Side 1 Skatteministeriet J.nr. 2005-311-0077   Den Til Folketingets Skatteudvalg L   95- Forslag til Lov om ændring af tonnageskatteloven (Gennemførelse af æn d- rede EU-retningslinier for statsstøtte til søtransportsektoren)  . Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    2 af 18. maj 2005. Kristian Jensen /  Lise Bo Nielsen
Side 2 Spørgsmål 2:   Kan ministeren oplyse om det vil medføre nogen ændring vedrøre n- de rederiernes beskatning, hvis dansk funderede skibe med udenlandsk tonnage flytter sin ledelse til Danmark og f.eks. optages i Danmarks Rederiforening? I givet fald bedes provenuvirkningerne oplyst. Svar:  Som jeg har forstået spørgsmålet, drejer det sig om   , at et udenlandsk rederi med danske aktionærer flytter ledelsens sæde til Danmark. Selskabets skibe er reg i- streret i udlandet.   Ifølge selskabsskattelovens § 1, stk. 6, bliver et selskab, der er registreret i udla n- det, men som flytter ledelsens sæde her   til landet, fuldt skattepligtig her i landet. Dette gælder dog ikke  for et selskab, som er omfattet af fuld skattepligt i en fre  m- med stat efter denne stats skatteregler, hvis Danmarks dobbeltbeskatningsoverens- komst med den pågældende stat medfører, at Danmark skal lempe dobbeltbeskat- ning af indkomst fra et fast driftssted i den pågældende stat ved at nedsætte den danske skat af denne indkomst med et større beløb end det b  eløb, der er betalt i skat af denne indkomst i den pågælde   nde stat. Et udenlandsk rederi, der flytter ledelsens sæde her til landet vil således (som h   o- vedregel, jf. ovenfor) blive omfattet af de samme regler, som de, der gælder for danske rederier. Rederiet vil, hvis den opfylder betingelserne herfor, kunne vælge at være omfattet af to  nnageskatteordningen. Det er ikke muligt at sige noget om provenuvirkningen – udover, at den vil være positiv – idet provenuvirkningen afhænger af, hvor mange og hvor store skibe, r e- deriet har.