J.nr. M 1034-0527
Den 2. maj 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 5 stillet af Folketingets Miljø
- og
Planlægningsudvalg den 21. april 2005.
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren præcisere, hvilke kommunale anlæg kommunerne selv fr em-
over bliver enten godkendelses- eller tilsynsmyndighed for?
Svar:
Det overordnede princip er, at de kommunale virksomheder og anlæg, hvor
både tilsyn og godkendelse varetages af kommunerne selv, er anlæg der i k-
ke giver anledning til væsentlige miljømæs sige problemer eller i øvrigt er
særligt miljømæssigt komplicerede. Det betyder samtidigt, at de særligt
komplicerede virksomheder skal godkendes af staten, ligesom der for visse
anlæg vil være tale om, at alene tilsynet placeres i staten, se hertil svaret på
spørgsmål 6.
Af godkendelsespligtige anlægstyper, hvor kommunerne både skal meddele
miljøgodkendelse og føre tilsyn, kan f.eks. nævnes kommunalt drevne ge n-
brugspladser og visse mindre belastende kommunale affaldshåndtering san-
læg. Den endelige fordeling af kompetencen mellem stat og kommune vil
blive fastlagt i forbindelse med ændring af godkendelsesbekendtgørelsen.
Udgangspunktet for fordelingen vil være de anbefalinger, som Myndigheds-
udvalget kom med i deres rapport fra 2004.
For de fleste kommunalt drevne anlæg vil der imidlertid være tale om a n-
lægstyper, der ikke er omfattet af kravet om miljøgodkendelse i henhold til
miljøbeskyttelseslovens § 33.
Af ikke godkendelsespligtigtige kommunale anlægstyper, som kommunerne
skal føre miljøtilsyn med, kan fx nævnes idrætsanlæg, børnehaver og mat e-
rielgårde.
I forhold til de kommunale spildevandsanlæg er det kommunerne, der vil
skulle meddele tilladelser, mens det er staten der skal føre tilsynet.
I forhold til miljøbeskyttelseslovens øvrige bestemmelser vi l det være kom-
munalbestyrelsen, der skal meddele tilladelse og føre tilsyn.
Det bemærkes for en god ordens skyld, at ovenstående alene er en ge n-
nemgang af de overordnede principper for opgavefordelingen.