Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. maj 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 35
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 35:
"I høringssvaret fra Nordjyllands Amt nævnes vej nr. 470 og 714, Aalborg
som der er lagt op til i lovforslaget at blive nedkvalificeret til kommunevej.
Med hvilken begrundelse er dette ønske ikke imødekommet, og hvilke m u-
ligheder er der for at fremme denne opprioritering?"
Svar:
Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på
vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten og
kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som
fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har således været et
overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt s-
veje skal overgå til kommunerne. Det er h ensigten, at staten skal have de
overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje,
bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen.
I denne sammenhæng anses vejene nr. 470 og 714, Aalborg
g-
stør for at være lokalt orienterede ve je. På denne baggrund er ønsket fra
Nordjyllands Amt vedrørende strækningen Aalborg
e-
handlet i høringsnotatet, som jeg fremsendte til Trafikudvalget med brev af
24. februar 2005, under punkt 3, ønsker af særlig lokal eller regional kara k-
ter.
Årsdøgntrafikken er på strækningen Aalborg
e-
tøjer i døgnet. Den væsentligste trafik knytter sig til de lokale trafikstrø
m-
me mellem Nibe
længste del af strækningen, dvs. fra
Nibe til Løgstør, er på ca. 3.400
kør etø jer i døgnet, hvoraf erhvervskøretøjer udgør godt 350 køretøjer.