Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
Bilag 34, URU Alm.del Bilag 165
Offentligt
2615230_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling),Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
Udenrig
UPN F-del - Bilag
.
34,URU Alm.del - Bilag 165
sudvalget (2 samling)
Offentligt
SEKRETARIATET FOR
DET UDENRIGSPOLITI
SKE NÆVN
Folketingets Parlamentariske
Afdeling (1. sekretariat)
Christiansborg
1240 København
- Bilag 34
Offentligt
URU alm. del - Bilag 16
5, UPN
UM-del
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
kt
Bilag
1
Journalnummer
3.E.91.11/88
Kontor
UP
20. juni 2005
Folketingsåret 2004-2005
Med henblik på fordeling til samt
lige medlemmer af Det Udenrig
spoliti-
ske Nævn samt disses stedfor
trædere fremsendes vedlagt til
underret-
ning:
Referat af den 17. juni 2005
af rådsmøde (almindelige anlig
gender og
eksterne forbindelser) den 13.-1
4. juni 2005.
Med venlig hilsen
Ass. nævnssekretær
kjær
UM del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 34: Referat af den 17. juni 2005 af rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 13.-14. juni 2005
2615230_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 17. juni 2005
REFERAT
Rådsmøde (almindelige anliggender
og eksterne forbindelser) den 13.-
14. juni 2005.
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17.
juni 2005
Rådet havde en kort drøftelse af formandskabets udkast til
konklusioner fra mødet i Det
Europæiske Råd (DER) den 16.-17. juni 2005. Der udestod
endnu tekstforslag vedr. de to
forventede hovedemner, status for ratifikation af forfatningst
raktaten og EU's finansielle
perspektiver 2007-13. Disse ventedes først præsenteret und
er DER. Væsentligste ændring i
forslaget var indsættelse af en kort tekst om udvidelsen, hvori
der henvises til DER-
konklusionerne fra december 2004 om udvidelsen.
2. Flerårige finansielle rammer 2007-2013
Søndagens konklave om de finansielle perspektiver forud
for DER bragte ikke afgørende
ændringer i positionerne. Der var dog generelt opbakning til
at søge en aftale i juni. Formanden
tilkendegav, at den næste forhandlingsboks, som forventeligt
ville blive frigivet onsdag aften
den 15. juni, ville tage hensyn til formandskabets bilaterale sam
taler på stats- og
regeringschefniveau. Formanden fastholdt målsætningen om
en aftale på DER den 16.-17. juni.
3. Det vestlige Balkan
Rådet drøftede et oplæg fra HR Solana og Kommissær Rehn om
EU's rolle i de kommende
drøftelser om Kosovos status og spørgsmålet om fortsat inte
rnational tilstedeværelse i Kosovo,
herunder af EU, efter afgørelsen af statusspørgsmålet. Et centralt
element i oplægget var forslag
om udnævnelse af en særlig EU udsending, som kan være kontakt
person for EU under
drøftelserne. Rådet hilste oplægget velkommen og opfordrede
HR Solana, Kommissionen og
Formandskabet til at arbejde videre med disse ideer og rapporte
re tilbage til Rådet.
Rådet vedtog konklusioner om Bosnien-Hercegovina på baggrun
d af, at myndighederne i
entiteten Republika Srpska for nylig gik mod en afgørende poli
tireform og derved forårsagede,
at en påtænkt forhandlingsstart vedrørende en Stabiliserings-
og Associeringsaftale med
Bosnien-Hercegovina har måtte stilles i bero. I konklusionerne
opfordres myndighederne i
Republika Srpska til snarest at tage de skridt, der vil være nød
vendige for at muliggøre åbning af
forhandlinger med EU. Videre understreges vigtigheden af fort
sat fuldt samarbejde med
krigsforbrydertribunalet vedrørende det tidligere Jugoslavien.
Rådet konstaterede, at en fortsættelse af EU's militære tilstedeværel
se i Bosnien-Hercegovina
(EUFOR) ud over indeværende år ville være nødvendig og bad
de berørte instanser i Rådet om
at forberede en beslutning herom.
UM del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 34: Referat af den 17. juni 2005 af rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 13.-14. juni 2005
2615230_0003.png
2
nylige topmøde inden for den
Rådet udtrykte endelig tilfredshed med resultaterne af det
til fortsat forstærkelse af det
sydøsteuropæiske samarbejdsproces SEECP og opfordrede
regionale samarbejde.
4. Mellemøsten
ftelsen var centreret omkring Israels
Rådet havde en drøftelse af situationen i Mellemøsten. Drø
Nødvendigheden af at styrke det
planlagte tilbagetrækning fra Gaza og dele af Vestbredden.
håb om, at et møde mellem
palæstinensiske selvstyre blev understreget. Der blev udtrykt
ne tilføre processen ny
ierminister Sharon og præsident Abbas den 21. juni 2005 kun
prem
fremdrift
5. Transatlantiske forbindelser
elserne til topmøderne med
redegørelse fra formandskab og HR/SG Solana for forbered
Kort
en på vigtigheden af også den
USA og Canada. Kommissionen henledte opmærksomhed
område. Her havde
ension i EU-USA samarbejdet, herunder på det økonomiske
bilaterale dim
EU en mere ambitiøs tilgang end USA.
