatte r  de  ændringer ,  som  trådte  i  kraft  den  1.  januar 1999.  Det  betød,  at  fokus  for  psyki atrilovsundersøgelsen  var  god  sygehusstandard, klagesystemet, beslutninger i overlægens fravær  , udskrivningsaftaler og koordinations- planer, tilbageførsel, registrering og indberetning af tvang, patientrådgiverord ningen og patientråd og patientmøder.    Rambøll Management A/S   har, jf. kravet i forarbejderne til psykiatrilovens § 46, i alle faser af undersø gelsen inddraget patient- og pårørendeorganisationerne . For så vidt angår psykiatrilovens behandling i Folketinget henvises til Folketingstidende 1988-89: FF 767, 1553, 9906, 10301, tillæg A 2035, tillæg B 1323, 1779, tillæg C 985; Folketingstidende 1994-95 (1. samling): FF 260, 516, 6015, 6215, tillæg A 323, tillæg B 623, tillæg C 480; Folketingstidende 1994 -95 (2. samling): FF 3649, 3867, 6436, 6639, til  læg A 2494, tillæg B 725, tillæg C 601; Folketingstidende 1996   -97: FF 3079, tillæg A 3004, 3050, tillæg B 1541; Folketingstidende 1997 -98 (1. samling): FF 1843, tillæg A 1682, 1752; Folketingstidende 1997-98 (2. samling): FF 260, 2016, 2126, tillæg A 921, 993, tillæg B 228, 266, 350, tillæg C 367; Folketingstidende 2001  -02 (2. samling): FF 6502, 7432, 7733, tillæg A 5598, tillæg B 1544, tillæg C 696; Folketingstidende 2004   - 05 (1. samling): FF 560, 638, 2130, 2495, tillæg A 569, tillæg B 38, tillæg C 8.
13 2. Hovedkonklusioner og -anbefalinger fra psykiatrilovsundersøgelsen I dette afsnit gengives Rambøll Managements hovedkonklusioner fra psykiatrilovsundersøgelsen. 2.1. Den overordnede konklusion Det er den  overordnede vurdering, at psykiatriloven  generelt på de undersøgte omr å- der  opfylder  sit  formål  om  at  sikre  de  sindslidendes  retsstilling i  forbindelse  med  fri- hedsberøvelse og anvendelsen af anden   tvang i psykiatrien i forbindelse med indlæ g- gelse, ophold og behandling på psykiatrisk afdeling. Undersøgelsen   når frem  til,  at  loven  –  i forhold til  de  undersøgte  områder  –  generelt overholdes. Derudover fremhæve s det i konklusionerne, at undersøgelsen viser , at der blandt psy- kiatriens interessenter er en generel accept af nødvendigheden af at sikre patienternes retssikkerhed gennem en overordnet kontrol med tvangsanvendelsen  på de psykiatri- ske afdelinger. 2.2. God sygehusstandard Gældende ret Psykiatrilovens § 2 bestemmer, at sygehusmyndigheden med henblik på i videst muligt omfang at forebygge anvendelse af tvang skal tilbyde sygehusophold, behandling og pleje, som svarer til god psykiatrisk sygehusstandard, herunder med hensyn til de byg- ningsmæssige forhold, senge - og personalenormering, mulighed for udendørs   ophold samt beskæftige lses-, uddannelses- og andre aktivitetstilbud. Der  er  tale  om  en  målsætningsbestemmelse.  Det  fremgår  af  bemærkningerne  til  b e- stemmelsen,  at  denne  målsætning  forudsattes  gennemført  ved  psyk  iatriaftalen  fra 1997 om den fortsatte udbygning af tilbuddene til sindslidende. Psykiatrilovsundersøgelsen Blandt rapportens konklusioner vedrørende god sygehusstandard skal  fremhæ ves, at alle psykiatriens interessenter finder det hensigtsmæ ssigt, at der i psykiatriloven findes en  målsætning  om  god  sygehusstandard,  og  at  det  er  relevant,  at  målsætningen  er udspecificeret på en række områder. Uddannelsestilbud til patienterne bør  ikke læng e- re omfattes af god sygehusstandard, men det er hensigtsmæssigt, at der uda rbejdes en  model  for  kontrol  med  god  sygehusstandard.  Undersøgelsen  konkluderer,  at  b e- stemmelsen om god sygehusstandard kun er en del af den samlede mængde af fakt o- rer, der påvirker givne beslutninger omkring sygehusstandarden, men den bidrager til den fortsatte udvikling af sygehusstandarden på de psykiatriske afdelinger.
