Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
3. maj 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 19. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
8
L 84, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 8:
"Finder ministeren ikke, at forhold omkring snerydning, vejvedligeholdelse
o.lign. bør ske på et ensartet højt niveau på hele vejstrækningen på de n u-
værende store og trafiktunge amtsveje som f.eks. Roskildevej der over-
går til kommunerne? Hvor dan vil ministeren i givet fald sikre dette; herun-
der bedes oplyst, om man fra regeringens side har sikret sig, at der vil være
de nødvendige økonomiske midler til rådighed i kommunerne til at løfte
disse opgaver?"
Svar:
Vejbestyrelserne har i dag pligt til at holde deres offentlige veje i den
stand, som trafikkens art og størrelse kræver, samt at sikre at deres veje
ryddes for sne. Der er i denne sammenhæng overladt den enkelte myndig-
hed et skøn, som giver myndigheden mulighed for at prioritere de givne
ressourcer under hensyntagen til lokale ønsker og forhold. Regeringen har
ingen planer om at ændre på dette forhold i forbindelse med gennemføre l-
sen af kommunalreformen.
For at give mulighed for en mere smidig håndtering af vejbestyrelsernes
opgaver giver vejlovgivningen i dag kommunerne mulighed for at samar-
bejde om opgaveløsningen på tværs af kommunegrænser. Vejlovens § 10,
stk. 3, giver således de kommunale vejbestyrelser mulighed for at lade a r-
bejder på deres veje udføre ved en anden vejbestyrelses foran staltning samt
afgive tilbud på arbejder, der er udbudt i licitation af en anden vejbestyre l-
se.
Der findes allerede i dag en lang række funktionsfællesskaber mellem
kommunerne, og jeg er overbevist om, at de relevante vejbestyrelser inden-
for de givne rammer også i fremtiden vil indgå i et fornuftigt samarbejde
om at finde gode løsninger, som tilgodeser både trafikanterne og borgerne i
de enkelte kommuner.