Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. maj 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 39
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 39:
"Aalborg Kommune ønsker, at Landevej 703 og 710, som forbinder M o-
torvej E45 til Aalborg syd, opkvalificeres til statsvej. Hvilke muligheder er
der for at fremme denne opprioritering?"
Svar:
Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter ko mmunalreformen på
vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten og
kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som
fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har således været et
overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt s-
veje skal overgå til kommunerne. Det er hensigten, at staten skal have de
overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje
bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen.
For så vidt angår de amtsveje, som skal overgå til staten er det bl.a. tilke n-
degivet, at den ny struktur skal sikre et sammenhængende vejnet me llem de
større byer, transportknudepunkter og internationale trafikforbinde lser.
Aalborg er en større by og trafikbetjenes som såd an af det overordnede
vejnet i form af Motorvej 70 (E45). Landevejene nr. 703 og 710 betragtes
som forbindelsesveje mellem Aalborg og motorvejen og betragtes således i
denne sammenhæng som lokalt orienterede veje.
Årsdøgntrafikken på forbindelsesvejene nr.
703 og 710 er på godt 6.000
køretøjer i døgnet, hvoraf erhvervskøretøjer udgør ca. 350
- 450 køret ø jer i
dø net.