14 Regeringens holdning, herunder lovforslaget For så vidt angår god sygehusstandard, er regeringen enig, når det i psykiatrilovsun- dersøgelsen konkluderes, at der bør ske en præcisering, således at personalets ko   m- petencer  kommer  til  at  indgå  som  en  del  af  begrebet.  Derimod  kan  regeringen  ikke tilslutte sig forslaget om, at uddannelsestilbud udgår. God sygehusstandard må ses i bred forstand. Således er uddannelsestilbud væsentlige for blandt andre indlagte børn og  unge,  som  skal  følge  et  (folke)skoleforløb,  eller  f.eks.  retspsykiatriske  patienter  i læng ere  behandlingsforløb.  Derudover  finder  regeringen,  at  begrebet  god  psykiatrisk sygehusstandard tillige bør omfatte patient - og pårørendepol itikker, da retningslinier på disse områder er hensigtsmæssige redskaber til inddragelse af patient - og pårørend e- synspunkter  i  udviklingen  af  psykiatrien.  Der  henvises  til  lovforslagets  §  1,  nr. 4,  om god psykiatrisk sygehusstandard med tilhørende bemærkni  nger. 2.3. Klagesystemet Gældende  ret Klagesystemet er reguleret i psykiatrilovens kapitel 10 (§§ 34-39). Det følger af psykiatrilovens § 34, at der ved hvert statsamt og ved Københavns Ove  r- præsidium  (pr. 1. januar 2007 – statsforvaltning) oprettes et patientklagenævn best å- ende af vedkommende statsamtmand (overpræsidenten)  (pr. 1. januar 2007 direktøren for statsforvaltningen)  som formand  samt to medlemmer.  Medlemmerne  beskikkes  af indenrigs- og sundhedsministeren efter indhentet udtalelse fra henholdsvis Den Almin- delige Danske Lægeforen ing og De Samvirkende Invalideorganisationer. Sygehusmyndigheden  skal  efter  anmodning  fra  patienten  eller  patientrådgiveren  ind- bringe  klager  over  tvangsindlæggelse,  tvangstilbageholdelse,  tilbageførsel,  tvangsb  e- handling, tvangsfiksering, anvendelse af fysisk magt, beskyttelsesfiksering, anvendelse af personlige alarm- og pejlesystemer og særlige dørlåse, samt aflåsning af patientstue på Sikringsafdelingen under Psykiatrisk Center, Sygehus Vestsjælland , for patientkla- genæ vnet, jf. § 35. Det følger af § 36 , at når en sag, jf. § 35, indbringes for patientklagenævnet, skal syge- husmyndigheden  fremsende  sagens  akter,  herunder  en  udskrift  af  tvangsprotokollen samt en erklæring fra overlægen. Patienten  og  patientrådgiveren  har  ret  til  mundtligt  at  forelægge  sag en  for  nævnet.  I særlige tilfælde, hvor hensynet til patientens helbred eller til sagens behandling i næ   v- net  afgørende  taler  herfor,  kan  nævnet  bestemme,  at  patienten  helt  eller  delvis  t  skal være udelukket fra at deltage i forhandli ngerne. Patientklagenæ vnet  skal  træffe  afgørelse  i  klagesager  om  tvangsbehan  dling,  der  er tillagt opsættende virkning inden 7 hverdage efter klagens mo dtagelse. I andre sager skal  patientklagenævnet  træffe  afgørelse  snarest  muligt.  De  næ    rmere  regler  om  de psykiatriske patientklagenævn er udmøntet i bekendtg  ø relse nr. 1303 af 14. december 2004 om forretningsorden for de psykiatriske patientklagenævn.
15 Efter psykiatrilovens § 37 skal patientklagenævnet efter anmodning fra p atienten eller patientrådgiveren  indbringe  sine  afgørelser   vedrørende  tvangsindlæggelse,  tvangsti  l- bageholdelse  og  tilbageførsel  for  retten  efter  reglerne  i  retsplejelovens  kapitel  43  a. Godkender patientklagenævnet, at patienten frihedsberøves, kan spørgsmålet om u   d- skrivning først på ny begæres prøvet i patientkl   agenævnet, når der er forløbet 2 mån e- der efter nævnets afg ø relse. Patientklagenævnets  afgørelser  om  tvangsbehandling, tvangsfiksering,  anvendelse  af fysisk  magt,  beskyttelsesfiksering,  anvendelse  af  personlige  alarm-  og  pejlesystemer og særlige dørlåse,   samt aflåsning af patientstue på Sikringsafdelingen under Psykia- trisk Center, Sygehus Vestsjælland, kan påklages til Sundhedsvæsenets Patientklag e- nævn. Ved behandling af sådanne sager i Sundhedsvæsenets Patientklagenævn gæ   l- der reglerne i kapitel 3 i lov om sundhedsvæsenets centralstyrelse m.v.  (pr. 1. januar 2007 lov om klage og erstatningsadgang indenfor sundhedsvæsenet, kapitel 2).  Næ r- mere regler om klagevejledning m.v. findes i bekendtgørelse nr. 1302 af 14. december 2004 om underretning og klagevejledning til patienter i forbindelse med anvendelse af tvang i psykiatrien, samt i vejledning nr. 203 af 8. december 1998 om psykiatrilovens revision. Det følger af   lovens § 39, at patientklagenævnet hvert år skal offentliggøre en bere t- ning om sin virksomhed. Psykiatrilovsundersøgelsen Psykiatrilovsundersøgelsen  konkluderer  om  klagesystemet  bl.a.,  at   den  samling  af  1. behandlingen af alle klager over tvangsanvendelse ved de lokale psykiatriske patient- klagenævn, som blev indført ved revisionen i 1998, samlet se  t vurderes at have forbed- ret  patienternes  retssikkerhed.  