Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. maj 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 38
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 38:
"I høringssvaret fra Nordjyllands Amt nævnes vej nr. 504, Hals
lborg,
som én, der bør opkvalificeres til statsvej, i stedet for, som der er lagt op til
i lovforslaget at blive nedkvalificeret til kommunevej. Med hvilken be-
grundelse er dette ønske ikke imødekommet, og hvilke muligheder er der
for at fremme denne opprioritering?"
Svar:
Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på
vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten og
kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som
fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har således været et
overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt s-
veje skal overgå til kommunerne. Det er hensigten, at stat en skal have de
overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje,
bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen.
I denne sammenhæng anses vej nr. 504, Hals
o-
kalt orienteret vej. På denne baggrund er ønsket fra Nordjyllands Amt ved-
rørende strækningen Hals
atet, som jeg
fremsendte til Trafikudvalget med brev af 24. februar 2005, under punkt 3,
ønsker af særlig lokal eller regional kara kter.
Årsdøgntrafikken er på vej nr. 504 Hals
- Aalborg ca. 5.500 køret ø jer i
døgnet. Den væsentligste trafik knytter sig til de lokale trafikstrømme me
l-
lem Vester Hassing og Gandrup ind til Aalborg. Den gennemsnitlige tra-
fikbelastning fra Gandrup til Hals er på ca. 3.900 køretøjer i døgnet, hvoraf
erhvervskøretøjer udgør ca. 250 køretøjer i dø
gnet.