Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. maj 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 36
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 36:
"I høringssvaret fra Nordjyllands Amt nævnes vej nr. 530 Haverslev -
Aars, som én, der bør opkvalificeres til statsvej, i stedet for, som der er lagt
op til i lovforslaget at blive nedkvalificeret til kommunevej. Med hvilken
begrundelse er dette ønske ikke imødekommet, og hvilke m uligheder er der
for at fremme denne opprioritering?"
Svar:
Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på
vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten og
kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som
fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har således været et
overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt s-
veje skal overgå til kommunerne. Det er hensigten, at sta ten skal have de
overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje,
bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen.
I denne sammenhæng anses vej nr. 530 Haverslev - Aars for at være en l o-
kalt orienteret vej. På denne baggrund er ønsket fr a Nordjyllands Amt ved-
rørende strækningen Haverslev - Aars behandlet i høringsnotatet, som jeg
fremsendte til Trafikudvalget med brev af 24. februar 2005, under punkt 3,
ønsker af særlig lokal eller regional kara kter.
Årsdøgntrafikken på vej. nr. 530 Haver
slev
ø jer
i døgnet, hvoraf erhvervskøretøjer udgør godt 500 køret
ø