Rapporten  konkluderer  videre,  at  der  er  behov  for,  at der arbejdes hen imod en nærmere definition af begrebet husordener og herunder, at der  tages  stilling  til,  om  der  skal  udfærdiges  et  sæt  vejleden  de  retningslinier  herfor, samt om der skal være et overordnet tilsyn med husordener.  Dernæst  konkluderer rap- porten,  at  der  er  behov  for  en  lovgivningsmæssig  præcisering  af,  under    hvilke  om- stændi gheder  skærmningstiltag  kan  ligestilles  med   øvrig  tvangsanvend else,  hvorved der åbnes mulighed for dels at klage herover til de lokale patientklagenævn, dels at få tilbud  om  beskikkelse  af  patientrådgiver.  Derudover  findes  i  undersøgelsen   generelt opbakning til, at klager over tvangsbehandling har opsættende virkning , og til at disse skal  behandles  inden  7  dage  ved  de  lokale  psykiatriske  patientklagenævn.   Endelig konkluderes  det,  at  det  konkret  for  ”svingdørspatienter”  kan  overvejes  at  ændre  b   e- stemmelserne  om  motivationstid  (kortere/ingen motivationstid),  og  evt. at  bestemmel- serne  om  opsættende  virkning  u dvides,  således  at  det  er  muligt  for  disse  patienter umiddelbart at iværksætte relevant behan  dling. Regeringens holdning, herunder lovforslaget For  så  vidt  angår  spørgsmålet  om husordener  finder  regeringen,  at  det  er  hensigts- mæssigt, at der på enhver psykiatrisk afdeling findes en husorden, der er tilgæ ngelig og  kendt  af  patienterne.  En  tilgængelig  og  kendt  husorden  kan  modvirke,  at  en  helt generel foranstaltning opfattes af patienterne som ureguleret tvang rettet mod enkelte patienter.  Regeringen finder  imidlertid  ikke,  at  der  i  medfør  af  lovgivningen  bør  uda  r- bejdes overordnede retningslinier for husordener som anbefalet i rapporten. Husorde-
16 ner bør fleksibelt kunne tilpasses den enkelte afdelings behov. På den baggru nd fore- slår regeringen, at der indføres en pligt for sygehusmyndigheden til at udarbejde skrif t- lige  og  lettilgængelige  husordener  på  de  psykiatriske  afdelinger.  Der  henvises  til  lo v- forslagets § 1, nr. 5, med tilhørende bemærkninger. For  så  vidt  angår skæ rmning  er  regeringen  enig  i,  at  det  bør  afklares  i  loven,  under hvilke  omstændigheder  skærmning  kan  karakteriseres  som  tvang.  Regeringen  fre  m- sætter således forslag om, at der indføres regler om perso  nlig skærmning forstået som foranstaltninger,  hvor  et  eller  flere  personalemedlemmer  til  enhver  tid  befinder  sig  i umiddelbar  nærhed  af  patienten.  Desuden  foreslår  regeringen,  at  reglerne  for  d ø- raflåsning reguleres i selve loven. Derved skabes der retlig klarhed om retstilstanden for  den  såkaldte  ”fysiske  skærmn ing”.    Der  henvises  i  den  forbindelse  til  punkt.  6.3. samt lovforslagets § 1, nr. 13.   Psykiatrilovsundersøgelsen  anbefaler, at kriterierne for, hvornår en klage over tvangs- behandling ikke tillægges opsættende virkning,   udvides, således at det er muligt umid- delbart  at  gennemføre  tvangsbehandling  af  patienter,  der  gentagne  gange  har  været indlagt på samme psykiatriske afdeling. Efter de gældende regler har en klage over beslutning om tvangsbehandling som u d- gangspunkt opsættende virkning, jf. § 32, stk. 3. Der findes imidlertid allerede i det gældende regelsæt mulighed for omgående at ge n- nemføre behandling under anvendelse af tvang, d.v.s., at en klage over tvangsbehan d- ling i visse situationer ikke skal tillægges opsættende virkning. Det følger således af § 32, stk. 3, at en klage over beslutning om tvangsbehandling ikke har opsættende vir k- ning, hvis omgående gennemførelse af behandlingen er nødvendig for ikke at u  dsætte patientens liv eller helbred for væsentlig fare eller for at afværge, at patienten udsæ   tter andre for nærliggende fare for at lide skade på legeme eller helbred. Det er regeringens opfattelse, at der ikke bør slækkes på denne retssikkerhedsgaranti om  opsættende  virkning  i  forbindelse  med  beslutningen  om  tvangsbehandling,  og  at omgående behandling fortsat kun skal kunne gennemføres i de akutte situati oner, der fremgår af § 32, stk. 3. Det  skal  endvidere  erindres,  at  der  maksimalt  kan  blive  tale  om,  at  behandlingen  på grund af den opsættende virkning udsættes 7 hve  rdage, idet patientklagenævn ene ved klager over tvangsbehandling, der er tillagt opsæ ttende virkning, skal træffe afgørelse inden 7 hverdage efter klagens modtagelse. 2.4. Beslutninger i overlægens fravær Gældende ret Der er med hjemmel i psykiatrilovens § 4 a mulighed for, at en række beslutninger om tvangsanvendelse i overlægens fravær kan træffes af en anden læge. Overlægen skal efterfølgende snarest tage stilling til beslutni ngen.
