Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. maj 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 18. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
5
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 5:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. marts 2005 fra Lemvig
Kommune, jf. L 84
Svar:
I henvendelsen fra Lemvig Kommune argumenteres for, at vejforbindelsen
Holstebro
Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på
vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten og
kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som
fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har såle
des været et
overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt s-
veje skal overgå til kommunerne. Det er hensigten, at staten skal have de
overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje
bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen.
Vejene mellem Holstebro og Thyborøn udgøres enten af Rute 11, Holst e-
bro
eller Rute 521 og Rute 28, Holstebro
Thyborøn. Rute 11, Holstebro
mens de øvrige strækninger forudsættes at overgå til kommunal vejbest
y-
relse. Trafikken, herunder erhvervstrafikken, på de pågældende strækni
n-
ger er generelt relativt beskeden.
For så vidt angår de amtsveje, s om skal overgå til staten er det bl.a. tilke n-
degivet, at den nye struktur skal sikre et sammenhængende vejnet me llem
de større byer, transportknudepunkter og internationale trafikforbinde lser
og at statsvejnettet skal sikre effektive forbindelse til/fra de vigtigste tra-
fikknudepunkter, herunder havne, lufthavne og grænseovergange. Denne