Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels- og våbenkontoret
Sagsnr.:
2005-152-0324
Dok.:
CHH40571
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. S
3055 fra medlem af Folketinget Morten Mes-
serschmidt (DF).
Spørgsmål:
Hvad agter ministeren at foretage sig i forbindelse med den debat, som i disse
dage kan følges i pressen i Århus om kørelæreru
ndervisningen og ansvaret for
denne?
Svar:
Der er i den omtalte debat i pressen i Århus rejst spørgsmål om årsagen til
trafikulykker blandt
unge bilister. I debatten anføres blandt andet, at reglerne for køreundervisningen er uhensigts-
mæssige, og at visse kørelærer es undervisning ikke er tilstrækkeligt pæd
agogisk.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspol iti-
chefen, der har oplyst følgende :
Om baggrunden for den nuværende køreuddannelse og om pri ncipperne i køreu d-
dannelsen henvises til Justitsministeriets besvarelse af 24. juni 2004 af spørgsmål nr.
432 af 24. maj 2004 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del
Om indholdet af køreundervisningen kan Rigspolitichefen supplerende oplyse fø l-
gende:
Det er i køreuddannelsen vigtigt, at eleven lærer hurtigt at opfatte og bedømme de
forskellige faretegn ved andre trafikanters adfærd, køretøjernes manøvre
egenskaber,
vejen, vejret og føret, således at eleven kan forudse situa tionerne og i tide reagere
rigtigt over for dem. Undervisningen skal derfor i høj grad orienteres mod køreu d-
dannelsens egne mål og ikke snævert mod beståelse af kør
eprøven.
At køre bil er en praktisk handling, og derfor må køreud dannelsen have sit tyng-
depunkt i indøvelsen af praktiske færdig heder. Den teoretiske undervisning (især i
afsnittet om manøvrer på vej) skal først og fremmest tjene til at lette el evens ind-
læring af de praktiske færdigheder.