17 Det drejer sig om, hvorvidt betingelserne for tvangsindlæggelse er opfyldt (§ 9, stk. 2), hvorvidt betingelserne for tvangstilbageholdelse er opfyldt (§ 10, stk. 1), beslutning om tilbageførsel til afdelingen (§ 10 a, stk. 1, 1. pkt.), afgørelse om tvangsbehandling (§ 12, stk. 3), tvangsbehandling af legemlig lidelse ( § 13, stk. 2, 1. pkt.), beslutning om brug af hånd- eller fodremme (§ 15, stk. 2) og efterprøvelse af frihedsberøvelse (§ 21, stk. 2).    Psykiatrilovsundersøgelsen Rapporten konkluderer, at bestemmelsen i § 4 a har skabt klarhed blandt personalet, og på den baggrund vurderes der ikke at være  behov for at ændre b estemmelsen. Regeringens holdning, herunder lovforslaget Regeringen er enig i psykiatrilovsundersøgelsens konklusion . 2.5. Udskrivningsaftaler og koordinationsplaner Gældende ret Udskrivningsaftaler og koordinationsplaner er reguleret i psykiatrilovens § 3, stk. 4-6.   Det følger af § 3, stk. 4, at overlægen har ansvaret for, at der for patienter, som efter udskrivning må antages ikke selv at ville søge den behandling eller de sociale tilbud, der er nødvendige for patie ntens helbred, indgås en udskrivningsaftale mellem patien- ten  og  den  psykiatriske  afdeling  samt  de  relevante  myndigheder,  privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl. om de behandlingsmæssige og sociale tilbud til patienten. Om koordinationsplaner bestemmer § 3, stk. 5, at hvis en patient, der er omfattet af stk. 4, ikke vil medvirke til indgåelse af en udskrivningsaftale, har overlægen ansvaret for, at den psykiatriske afdeling i samarbejde med de relevante myndigheder, privatprakti- serende sundhedspersoner m.fl. udarbejder en koordinationsplan for de behandlings- mæssige og sociale tilbud til patienten. Den psykiatriske afdeling kan videregive oplysninger om patientens rent private forhold til andre myndigheder, privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl., hvis videregivelsen må  anses  for  nødvendig  af  hensyn  til  indgåelse  af  og  tilsyn  med  overholdelse  af  en udskrivningsaftale eller en koordinationsplan. I samme omfang kan myndigheder, pri- vatpraktiserende  sundhedspersoner  m.fl.  videregive  oplysninger  om  patienter  til  den psykiatriske  afdeling  og  andre  myndigheder,  privatpraktiserende  sundhedspersoner m.fl., jf. § 3, stk. 6.      Psykiatrilovsundersøgelsen I psykiatrilovsundersøgelsen findes  grundlæggende opbakning til behovet for at sa m- arbejde  mellem sektorerne. Opbakningen betyder primært et ønske    om at udvikle og forbedre  de  eksisterende  samarbejds-  og  koordinationstiltag.  Udskrivningsaftaler  og koordinationsplaner  ses  ifølge   rapporten  som  en  af  flere  muligheder,  som  i  visse (sjældne)  til  fælde kan bringes i anv endelse.
18 Det konkluderes videre, at der udarbejdes en lang række andre aftaler ved udskrivning med henblik på at sikre et sammenhængende patientforløb  , og at disse aftaler på man- ge måder er sammenlignelige med udskrivningsaftaler og koordinationsplaner, men at de  adskiller  sig  på  følgende  områder:   For  det  første  angives  der  ikke  i  aftalerne nødvendigvis  et  tidspunkt for  opfølgende første møde.  For  det  andet  aftales  det  ikke nødvendi gvis, om og hvem der i givet fald skal fungere som støtte - og kontaktperson samt  hvem  der  er  ansvarlig  for  revurdering,  opfølgning  og  tilbagemelding,  og  for  det tredje er der forskel i forhold til skriftlighed og dokumentation.    Udskrivningsaftaler   og   koordinationsplaner   vurderes   i   psykiatrilovsundersøgelsen grundlæg gende  ikke  at  have  bedre  effekt  end  andre  samarbejdsredskaber,  når  det drejer sig om at fastholde de allersvageste patienter i behandling. Knyttet til disse konklusioner anbefaler rapporten, at der i psykiatriloven gives mulighed for at afprøve anvendelse af ambula nt tvang, og herunder at erfaringer indhøstet i fo r- bindelse hermed anvendes som led i en eventuel udformning af en permanent mulig- hed  herfor.  (Begrebet  ”ambulant  tvang”  er  ikke defineret  præcist  i  psykiatrilovsunde r- søgelsen, men   det forudsættes i rapporten , jf. side 162, at tvangen alene kan anven- des inden for den psykiatriske afdelings fysiske rammer. Det betyder, at patienten en- ten  af  egen  drift  opsøger  afdelingen  for  at  modtage  den  nødvendige  b  ehandling,  at patienten  motiveres  hertil  af  støtte -/kontaktperson  eller  at  gennemføre lsen  sker  på samme  måde  som  ved  tvangsindlæggelser.  