Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling)
Bilag 9
Offentligt
153609_0001.png
153609_0002.png
153609_0003.png
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen

REFERAT

EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 21. marts 2005
Rådsmøde (almindelige anliggenderog eksterne forbindelser) den 16.-17. marts 2005.

1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005

Rådet havde en lang drøftelse af udkastet til rådskonklusioner. Drøftelserne koncentrerede sighovedsageligt om midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien, hvor der generelt blev udtrykttilfredshed med formandskabets rådskonklusioner. På spørgsmålet om klima konkluderedeformanden, at man vil vende tilbage til Rådets (miljøministre) tekst inklusiv måltal for 2020 og2050. Den udvidede eurogruppe vil ekstraordinært mødes den 20. marts 2005 for at drøfteStabilitets- og Vækstpagten, hvorfor konklusionstekst herom først vil blive udarbejdetefterfølgende. Formandskabet forventes først at fremlægge revideret udkast til konklusioneronsdag den 23. marts 2005.

2. Flerårige finansielle rammer 2007-2013

Formandskabet meddelte, at man nu overgik til en ny fase i forhandlingerne om de finansielleperspektiver, hvor fokus i højere grad ville blive lagt på at finde kompromisformuleringer fremfor tilkendegivelser af nationale synspunkter. I lyset heraf fremlagde formandskabet et førsteudkast til en forhandlingsboks, som man håber vil danne grundlaget for en samlet politisk aftaleom de finansielle perspektiver i juni 2005. Hensigten er, at forhandlingsboksen gradvist vil bliveudbygget med kompromistekst i takt med, at forhandlingerne skrider frem. Der er i princippettale om en gentagelse af den tilgang, som blev anvendt, da man forhandlede de nuværendefinansielle perspektiver på plads i 1999. Fremlæggelsen af forhandlingsboksen affødte ikke ensubstansdrøftelse på mødet.

3. Udvidelsen: Kroatien

Rådet drøftede indgående, hvorvidt Kroatien opfyldte den af det Europæiske Råd i december2004 stillede forudsætning for indledning af optagelsesforhandlinger – fuldt samarbejde medtribunalet vedrørende det tidligere Jugoslavien.Flertallet, herunder Danmark, UK, Frankrig, Tyskland, Sverige, Finland, Grækenland ogNederlandene, fandt, at forudsætningerne for at indlede forhandlinger den 17. marts 2005 ikkevar opfyldt. Disse lande lagde til grund, at kroatiske myndigheder havde tilsidesat deresforpligtelse til samarbejde med ICTY, først og fremmest ved ikke at bringe den sigtedeeksgeneral Gotovina til Haag, uagtet at han ifølge tribunalets chefanklager var inden for deresrækkevidde.
2
Østrig, Ungarn, Slovenien, Slovakiet, Cypern og Malta fandt, at de kroatiske myndighederssamarbejde opfyldte den af DER stillede forudsætning, hvorfor forhandlingerne burde indledes.Ved drøftelsens slutning konstaterede Rådet, at optagelsesforhandlingerne med Kroatien, ifravær af enighed i Rådet, måtte udsættes. Man fastsatte ikke nogen ny dato, men tilkendegav,at forhandlinger ville blive indledt, så snart Rådet med enstemmighed havde konstateret, atforudsætningen var opfyldt. Rådet bekræftede derudover Kroatiens status som kandidatland oggodkendte rammen for optagelsesforhandlingerne.

4. Mellemøsten

Rådet havde en overordnet drøftelse af situationen i regionen efter London-mødet om støtte tilpalæstinenserne samt mødet i Mellemøstkvartetten [USA, EU, FN og Rusland] den 1. marts2005. Fokus for drøftelserne var især på udviklingen i Libanon og Syrien. Der blev vedtagetrådskonklusioner om situationen i Libanon. Heri støttede Rådet bl.a. en fuld implementering afsikkerhedsrådsresolution 1559 samt opfordrede Syrien til at trække alle sine tropper ogefterretningstjenester ud af Libanon.

5. Forberedelse af 61. session i Menneskerettighedskommissionen

Punktet blev vedtaget uden debat.

6. Rusland

Formandskabet og Kommissionen orienterede om forberedelserne til næste topmøde medRusland den 10. maj 2005, herunder især status for forhandlingerne om en handlingsplan for defire rum (økonomisk rum, rum for frihed, sikkerhed og retfærdighed, rum for eksternsikkerhed, rum for videnskab og uddannelse). Medlemslandene udtrykte tilfredshed medarbejdet og håb om, at det måtte lykkes at nå til enighed om de udestående punkter. I denneforbindelse fremhævedes især nødvendigheden af tydelige henvisninger til demokrati ogmenneskerettigheder. Flere medlemslande benyttede lejligheden til at argumentere for, at EUtog den opgave på sig i Georgien, som stod åben efter, at der i OSCE ikke kunne opnåsenighed om at fortsætte grænseobservationsmissionen.

7. Kommissionens forslag til Rådets forordning om anvendelse af et arrangement med

generelle toldpræferencer for perioden 1. april 2005 til 31. december 2008 (GSP)

Ingen beslutning i Rådet om en nye GSP-forordning for perioden 1. april 2005 til 31. december2008. Uenigheden vedrørte først og fremmest størrelsen på tærsklen for graduering for tekstilerog dermed i realiteten, hvorvidt Indien skal være omfattet af EU’s toldpræferencer inden fordette område. Frankrig, Tjekkiet, Belgien, Italien, Litauen, Slovenien, Portugal, Grækenland,Spanien, Slovakiet, Cypern krævede en tærskel på 10 procent og dermed en udelukkelse afIndien fra GSP-ordningen på tekstilområdet. Heroverfor stod Danmark, UK, Tyskland,Sverige, Holland, Letland, Estland, Finland og Malta, som alle kunne acceptere formandskabetskompromisforslag om en tærskel på 12,5 procent og dermed en bevarelse af Indienstoldpræferencer. Formandskabet konkluderede, at Coreper vil drøfte spørgsmålet den 24. marts2005 med henblik på at sikre en løsning, så den nye GSP-forordning fortsat kan træde i kraftden 1. april 2005.
3

8. Den europæiske naboskabspolitik

Kommissionen præsenterede landerapporterne og oplyste, at man håbede, at Rådet den 25.-26april 2005 ville godkende landerapporterne. Herefter vil der skulle udarbejdes handlingsplaner.Det tilføjedes, at blandt de sydlige naboer var Libanon længere fremme end Egypten.Kommissionen ville derfor gennemføre konsultationer med Egypten.Der var ingen bemærkninger fra medlemslandene.

9 Forberedelse af EU-GCC (Golf Cooperation Council) ministermøde den 5. april

2005

Punktet blev taget af dagsordenen.

10. (Evt.) Sudan

Rådet drøftede den aktuelle situation i Sudan, herunder gennemførelse af fredsaftalen af 9.januar 2005 mellem Sudans regering og oprørsbevægelsen i det sydlige Sudan, samt denforværrede situation i Darfur-regionen. Rådet gav udtryk for EU's støtte til FN's Sikkerhedsrådsaktuelle behandling af situationen i Sudan, og udtrykte håb om opnåelse af en snarlig konsensusi Sikkerhedsrådet om udsendelse af en FN mission i Sudan samt om gennemførelsen af tiltag tilat stoppe volden og straffrihed i Darfur, herunder om henvisningen til Den InternationaleStraffedomstol.

11. Moldova

Punktet blev vedtaget uden debat.