Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling)
Bilag 55
Offentligt
1Danmarks Permanente Mission ved FN i New Yorkð��Den 23. september 2005Følg med på www.sikkerhedsraadet.um.dk
ì�ÁM
ÁMð��Nyhedsbrev nr. 17 om arbejdet i FN’s SikkerhedsrådM ð��Mð��ð��ð��
Nedenfor følger en gennemgang af sagerne på Sikkerhedsrådets dagsorden i den første halvdel afseptember under filippinsk formandskab.Den 6. september vedtog Rådet en resolution (resolution 1621), der styrker FN’s operation iDenDemokratiske Republik Congo(MONUC) med 841 civile, herunder op til 625 uniformeredepolitifolk. MONUC fik endvidere mandat til at yde logistisk støtte ved valgforberedelserne.Den 6. september drøftede Rådet status for arbejdet i FN’s kommission for våbeninspektion iIrak(UNMOVIC). Lederen af UNMOVIC gennemgik arbejdet de foregående tre måneder. Overvågningenvia bl.a. satellit af lokaliteter i Irak fortsatte som hidtil, men det konkrete våbeninspektionsarbejdenærmede sig en afslutning. Inden udgangen af 2005 ventes UNMOVIC’s mandat revideret. I denforbindelse skal Rådet bl.a. overveje, hvorvidt den indsamlede viden og ekspertise kan finde generelanvendelse.Den 7. september præsenterede Paul Volcker på et åbent møde rapporten fra den uafhængigeundersøgelseskommission vedr. det FN-ledede Olie-for-Mad-program iIrak.Han gennemgikrapportens hovedkonklusioner, hvori administrationen af programmet kritiseres. Ansvaret placeresbredt, herunder på sanktionskomiteen for Irak, sikkerhedsrådet og generalsekretæren. I rapportenkommer Kommissionen med en række anbefalinger til styrkelse af FN’s administration og ledelse samttil bedre finansiel kontrol. FN’s generalsekretær tilsluttede sig på mødet rapportens anbefalinger, somunderstøttede hans egne reformforslag for FN-sekretariatet.Den 9. september drøftede Rådet situationen imellemEtiopien og Eritrea.Generalsekretærens særligerepræsentant og leder af FN’s fredsbevarende operation i området (UNMEE) orienterede omudviklingen i de seneste tre måneder. Der var stilstand i forhandlingerne, men fredeligt igrænseområdet, som FN-styrken overvågede. Den 13. september forlængede Rådet UNMEE’s mandatfor yderligere seks måneder (resolution 1622). Rådet vil fortsætte overvejelserne om, hvorledes man kankomme ud af dødvandet og få en dialog i gang imellem parterne.Den 12. september drøftede Rådet situationen iLiberia.Generalsekretærens særlige repræsentant ogleder af FN’s fredsbevarende operation i området (UNMIL) orienterede om udviklingen i de seneste tremåneder. UNMIL støttede myndighederne med forberedelsen af præsident- og parlamentsvalgene den11. oktober i år særligt med henblik på at skabe sikre omgivelser. Indtil videre forløb forberedelserneefter planen. Den generelle usikkerhed i den vestafrikanske regionen udgjorde dog en konstant trussel.Den 19. september forlængede Rådet mandatet for UNMIL med seks måneder. I den forbindelsebesluttede Rådet at lade UNMIL overtage ansvaret for beskyttelsen af Den Særlige Domstol inabolandet Sierra Leone, når FN’s styrke i Sierra Leone udfases ved udgangen af i år (resolution 1626).Den 12. september blev Sikkerhedsrådet informeret om, at den internationale uafhængigeundersøgelseskommission om mordet på den tidligere premierminister iLibanon,Rafik Hariri, først
2
forventes at aflægge rapport omkring den 25. oktober og ikke som oprindeligt forventet i midten afseptember. Rådet vil løbende blive holdt orienteret om Kommissionens arbejde.Den 13. september forlængede Rådet mandatet for den internationale sikkerhedsstyrke (ISAF) iAfghanistanfor yderligere 12 måneder (resolution 1623).Den 14. september holdt Rådet et åbent møde på stats- og regeringschefsniveau i forbindelse med FN-topmødet. Dagsordenen vartrusler imod international fred og sikkerhed.Rådet vedtog toresolutioner om henholdsvis forbud imod tilskyndelse til terrorisme (resolution 1624) ogkonfliktforebyggelse, især i Afrika (resolution 1625). Indlæggene fokuserede på terrorbekæmpelse ogårsagerne til terrorisme. Generalsekretæren præsenterede hovedlinierne i sin strategi imod terrorisme. Ideres indlæg bekræftede medlemmerne også deres engagement i forhold til løsning af konflikter iAfrika, herunder enkoordineret og sammentænkt tilgang til både forebyggende og
fredsbevarende indsatser.Den 19. september drøftede Rådet situationen iBurundi.Generalsekretærens særlige repræsentant ogleder af FN’s fredsbevarende operation i området (ONUB) orienterede om udviklingen i de seneste tremåneder. Udviklingen i landet var stabil efter den succesrige afvikling af valgene. I fasen efterovergangsperioden var det vigtigt at støtte op om genopbygningsindsatsen og den økonomisk udviklingi Burundi. På et Burundi-topmøde den 13. september i New York med deltagelse fra bl.a. lande iregionen blev det besluttet at oprette en international støttemekanisme, som skulle fokusere på reformaf sikkerhedssektoren, der juridiske system samt konsolidering af freden generelt. I enformandsudtalelse (PRST/2005/43) bakker Rådet op om oprettelsen af denne støttemekanisme.Den 20. september holdt Rådet en åben debat omcivilsamfundets rolle i konfliktforebyggelse ogkonfliktløsning.I debatten deltog tre repræsentanter for civilsamfundet, bl.a. direktøren for DetEuropæiske Center for Konfliktforebyggelse. Der var generelt bred opbakning til at inddragecivilsamfunds-organisationer i både det forebyggende arbejde og i post-konfliktsituationer. I enformandsudtalelse (PRST/2005/42) siger Rådet, at selv om hovedansvaret for at forebygge konfliktligger hos landes regeringer, er civilsamfundets rolle og bidrag vigtige. Ved fastlæggelse af strategier måcivilsamfundet inddrages, og den særlige viden og indsigt, som civilsamfundet besidder, må udnyttes.Rådet vil styrke sit samarbejde med civilsamfundet bl.a. gennem fælles møder, herunder også vedbesøg i konfliktramte lande.De danske indlæg fra Rådets åbne møder kan hentes på sikkerhedsrådshjemmesiden.