Tvang sindlæggelsen  vil  i  dette  tilfælde være kortvarig (en dag)).  Den ambulante tvang forudsættes kun anvendt  i de tilfælde , hvor  patientens  helbred  efter  udskrivning  fra  psykiatrisk  afdeling  afhænger  af  fortsat medicinering, og kun hvor alle andre muligheder for at fortsætte en nødvendig med  i- cinsk behandling uden indlæggelse på psykiatrisk afdeling er udtømt. Det foru  dsættes endvidere, at tvangen alene kan finde anvendelse inden for den psykiatriske afdelings fysiske  rammer.  Det  anbefales,  at  det,  på  lige  fod  med  hvad  der  gælder  for  andre tvangsindgreb, bør være muligt at klage over anvendelse af a  mbulant tvang.      Regeringens holdning, herunder lovforslaget Regeringen er enig i, at der er behov for særlige bestemmelser, som giver mulighed for at fastholde de allersvageste patienter i behandling. Det er efter regeringens opfattelse overordentligt  vigtigt,  at  netop  disse  patienter  følger  behandlingstilbuddet  i  udskri v- ningsaftaler  og  koordinationsplaner.  Anvendelse  af  tvungen  opfølgning  bør  ske  efter strenge betingelser og tilknyttes retssikkerhedsmæssige garantier. Der henvises i den forbindelse til punkt 6.4. om tvungen opfølgning efter udskrivning , samt til lovforslagets   1, nr. 11. 2.6. Tilbageførsel Gældende ret Reglen  om  tilbageførsel  findes  i  psykiatrilovens  §  10  a.  Bestemmelsen  ve drører  den situation,  hvor  en  tvangsindlagt  eller  tvangstilbageholdt  person  har  forladt  en  psykia- trisk afdeling og ikke er vendt frivilligt tilbage. I disse situationer kan overlægen beslu t- te, at den pågældende skal føres tilbage til afdelingen med politiets hjælp. Sådan tilb  a-
19 geførsel kan kun ske indtil en uge efter, at udeblivelsen er konstateret. Er den pågæ  l- dende udeblevet efter udgang, er det endvidere en betingelse for tilbageførsel, at der ikke er givet tilladelse til udgang med mere end tre overnatninger. Psykiatrilovsundersøgelsen Rapporten konkluderer, at bestemmelsen om tilbageførsel har haft den forventede vir k- ning  i  forhold  til  forbedring  af  patienternes  mulighed  for  udgang,  og  at  der  på  denne baggrund ikke er behov for ændring af re glerne om tilbageførse l. Regeringens holdning, herunder lovforslaget Regeringen er enig i, at der ikke er behov for en ændring af § 10 a. 2.7. Registrering og indberetning af tvang Gældende ret Registrering af tvang er reguleret i psykiatrilovens § 20, stk. 1-2. Heraf følger, at oply s- ning om enhver anvendelse af tvang skal tilføres afdelingens tvangsprotokol med ang i- velse af indgrebets nærmere indhold o g begrundelse. Indenrigs- og sundhedsministe- ren fastsætter nærmere regler om tvangsprotokoller samt om registrering og indbere  t- ning af tvang til sygehusmyndigheden og Sundhedsstyrelsen. Ministeren kan i den for- bindelse fastsætte regler om, at indberetninge r skal indeholde oplysninger om patien- tens identitet. Bemyndigelsesbestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1404 af 14. december 2004 om tvangsbehandling, fiksering, tvangsprotokoller m.v. på psykiatriske afdelinger. Kapitel 4 og 5 (§§ 32-46) i bekendtgørelsen regulerer detaljeret  hvilke oplysninger, der skal registreres og indberettes til Sundhedsstyrelsen og sygehusmyndigheden. Psykiatrilovsundersøgelsen Rapporten konkluderer vedrørende registrering og indberetning af tvang, at der i meget stort  omfang  oprettes  tvangsprotokoller  ved  tvangsanvendelse  på  afdelingerne.  På grund  af  usikkerhed  om  fortolkning  af  enkelte  tvangssituationer  er  der  dog  behov  for videreudvikling og præcisering af gældende   vejledning om registrering af tvang. Det er endvidere undersøgelsens konklusion, at Sundhedsstyrelsens årlige tvangsstatistikke r generelt finder anvendelse som led i kvalitetsudvikling på de enkelte psykiatriske afde- linger. Regeringens holdning, herunder lovforslaget Regeringen  er  enig  i,  at  der  er  behov for  en  videreudvikling  og  præcisering  af  Sund- hedsstyrelsens  gældende  vejledning  om  registrering  af  tvang.  Udviklingen  skal   også ses i lyset af, at det pr. 1. januar 2005 blev obligatorisk for afdelingerne at indberette anvendelsen af tvang elektronisk.
