Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. maj 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 33
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 33:
"I høringssvaret fra Nordjyllands Amt nævnes vej nr. 621 og 927, Åbyen
Tværsted
som der er lagt op til i lovforslaget at blive nedkvalificeret til kommunevej.
Med hvilken begrundelse er dette ønske ikke imødekommet, og hvilke m u-
ligheder er der for at fremme denne opprioritering?"
Svar:
Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på
vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten o g
kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som
fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har således været et
overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt s-
veje skal overgå til kommunerne. Det er hensigten, at staten skal have de
overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje
bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen.
I denne sammenhæng anses vejen Åbyen
for at være en lokalt orienteret vej. P å denne baggrund er ønsket fra Nor d-
jyllands Amt vedrørende strækningen Åbyen
d-
let i høringsnotatet, som jeg fremsendte til Trafikudvalget med brev af 24.
februar 2005, under punkt 3, ønsker af særlig lokal eller regional karakter.
Det kan oplyses, at årsdøgntrafikken på strækningen Åbyen
Ålbæk er ca. 2.200 til 4.300 køretøjer, heraf udgør erhvervskøretøjer u
nder
300 køretøjer.
./.