6. FN - 2005 Topmødet
eredelser af FN's 2005 Topmøde, og
Formandskabet indledte med en kort status for EU's forb
sekretærens særlige udsendinge
den irske udenrigsminister, der er udpeget som en af General
at EU's ønske om at nå til enighed
vedr. 2005-topmødet, supplerede redegørelsen. Det fremgik,
med undtagelse af reform af
om flest mulige aspekter af FN-reformprocessen var nået, dog
om etablering af et
FN's Sikkerhedsråd. Formandskabet fremhævede enigheden
t (ny ODA målsætning). Den
Menneskerettighedsråd samt enigheden på udviklingsområde
rne, men forskellig bedømmelse
efterfølgende drøftelse viste tilfredshed med DER-konklusione
var enighed om, at EU af flere
Generalforsamlingspræsidentens udkast til slutdokument. Der
af
sere på at undgå udvanding og
grunde havde et særligt ansvar, og at indsatsen nu måtte foku
tigheder, fredsopbygning,
ligere styrke slutdokumentet på vigtige områder som menneskeret
yder
ingen om at hæve ODA-målet
risme og princippet om forpligtelse til at beskytte. Beslutn
terro
ne", som gjorde, at EU ville
var af FN's Generalsekretær blevet beskrevet som "vind i sejle
fremstå som en troværdig samtalepartner og brobygger.
7. Irak
konference om Irak den 21.-22.
Udenrigsministrene drøftede afholdelsen af den internationale
Troikaens besøg i Bagdad den 9.
juni 2005, hvor EU og USA er værter. Der orienteredes om
delegationskontor i Bagdad. På
juni. Kommissionen oplyste, at man snarest agter at åbne et
om etablering af en-EUSR for
denne baggrund blev en detaljeret drøftelse af svensk forslag
lsen af en operationsplan for
Irak udskudt. EUJUSTLEX lanceredes officielt med vedtage
missionen.
8. Iran
Punktet blev taget af dagsordenen.
t og Mellemøsten
9. EU's strategiske partnerskab med Middelhave
Punktet blev vedtaget uden debat.
UM del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 34: Referat af den 17. juni 2005 af rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 13.-14. juni 2005
2615230_0004.png
3
10. ESDP
Rådet godkendte formandskabets fremskridtsrapport om arbe
jdet med den europæiske
sikkerheds- og forsvarspolitik, der samtidig danner grundlag
for det kommende britiske
formandskab. Danmark erindrede i den forbindelse, i lig
hed med tidligere år, om
forsvarsforbeholdet.
11. Godkendelse af EU's holdning ved ellevte mød
e i Stabiliserings- og
Associeringsrådet med Rumænien, Luxembourg den
14. juni 2005
Punktet blev vedtaget uden debat.
12. Cuba
Rådet havde en drøftelse af Cuba med særlig fokus på men
neskerettighedssituationen og
retningslinjerne for EU's politik ift. Cuba, hvilket udmundede
i vedtagelsen af rådskonklusioner.
Der var i Rådet enighed om, at der ikke havde været tilfre
dsstillende fremskridt fsva.
menneskerettighedssituationen og demokratisering, og Råd
et tilskyndede i denne sammenhæng
atter Cuba til betingelsesløst at løslade samtlige politiske fang
er i landet. Rådet bekræftede sin
villighed til at opretholde en konstruktiv og målrettet dialo
g med de cubanske myndigheder,
navnlig med det formål at opnå konkrete fremskridt ift. men
neskerettigheder og
demokratisering. Der blev på denne baggrund under drøftelse
n opnået enighed om, at
menneskerettighedsspørgsmål konsekvent bør rejses fra EU'
s side under højniveaubesøg til
Cuba. Der var konsensus om nytten af at fortsætte og yderliger
e styrke EU's dialog med den
fredelige opposition og civilsamfundet på Cuba. Der blev besl
uttet, at EU's holdning til Cuba
skulle tages op til revision senest i juni 2006.
13. Kommissionens forslag til Rådsforordning om handel
med visse anordninger og
produkter, der kan anvendes til henrettelse, tortur og and
en grusom, umenneskelig
eller nedværdigende behandling eller straf (handel med tort
urinstrumenter)
Punktet blev taget af dagsordenen.
14. Sprog i EU
Den irske og spanske sprogsag blev godkendt som A-punkt.
15. Uzbekistan
Rådet havde en drøftelse af situationen i Uzbekistan i lyset af præ
sident Karimov og den
uzbekiske ledelses afvisning af en række besøg og samtaler. Det
var i stigende grad vanskeligt at
få meningsfuld kontakt til styret. Der var nu behov for at sende
et klart signal, påminde om
Uzbekistans eksisterende forpligtelser samt fastholde kravet
om en uvildig, international
undersøgelse af urolighederne i det østlige Uzbekistan den 13. maj
.
Rådet vedtog konklusioner, hvori EU bl.a. kraftigt fordømmer
voldsanvendelsen og opfordrer
til uvildig undersøgelse af begivenhederne i det østlige Uzbekistan
samt påpeger, at man agter at
anvende instrumenterne i PCA-aftalen med Uzbekistan. Man fasts
atte en frist til udgangen af
juni måned til den uzbekiske regering at genoverveje sit nuværen
de standpunkt.
UM del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 34: Referat af den 17. juni 2005 af rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 13.-14. juni 2005
2615230_0005.png
4
Man vedtog endvidere udpegelse af en EUSR for Centralasien. Letland og Slovakiet fremkom
med hver sin kandidat.
16. EU's adfærdskodeks for våbeneksport
Punktet blev taget af dagsordenen.
17. Eventuelt
- Bolivia
Rådet drøftede kort situationen i Bolivia. Spanien opfordrede til, at EU samlet fortsatte sin
støtte til Bolivia og den midlertidige regering, særligt via økonomisk- og humanitær bistand.