Skriftlig redegørelse
(Redegørelsen er optrykt i den ordlyd, hvori den er modtaget).
Redegørelse af 30/3 05 om
elevers og studerendes undervisningsmiljø
.
(Redegørelse nr. R 3).
Undervisningsministeren (Bertel Haarder):
INDLEDNING
Lov nr. 166 om elevers og studerendes undervisningsmiljø blev vedtaget af Folketinget den 14.
marts 2001 og trådte i kraft 1. august 2001. Det er forudsat i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget (L 40), at undervisningsministeren afgiver en redegørelse til Folketinget om
erfaringerne med loven i folketingssamlingen 2004/2005. Regeringen ønsker med denne
redegørelse at sætte fokus på undervi sningsmiljøets betydning for, at skoler og
uddannelsesinstitutioner leverer undervisning af god kvalitet.
Redegørelsen består af en beskri vende del, hvor loven og dens virkemidler, herunder oprettelsen
af Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), bliver beskrevet, og en analytisk del, hvor
ministeriets egne erfaringer og en effektundersøgelse af loven udarbejdet af Rambøll Management
bliver fremlagt.
Redegørelsen indeholder endelig et afsnit med regeringens overvejelser om følgende initiativer som
opfølgning på de indvundne erfaringer med loven:
- Forenklet værktøj til undervisningsmiljøvurderinger
- Systematisk tilsyn med skolers og institutioners opfyldelse af lovens krav.
- Indarbejdelse af undervisningsmiljøvurderinger i institutionernes virksomhedsplaner.
- Indberetning til DCUM af undervisningsmiljøvurderinger.
- Oprettelse af en undervisningsmiljøpris.
1. LOVEN OG DENS VIRKEMIDLER
Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø bestemmer, at et godt undervisningsmiljø skal
fremme deltagernes mulighed for læring, og at det er en elementær og grundlæggende rettighed for
elever, studerende og andre deltagere i al offentlig og privat undervisning. Loven omfatter alle
uddannelsesinstitutioner uanset hvilket ministerområde, institutionen tilhører. Ansvaret for at føre
tilsyn med, at loven bliver overholdt på de forskellige institutionsområder, påhviler vedkommende
ressortministerium. Undtaget fra lovens anvendelsesområde er dog forsvarets undervisning og dele
af undervisningen inden for søfart og fiskeri.
Sigtet med loven er at samle trådene fra den meget omfattende regulering af de faktorer, der har
betydning for undervisningsmiljøet, og som er foretaget gennem lovgivning inden for en række
ministerområder. Der er ikke tale om at konstituere nye konkrete rettigheder med hensyn til de
enkelte fysiske og psykiske indsatsområder eller om at indføre nye specifikke standarder for
undervisningslokaler mv. I den forbindelse fremhæves det i loven, at et godt undervisningsmiljø
ikke alene drejer sig om gode og sunde fysiske indretninger, men også om det psykiske miljø
(bekæmpelse af mobning og fremme af god trivsel i det hele taget) og det æstetiske miljø på
uddannelsesstedet.
Loven indeholder tre virkemidler til fremme af formålet: