Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling)
Bilag 20
Offentligt
167711_0001.png
167711_0002.png
167711_0003.png
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen

REFERAT

EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 29. april 2005
Rådsmøde (almindelige anliggenderog eksterne forbindelser) den 25.-26. april 2005.

1. Flerårig finansielle rammer 2007-2013

Formandskabet præsenterede et revideret udkast af 21. april 2005 til den såkaldteforhandlingsboks, der er en skabelon og tekstudkast til de elementer, DER-konklusionerne ijuni skal indeholde. Delegationerne afgav deres første reaktioner på den revideredeforhandlingsboks. De budgetrestriktive lande ønskede hovedsageligt yderligere besparelser istrukturfondsstøtten og fokusering på de fattigste lande/regioner. Kommissionen og en rækkemedlemslande argumenterede for, at formandskabets udspil gik for langt i retning afbesparelser. I det omfang andre kategorier og egne indtægter i øvrigt blev berørt afdelegationerne fremførtes i hovedsagen forventelige synspunkter. Formandskabet annoncerede,at næste reviderede forhandlingsboks forventes umiddelbart fremlagt ultimo maj.

2. Opfølgning på tsunamien i Sydøstasien

Der var en kort præsentation af de to meddelelser fra Kommissionen og rapporten fra DenHøje Repræsentant. Der vil være en nærmere drøftelse på rådsmødet den 23.-24. maj 2005.

3. Mellemøsten

Rådet havde en overordnet drøftelse af den aktuelle situationen i regionen, herundermulighederne for at genskabe den mellemøstlige fredsproces og implementeringen af UNSR1559. Der blev vedtaget rådskonklusioner om den mellemøstlige fredsproces, hvori Rådetudtrykker bekymring over den manglende dynamik i implementeringen af forpligtelserne fraSharm el Sheikh-møder og understreger betydningen af Køreplanen for Fred. Desuden blev dervedtaget rådskonklusioner om Libanon, hvori Rådet byder den syriske tilbagetrækningvelkommen, understreger vigtigheden af den fuldstændige implementering af UNSR 1559 ogudtrykker håb om et rettidigt, frit og retfærdigt libanesisk parlamentsvalg.

4. Det vestlige Balkan

Rådet hilste velkommen, at Kommissionen havde meddelt, at omstændighederne var til stedefor åbning af forhandlinger med Serbien og Montenegro om en Stabiliserings- ogAssocieringsaftale. Det bekræftede EU’s ønske om at indlede disse forhandlinger snarestmuligt. Med understregning af den vægt, EU tillagde Statsunionen mellem Serbien ogMontenegro, opfordrede Rådet de to republikker til at fortsætte reformarbejdet, og udtrykteanerkendelse af, at der var opnået enighed om forfatningsændringer med henblik på direktevalg til Statsunionens parlament.
2
Rådet mindede om, at fremdriften i Vestbalkan-landenes tilnærmelse til EU som hidtil villeafhænge af fremskridt med reformer og samarbejde med Krigsforbrydertribunalet vedrørendedet tidligere Jugoslavien. Det udtrykte anerkendelse af den nyligt konstaterede forbedring afSerbien og Montenegros samarbejde med tribunalet, og forventning om, at samarbejdet villeforstærkes yderligere og føre til, at alle sigtede blev bragt i tribunalets varetægt.Rådet konstaterede, at Kommissionen havde fremlagt en meddelelse om Kosovo, som bidragtil den rapport om Kosovos europæiske perspektiv, som Rådet på sit møde den 21 februar 2005havde bedt den Høje Repræsentant og Formandskabet udarbejde i samarbejde medKommissionenRådet udtrykte beklagelse af de uregelmæssigheder, der var konstateret visse steder under denylige lokalvalg i den tidligere jugoslaviske republik Makedonien. Det mindede om, at frieog demokratiske valg var en afgørende forudsætning for tilnærmelse til EU, og opfordredetil, at de ansvarlige for disse uregelmæssigheder blev retsforfulgt, og til at der blev tagetforanstaltninger til sikring mod gentagelser.Med henvisning til den seneste udvikling i uoverensstemmelsen mellem Grækenland og dentidligere jugoslaviske republik Makedonien om sidstnævnte lands navn, udtrykte Rådet støtte tilde bestræbelser der udfoldedes af FN’s mægler, og opfordrede de to parter til at forstærke deresanstrengelser for at nå til enighed om en løsning.

5. Rusland

Rådet drøftede de udestående spørgsmål i forhandlingerne mellem EU og Rusland om enhandlingsplan for samarbejdet, der ventes vedtaget på EU-Rusland topmødet den 10. maj 2005.

6. Parlamentsvalget i Zimbabwe

Kommissionen argumenterede for at afsøge forskellige muligheder for at genoptage dialogenmed Zimbabwe.

7. Sudan

Rådets drøftelse koncentreredes om den aktuelle situation i Darfur regionen, herunderigangværende planer om en styrkelse af den Afrikanske Unions (AU) indsats i området. Frafransk side præsenteredes tanker om lade EU's støtte til AU indgå som en ESDP-mission.Drøftelserne ventes fortsat på rådsmødet den 23.-24. maj 2005 med henblik på vedtagelse afsubstantielle rådskonklusioner.

8. Den europæiske naboskabspolitik

Rådet vedtog konklusioner, hvori det bekræftes, at der indledes forhandlinger med Georgien,Azerbajdjan, Armenien, Libanon og Egypten om handlingsplaner inden for rammerne af EU’sNaboskabspolitik samt at Kommissionens tilstræber at have handlingsplanerne færdigforhand-let inden udgangen af indeværende år.
3

9 Ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben

Punktet blev vedtaget uden debat.

10. Underskrivelse af tiltrædelsestraktaten med Bulgarien og Rumænien

Rådet godkendte uden debat tiltrædelsestraktaten for Rumænien og Bulgarien somefterfølgende blev underskrevet.

11. Sikkerhedssektorreform i den Demokratiske Republik Congo

Punktet blev vedtaget uden debat.

12. EU’s holdning ved første møde i Stabiliserings- og Associeringsrådet med Kroatien

Punktet blev vedtaget uden debat.

13. EU’s holdning til 44. møde EU-Tyrkiet Associeringsrådet

EU's holdning blev godkendt med enkelte bemærkninger om Tyrkiets forhold til Armenien.

14. Kommissionens forslag til Rådets forordning om indførelse af tillægstold på

importen af visse produkter med oprindelse i USA

Rådet vedtog Kommissionens forslag til rådsforordning om indførelse af tillægstold påimporten af visse produkter med oprindelse i USA, som følge af WTO’s tvistafgørelse i densåkaldte ”Byrd amendment”-sag om amerikansk anti-dumpinglovgivning

15. Burma

Punktet blev vedtaget uden debat.

16. Eventuelt:

Letlands kandidatur til FNs Menneskerettighedskommission.Letland anmodede om støtte til sit kandidatur til FNs Menneskerettighedskommission, hvorman konkurrerede med Azerbaijan om én plads. Man havde konstateret, at to EU-lande ikkestøttede Letland, og at to andre EU-lande endnu ikke havde besluttet sig. Man anmode om EU-solidaritet i spørgsmålet.