Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
31. maj 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 8. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 41
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 41:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. april 2005 fra Fredericia
Kommune, jf. L 84
Svar:
I henvendelsen fra Fredericia Kommune argumenteres for, at delstrækni n-
gen af rute 28, Fredericia-Børkop Vejle bør være statsvej, såle
des at hele
rute 28 fra Fredericia til Billund bliver statsvej.
Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på
vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten og
kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som
fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har således været et
overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt s-
veje skal overgå til kommunerne. Det er hensigten, at staten skal have de
overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje
bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen. For så vidt angår de amtsveje, som
skal overgå til staten, er det bl.a. tilke ndegivet, at den ny struktur skal sikre
et sammenhængende vejnet me llem de stør re byer, transportknudepunkter
og internationale trafikforbindelser.
Rute 28 går mellem Ringkøbing og Fredericia og forbinder på denne
strækning en række større byer og trafikknudepunkter.
Dansk Folkeparti, Venstre og Det Konservative Folkeparti har med Social-
demokratiet og Det Radikale Venstre den 27. maj 2005 indgået stemmea f-
tale vedrørende lovforslagene på transportområdet, som udmønter komm
u-
nalreformen. Det følger bl.a. af aftalen, at Rute 28, Fredericia -Vejle, skal
overgå til statslig vejbestyrelse pr . 1. januar 2007.