20 2.8. Patientrådgiverordningen Gældende ret Patientrådgiverordningen reguleres i psykiatrilovens kapitel 8 (§§ 24-29). Der skal beskikkes en patientrådgiver for enhver, der tvangsindlægges, tvangstilbag e- holdes eller undergives tvangsbehandling. Der skal endvidere efter anmodning fra pa- tienten beskikkes en patientrådgiver ved iværksættelse af de i kapitel 5 nævnte fora  n- staltninger. Det drejer sig om tvangsfiksering, anvendelse af fysisk magt, anvendelse af personlige alarm- og pejlesystemer og særlige dørlå  se, beskyttelsesfiksering og aflås- ning af patientstue på Sikringsafdelingen under Psykiatrisk Center, Sygehus Vestsjæ l- land. Patientrådgiverens opgave er at vejlede og rådgive patienten med hensyn til alle for- hold i forbindelse med indlæggelse, ophold og b ehandling på psykiatrisk afdeling. Pati- entrådgiveren skal endvidere bistå patienten med iværksættelse og gennemførelse af eventuelle klager, og patientrådgiveren skal så vidt muligt være til stede ved klagens behandling i patientklagenævnet, jf. § 24. Beskikkelsen sker i det enkelte tilfælde ved, at den vagthavende sygepl ejerske hurtigst muligt  underretter  patientrådgiveren  om  tvangsindgrebet  og  beskikkelsen.  Patientråd- giverne beskikkes efter tur i den rækkefølge, hvori de er optaget på listen. Patienten skal have mulighed for at udtale sig om den påtænkte beskikkelse. Hvis pat i- enten fremsætter ønske om at få beskikket en anden patien  trådgiver, som er optaget på fortegnelsen, skal anmodningen så vidt muligt imødekommes. Ønsker patienten at få beskikket e n patientrådgiver, der ikke er optaget på fortegnel- sen,  sker  der  foreløbig  beskikkelse  af  den  person,  der  står  for  tur  efter  §  25,  stk.  2. Statsamtmanden  (pr.  1.  januar  2007  –  direktøren  for  statsforvaltningen)   træffer  b e- stemmelse om, hvorvidt den af patienten foreslåede person kan beskikkes. Patientens ønske skal imødekommes, medmindre dette er utilråd  eligt, jf. § 25. Det følger af § 26, at patientrådgiveren snarest muligt efter beskikkelsen skal besøge patienten og til stadighed holde sig i forbindelse med denne. Første besøg skal aflæ   g- ges inden 24 timer efter beskikkelsen. Besøg skal herefter finde sted mindst én gang om ugen og i øvrigt efter behov. Patientrådgiveren har ret til fri og uhindret personlig, skriftlig og telefonisk forbindelse med patienten. § 27 bestemmer, at personalet på afdelingen skal give patientrådgiveren enhver oplys- ning,  som  er  nødvendig  for,  at  denne  kan  varetage  sit  hverv  på  forsvarlig  måde.  En oplysning, som af lægelige grunde ikke gives til patienten, må heller ikke gives til pati- entrådgiveren.
21 Nærmere  regler  om  antagelse  og  beski kkelse  af  patientrådgivere,  deres  opgaver  og nærmere beføjelser samt honorar er fastsat i b  ekendtgørelse nr. 1301 af 14. december 2004 om patientrådgivere. Psykiatrilovsundersøgelsen I  rapporten  konkluderes  det  om  patientrådgiverordningen  bl.a.,  at  det  er  relevant  at præ cisere, at patientrådgiveren så vidt muligt skal deltage, når klagesagen behandles i de lokale psykiatriske patientklagenævn, fordi dette styrker patienttillid en, og fordi pati- enten derved får bedre mulighed for at formulere sine synspunkter under nævnets m ø- der. Der synes videre ifølge undersøgelsen at være     behov for at overveje, om psykiatrilo- vens ”kan”-bestemmelse i relation til tilbud om beskikkelse af patientrådgiver skal æn d- res til en ”skal”-bestemmelse, når der er tale om tvangsfiksering, således at der obliga- torisk beskikkes en patientrådgiver i disse situationer. Baggrunden herfor er primært, at der allerede på en række psykiatriske  afdelinger er præcedens herfor , og at dette op- fattes positivt af psykiatriens interessenter. Regeringens holdning, herunder lovforslaget Regeringen er enig i anbefalingen om, at de nuværende regler om  beskikkelse af pati- entrådgivere  bør  udvides  til  at  omfatte  obligatorisk  beskikkelse  af  patientrå dgiver  for enhver, der undergives tvangsfiksering. Regeringen foreslår imidlertid, at patientrådgi- verordningen udvides yderligere, således at der sker automatisk beskikkelse af patient- rådgivere ved ethvert tvangsindgreb, bortset fra de indgreb, der fremgår af § 19 a. Der henvises i den forbindelse til punkt 6.2. om langvarige fikseringer, samt til lovforslagets § 1, nr. 15 og 21.   2.9. Patientråd og patientmøder Gældende ret Det følger af psykiatrilovens § 30, at indenrigs - og sundhedsministeren kan fastsætte regler  om  patientindflydelse  på  psykiatriske  afdelinger.  Bemyndigelsesbestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1337 af 15. dece  mber 2004 om patientindflydelse på psykiatriske afdelinger. Psykiatrilovsundersøgelsen Rapporten konkluderer om patientråd og patientmøder  bl.a., at det forekommer ude af trit med den øvrige udvikling inden for   sygehusvæsenet, at der er udarbejdet særlige regler for psykiatriske patienters indflydelse, idet udviklingen på en række  områder går mod ligestilling af somatiske og psykiatriske patienter. På den baggrund anbefaler rap- porten, at bestemmelsen om, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte re gler om patientindflydelse på psykiatriske afdelinger, udgår.
