Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. maj 2005 400 -1 Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 36 Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 36: "I høringssvaret fra Nordjyllands Amt nævnes vej nr. 530 Haverslev    - Aars, som én, der bør opkvalificeres til statsvej, i stedet for, som der er lagt op til i lovforslaget at blive nedkvalificeret til kommunevej. Med hvilken begrundelse er dette ønske ikke imødekommet, og hvilke m  uligheder er der for at fremme denne opprioritering?" Svar: Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten og kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har således været et overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt  s- veje skal overgå til kommunerne. Det er hensigten, at sta ten skal have de overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje, bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen. I denne sammenhæng anses vej nr. 530 Haverslev   - Aars for at være en l  o- kalt orienteret vej. På denne baggrund er ønsket fr  a Nordjyllands Amt ved- rørende strækningen Haverslev    - Aars behandlet i høringsnotatet, som jeg fremsendte til Trafikudvalget med brev af 24. februar 2005, under punkt 3, ønsker af særlig lokal eller regional kara   kter. Årsdøgntrafikken på vej. nr. 530 Haver slev – ø jer i døgnet, hvoraf erhvervskøretøjer udgør godt 500 køret ø
Side 2 af 2 På denne baggrund følger det af lovforslaget, at vej nr. 530 Haverslev   - Aars ud fra en samlet vurdering af de opstillede kriterier overgår til ko m- munal vejforvaltning fra den 1. januar 2007. Med venlig hilsen Flemming Hansen