Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. maj 2005 400 -1 Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 35 Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 35: "I høringssvaret fra Nordjyllands Amt nævnes vej nr. 470 og 714, Aalborg som der er lagt op til i lovforslaget at blive nedkvalificeret til kommunevej. Med hvilken begrundelse er dette ønske ikke imødekommet, og hvilke m  u- ligheder er der for at fremme denne opprioritering?" Svar: Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten og kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har således været et overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt  s- veje skal overgå til kommunerne. Det er h ensigten, at staten skal have de overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje, bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen. I denne sammenhæng anses vejene nr. 470 og 714, Aalborg   – g- stør for at være lokalt orienterede ve   je. På denne baggrund er ønsket fra Nordjyllands Amt vedrørende strækningen Aalborg    – e- handlet i høringsnotatet, som jeg fremsendte til Trafikudvalget med brev af 24. februar 2005, under punkt 3, ønsker af særlig lokal eller regional kara   k- ter. Årsdøgntrafikken er på strækningen Aalborg e- tøjer i døgnet. Den væsentligste trafik knytter sig til de lokale trafikstrø m- me mellem Nibe – længste del af strækningen, dvs. fra Nibe til Løgstør, er på ca. 3.400 kør etø jer i døgnet, hvoraf erhvervskøretøjer udgør godt 350 køretøjer.
Side 2 af 2 På denne baggrund følger det af lovforslaget, at strækningen Aalborg N   i- be – Løgstør ud fra en samlet vurdering af de opstillede kriterier overgår t il kommunal vejforvaltning fra den 1. januar 2007. Med venlig hilsen Flemming Hansen