22 Regeringens holdning, herunder lovforslaget Psykiatrilovsundersøgelsen anbefaler , at psykiatriske og somatiske patienter ligestilles for så vidt angår regler om patientindflydelse, og at bemyndigelsesbestemmelsen om, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om patientindflydelse  på psy- kiatriske  afdelinger,  ophæves .  Regeringen  finder  patientindflydelse  væsentlig.  Det  er imidlertid  regeringens  opfattelse,  at  den  gældende  regulering  med  patientmøder  og patientråd var velegnet i en tid, hvor psykiatriske patienter var indlagt meget længe på de psykiatriske afdelinger, eventuelt livslangt. Med det nuværende behandling smønster og  kortere  indlæggelsestider  er  det  regeringens  opfattelse,  at  patientindflyde lse  kan sikres bedre på anden vis. Regeringen finder således, at den foreslåede tilføjelse til begrebet god psykiatrisk sy- gehusstandard  om  patient-  og  pårørendepolitikker,  sammenholdt  med  sygehusmy n- dighedens foreslåede forpligtelse til at udarbejde skriftlige husordener er bedre redska- ber  til  fleksibelt  at  inddrage  patienter  og  pårørende  i  forh old  på  afdelingerne  end  en bekendtgørelse  om  patientindflydelse.  På  den  baggrund  kan  regeringen  tilslutte  sig rapportens anbefaling om at lade den nuværende § 30 om patientindflydelse udgå og erstatte af den foreslåede ændring i § 2 om god psykiatrisk sygehusstandard og forplig- telsen i § 2 a til at sikre lettilgængelige og skriftlige husordener på de psykiatriske afde- linger. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, 5 og 24. 3. Ændringer i    psykiatriloven siden 1999 og regulering af døgnhuse Psykiatriloven er ændret t re gange siden seneste revision i 1998. Lov nr. 377 af 6. juni 2002 indførte mulighed for aflåsning af patientstuer på Sikringsaf- delingen  under  Psykiatrisk  Center,  Sygehus  Vestsjælland.  Loven  hjemler,  at  der  på Sikringsafdelingen under Psykiatrisk Center, Sygehus Vestsjælland kan ske aflåsning af  patientstue  ud  fra  en  behandlingsmæssig  begrundelse,  når  det  er  nø  dvendigt  at etablere faste rammer i behandlingen, eller der er behov for at skærme patienten mod for mange stimuli. Derudover kan aflåsning af patientstue anvendes i behandlingsøj e- med, hvis det er nødvendigt at afværge, at en patient udsætter andre for nærligge    nde fare for at lide skade på legeme eller helbred, forfølger eller på anden måde groft for- ulemper medpatienter eller udøver hær  værk af ikke ubetydeligt omfang. Endelig hje m- ler  loven,  at  der  kan  foretages  aflåsning  af  patientstue  på  Sikringsafdelingen  under Psykiatrisk  Center,  Sygehus  Vestsjælland ,  om  natten  og  kortvarigt  om  dagen  under konferencer og lignende af sikkerhedsmæssige  grunde.     Psykiatriloven  blev  ændret  igen  i  2004  ved  lov  nr.  1371  af  20.  december  2004.  Med denne  lovændring  blev  der  indført  mulighed  for  anvendelse  af  personlige  alarm  -  og pejlesystemer  overfor  personer,  der  lider  af  demens  eller  demenslignende  tilstande. Derudover  blev  det  med  lovændringen  præciseret,  at  der  er  hjemmel  til  at  anvende særlige dø  rlåse over for samme gruppe af patienter. Formålet er at hindre, at patienter ved at forlade en psykiatrisk afdeling udsætter sig selv eller andre for en betyde lig risi- ko for at lide personskade, f. eks. hvis patienten ikke kan håndtere at færdes i farefyl d- te  trafikforhold  eller  i  naturområder,  hvor  vedkommende kan  miste  orienteringen.  For øvrige  patienter ,  er  det  fortsat  således,  at  de  straks  efter,  at  afgørelse n  om  særlige
23 dørlåse er truffet, skal underrettes herom,  og gøres  opmærksom me på, at de kan for- lade afdelingen, hvis de ønsker det. Senest  er  psykiatriloven  ændret  i  2005  ved  lov  nr.  542  af  24.  juni  2005  om  regional statsforvaltning.  Der  er  tale  om  konsekvensrettelser  som  følge  af ,  at  statsamter- ne/Københavns Overpræsidium nedlægges og erstattes af regionale statsforvaltninger. Døgnhuse Det fremgår af den gældende servicelovs § 93, stk. 2, at amtskommunen kan oprette pladser  til  midlertidigt  ophold  i  døgnhuse  med  behandlingsunderstøttende  rammer  til personer  med  sindslidelser,  som  for  en  kortere  periode  har  behov  for  behandlings- mæssig støtte og pleje, mens deres situation stabiliseres. Det  er  som  led  i  kommunalreformen  besluttet,  at  adgangen  til  at  etablere  døgnhuse overføres til regionerne som en del af sygehusvæsenets tilbud efter denne lov. Denne overflytning  af  døgnhusene  til  sygehusvæsenet  medfører  ingen  ændring  i  forhold  til psykiatriloven.  De  regler  i  psykiatriloven,  som  forudsætter  indlæggelse    på  psykiatrisk afdeling, finder fortsat ikke anvendelse på døgnhuse. 4. Udviklingen i tvangsanvendelsen siden sidste lovrevision Oplysninger om tvangsanvendelsens omfang og udvikling siden den seneste revision af loven i 1998 fremgår af Sundhedsstyrelsens årlige tvangsstatistikker. Hovedkonklu- sionen er, at ca. 20 % af de patienter, der er indlagt på psykiatriske afdelinger, bliver berørt  af   tvang.  Således  var  24.518  personer  indlagt  på  de  psykiatriske  afdelinger  i 1999,  hvoraf  4.727  personer  var  berørt  a f  tvang.  