Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels- og våbenkontoret Sagsnr.: 2005-152-0324 Dok.: CHH40571 Endelig  besvarelse  af  spørgsmål  nr.  S 3055  fra  medlem  af   Folketinget  Morten  Mes- serschmidt (DF). Spørgsmål: ” Hvad agter ministeren at foretage sig i forbindelse med den debat, som i disse dage kan følges i pressen i Århus om kørelæreru ndervisningen og ansvaret for denne?” Svar: Der er i den omtalte debat i pressen i Århus rejst spørgsmål om årsagen til trafikulykker blandt unge  bilister.  I  debatten  anføres  blandt  andet,  at   reglerne  for  køreundervisningen   er  uhensigts- mæssige,   og at visse kørelærer   es undervisning ikke er tilstrækkeligt pæd agogisk. Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspol  iti- chefen, der har oplyst følgende : ” Om  baggrunden  for  den  nuværende  køreuddannelse  og  om  pri   ncipperne  i  køreu d- dannelsen henvises til Justitsministeriets besvarelse af 24. juni 2004 af spørgsmål nr. 432 af 24. maj 2004 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del – Om  indholdet  af  køreundervisningen  kan  Rigspolitichefen  supplerende  oplyse   fø l- gende: Det  er  i  køreuddannelsen  vigtigt,  at  eleven  lærer  hurtigt  at  opfatte  og  bedømme  de forskellige faretegn ved andre trafikanters adfærd, køretøjernes manøvre egenskaber, vejen,  vejret  og  føret,  således  at  eleven  kan  forudse  situa  tionerne  og  i  tide  reagere rigtigt  over  for  dem.  Undervisningen  skal  derfor  i  høj  grad  orienteres  mod  køreu  d- dannelsens egne mål og ikke snævert mod beståelse af kør eprøven. At  køre  bil  er  en  praktisk  handling,  og  derfor  må  køreud   dannelsen  have  sit  tyng- depunkt  i  indøvelsen  af  praktiske  færdig   heder.  Den  teoretiske  undervisning  (især  i afsnittet  om  manøvrer  på  vej)  skal  først  og  fremmest  tjene  til  at  lette  el   evens  ind- læring af de praktiske færdigheder.
- Kørelæreren skal i køreundervisningen  give  eleven et sådant k endskab til  risikofor- hold ved vejene afhængig af bl.a. forløb, vejr og føre mv. eller andre trafikanters m å- de  at  færdes  på,  at  det  hjælper  eleven  til  at  lære  at  forudse  faresituationer,  der  ofte kan  opstå  bestemte  steder  på  en  vej  eller  på  bestemte  vejstr   ækninger,  og  i  tide  re  - agere hensigtsmæssigt over for dem. Ken  dskabet til det teoretiske stof skal udnyttes i praksis under øvelser ne i kørsel på vej. Eleven skal således lære, at risiko forholdene ved vejene har sammenhæng med vejenes omgivel  ser, udstyr, forløb, brug og særlige type. Eleven skal endvidere lære at bedømme vejfor   holdene efter de nævnte kend  e- tegn og reagere hensigtsmæssigt over for dem i færd selssituatio ner, der ofte fører til ulykker. Det er Rigspolitichefens opfattelse, at den eksisterende køreuddannel ses struktur og indhold er tilpasset de nuvæ  rende trafikale forhold. For så vidt angår kørel   æreruddannelsen kan Rigspolitichefen   oplyse, at et udvalg be- stående af blandt andet repræsentanter for de tre kørelærerorganisati oner i november 2002 har afgivet ”Rapport om kørelærere”. I rapporten konklude res blandt andet, at der er behov for et kvalitativt løft af kørelæreruddannelsen, og der frem sættes forslag til indhold og varighed af en ny kørelæreruddannelse, som i højere grad inddr ager de pædagogiske  og  psykologiske  elementer.  Der  pågår  for  tiden  drøftelser  mellem  J u- stitsministeriet,  Undervisningsministeriet  og  Rigspolitichefen  om  mulighederne  for at  udmønte  anbefalingerne  i  rapporten,  herunder  om  en  ny  kørelæreruddannelse  vil kunne indplaceres i det eksisterende uddannelsessystem.”