Skriftlig redegørelse
(Redegørelsen er optrykt i den ordlyd, hvori den er modtaget).
Energipolitisk redegørelse 2005 af 27/4 05.
(Redegørelse nr. R 7).
Transport- og energiministeren (Flemming Hansen):
INDLEDNING
I 2004 stod regeringen i spidsen for markante resultater på energiområdet, der vil påvirke
rammevilkårene for de danske energimarkeder i årene fremover. Først og fremmest blev
der med de politiske aftaler af 29. marts fjernet en række barrierer for en nødvendig
konsolidering og udvikling på el-markedet. Endvidere er EU-direktiverne om
liberalisering af el- og gasmarkederne samt EU-direktivet om kvotehandel, blevet
implementeret i dansk lovgivning.
I 2005 er ansvaret for energiområdet overgået fra økonomi- og erhvervsministeren til
transport- og energiministeren. Transport- og energiministeren fremlægger inden
sommerferien 2005 regeringens oplæg til en langsigtet energistrategi, der vil indeholde
analyser af udfordringer og perspektiver for den danske energisektor frem mod 2025.
Herunder vil udviklingen i energiforbruget til transport blive vurderet. Strategien vil
endvidere indeholde en handlingsplan for udbygningen af den overordnede
el-infrastruktur. Energistrategien er et led i regeringens opfølgning på de energipolitiske
aftaler af 29. marts 2004.
Med energistrategien vil regeringen tilkendegive, hvordan den finder, at rammerne for
energisektoren skal tilrettelægges med henblik på at opnå den ønskede udvikling i
marked, effektivitet, forsyningssikkerhed og miljø. Regeringen anser
hovedudfordringerne for at være udviklingen på det internationale oliemarked, de
internationale klimaforpligtelser, opnåelsen af mere velfungerende energimarkeder, samt
realiseringen af erhvervspotentialer på energiområdet.
I lyset af den kommende energistrategi er nærværende redegørelse primært en
beskrivelse af større begivenheder og milepæle på energiområdet i det forløbne år.
INTERNATIONAL UDVIKLING OG RAMMER
I international sammenhæng er flere af de senere års begivenheder af markant betydning
for udviklingen i energisektoren. Først og fremmest liberaliseringsprocessen for el- og
gasmarkederne i EU, men også Kyoto-protokollens ikrafttræden, samt udviklingen på
oliemarkederne. Nedenfor er kort beskrevet det seneste års hovedbegivenheder i relation
til olieprisen, de internationale klimaforhandlinger, samt i EU.
Olieprisen
Siden januar 2004 er prisen på en tønde råolie (Brent) steget fra ca. 30 USD til et niveau
på 50-55 USD. Årsagen er primært, at efterspørgslen efter olie er steget mere end