Det  svarer  til  19,3  %.  I  2000  var 24.393 personer indlagt på de psykiatriske afdelinger, hvoraf 4.995 personer var berørt af tvang, hvilket svarer til 20,5 %. I 2001 var 26.123 personer indlagt på de psykiatriske afdelinger, hvoraf 5.496 personer var berørt af tvang, hvilket svarer til 21,0 %. I 2002 var 24.816 personer indlagt på psykiatrisk afdelinger, hvoraf 5.182 personer var berørt af  tvang,  hvilket  svarer  til  20,9  %.  I  2003  var  24.448  personer  indlagt  på  psykiatrisk afdelinger, hvoraf 5.061 var berørt af tvang, hvilket svarer til 20,7 %. Til og med 1998 blev tvangsstatistikkerne opgjort på en måde, hvor oplysningerne ikke var  personhenførbare .  Dette  medførte  usikkerhed  i  forbindelse  med  tolkning  af  stat i- stikken.  Der  var  endvidere  betydelige  forskelle  i,  hvordan  tvangsprotokolskemaerne blev udfyldt. I 1999 blev der derfor indført ændrede registreringsregler. 1999 må dog betragtes som en indkøringsperiode, da ikke alle afdelinger indberettede tvang på de nye protokoller for 1. kvartal af 1999. Som det fremgår har mellem 20,5 % og 21 % af patienter  indlagt  på  psykiatrisk  afdeling  i  perioden  fra  2000 –  2004  været  berørt  af tvang. Det  er  regeringens  målsætning,  at  tvangsanvendelsen  skal  nedbringes.  Et  nationalt kvalitetsprojekt om tvang blev således iværksat og delvist finansieret af midler fra ps y- kiatriaftalen for 2003-2006. Der har været ivæ  rksat en række projekter lokalt over hele landet.  Aktivitetsperioden  for  de  lokale  projekter  sluttede  den  1.  juli  2005.  Der  pågår herefter et arbejde med implementering, spredning og formidling af erfaringerne. Blandt andet  på  baggrund  af  de  foreløbige  resultater  fra  det  nationale  kvalitet sprojekt  om
24 tvang foreslår regeringen et øget tilsyn med tvangsfikseringer samt pligt for sygehu s- myndigheden til at tilbyde patienter såkaldte eftersamtaler, når det enkelte tvangsind- greb er ophørt. Der henvises i den forbindelse til lovforslagets § 1, nr.  8 og 19. 5. Internationalt I 2002 havde Danmark besøg af   Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur  m.v. Besøget  b lev  fulgt  op  af  en  rapport  fra  komiteen  med  en  række  konklusioner  og anbefalinger. Rapporten findes på Europarådets hjemmeside– www.coe.int Hovedpunkterne  i  komiteens  konklusion  er,  at  der  i  Danmark  generelt  finder  en  god behandling sted, der er respekt og en afslappet atmosfære mellem personale og pat i- enter,  overvejende  gode  fysiske  rammer,  systematisk  registrering  af  anvendelsen  af tvang og effektiv, god klagesagsbehandling. Komiteen fandt dog anledning til at kritise- re navnlig brugen af langvarige fikseringer. Komiteen anbefalede, at alle patienter, der undergives  tvangsfiksering,  skal  have  beskikket  en  patientrådgiver  ved  indgrebets iværksættelse. Indenrigs  - og Sundhedsministeriet tilkendegav dengang overfor komite- en, at ministeriet ville behandle spør gsmålet om brug af langvarige fikseringer i forbin- delse med den forestående revision af psykiatriloven. Med henblik på en styrkelse af patienternes  retssikkerhed  i  forbindelse  med  tvangsfikseringer  foreslår  regeringen  en række tiltag. Det er regeringens vu rdering, at disse tiltag, udover at styrke patienternes retssikkerhed,  vil  kunne  medvirke  til  at  nedbringe  længden  og  antallet  af  fikseringer. Der henvises i den forbindelse til punkt 6.2. Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur m.v. anbefalede tillige, at der udarbej- des nationale standarder for skærmning, samt at alle patienter, der undergives skær  m- ning, skal tilbydes en patientrådgiver. Regeringen fremsætter med dette lovforslag fo r- slag  om  regulering  af  skærmning,  herunder  om  tilknytning  af  en  pa tientrådgiver. Der henvises i den forbindelse til punkt 6.3.   Europarådet vedtog i 2004 en rekommandation om beskyttelse af personer med sinds- lidelser (Recommendation Rec (2004)10 of the Committee of Ministers to member sta- tes  concerning the  protection  of  the  human  rights  and  dignity  of  persons  with  mental disorder). På baggrund af rekommandationen foreslås det, at lovens § 22 om psykoki- rurgisk indgreb ændres, således at indgrebet alene kan finde sted, hvis patienten selv er i stand til at samtykke skriftligt. I dag vil en værges samtykke kunne erstatte patie n- tens. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 20, med tilhørende bemærkni  nger.    Derudover præciseres det med forslaget i psykiatrilovens § 31 på baggrund af rekom- mandationen, at den underretning, som patienten som udgangspunkt har krav på inden iværksættelse af tvangsindgreb, både skal være mundtlig og skriftlig.   Herved er psykia- triloven bragt i overensstemmelse med Europarådets rekommandation. Der henvises i den forbindelse til lovforslagets § 1, nr. 25, med tilhørende bemærkni  nger.            6. Hovedpunkter i lovforslaget Psykiatrilovens mindste middel princip, som er lovfæstet i § 4, er det bærende element i  beslutninger  om  anvendelse  af  tvang  i  behandlingen.  Det  fremgår  således  af  be- stemmelsen, at tvang ikke må benyttes, før der er gjort, hvad der er muligt, for at opnå