Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. maj 2005 400 -1 Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 34 Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 34: "I høringssvaret fra Nordjyllands Amt nævnes vej nr. 548 (adgangsvejen til Aalborg Lufthavn), som én, der bør opkvalificeres til statsvej, i stedet for, som der er lagt op til i lovforslaget at blive nedkvalificeret til kommunevej. Med hvilken begrundelse er dette ønske ikke imødekommet, og hvilke m  u- ligheder er der for at fremme denne opprioritering?" Svar: Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten  og kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har således været et overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt  s- veje skal overgå til kommunerne. Det e r hensigten, at staten skal have de overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen. For så vidt angår de amtsveje, som skal overgå til staten er det bl.a. tilke   n- degivet, at den ny struktur skal sikre et sammenhængende vejnet me  llem de større byer, transportknudepunkter og internationale trafikforbinde lser og at statsvejnettet skal sikre effektive forbindelse til/fra de vigtigste trafik- knudepunkter, herunder havne, lufthavne og græ  nseovergange. Aalborg Lufthavn betragtes i denne sammenhæng som et trafikknud  epunkt, som betjenes af det overordnede vejnet via vej nr. 450 Nørresundby  – Åbybro. Ovennævnte forudsætninger for statsvejene indebærer ikke nø d- vendigvis, at der skal være statsvejsforbin  delse direkte til indkørslerne til sådanne knudepunkter og centre, men at det overordnede statsvejnet skal ligge i trafikal tilknytning hertil, og hermed på den måde give en god ve  j- forbindelse. Vej nr. 548 er primært en forbindelsesvej fra den vestlige del
Side 2 af 2 af Nørresundby til vej nr. 450 og fungerer herudover som adgangsvej til Ålborg Lufthavn fra det overordnede vejnet. I denne sammenhæng betra g- tes vej nr. 548, som en lokalt orienteret vej. Årsdøgntrafikken er på strækningen ca. 8.000 køretøjer, heraf udgør er- hvervskøretøjer ca. 400 kør   etøjer. På denne baggrund følger det af lovforslaget, at vej nr. 548, trods relativt høje trafiktal, ud fra en sa mlet vurdering af de opstillede kriterier overgår til kommunal vejforvaltning fra den 1. januar 2007. Det skal bemærkes, at ønsket fra Nordjyllands Amt vedrørende vej nr. 548 er behandlet i høringsnotatet, som jeg fremsendte til Tr afikudvalget med brev af 24. februar 2005, under punkt 4, ønsker om opklassificering af amtslige indfaldsveje til større byer. Med venlig hilsen Flemming Hansen