Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 31. maj 2005 400 -1 Trafikudvalget har i brev af 8. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 41 Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 41: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. april 2005 fra Fredericia Kommune, jf. L 84 – Svar: I henvendelsen fra Fredericia Kommune argumenteres for, at delstrækni  n- gen af rute 28, Fredericia-Børkop   Vejle bør være statsvej, såle des at hele rute 28 fra Fredericia til Billund bliver statsvej. Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten og kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har således været et overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt  s- veje skal overgå til kommunerne. Det er hensigten, at staten skal have de overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen. For så vidt angår de amtsveje, som skal overgå til staten, er det bl.a. tilke ndegivet, at den ny struktur skal sikre et sammenhængende vejnet me  llem de stør re byer, transportknudepunkter og internationale trafikforbindelser. Rute 28 går mellem Ringkøbing og Fredericia og forbinder på denne strækning en række større byer og trafikknudepunkter. Dansk Folkeparti, Venstre og Det Konservative Folkeparti har med Social- demokratiet og Det Radikale Venstre den 27. maj 2005 indgået stemmea f- tale vedrørende lovforslagene på transportområdet, som udmønter komm u- nalreformen. Det følger bl.a. af aftalen, at Rute 28, Fredericia -Vejle, skal overgå til statslig vejbestyrelse pr . 1. januar 2007.
Side 2 af 2 Jeg vil gennem Folketingets Trafikudvalg fremsætte forslag til ændring af L 84 i overensstemmelse hermed. Med venlig hilsen Flemming Hansen