Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
11. april 2005
400
-
1
Trafikudvalget har i brev af 30. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
20
L 84, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 20:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. januar 2005 fra Høje-
Taastrup Kommune vedrørende bemærkninger til regeringens lovforslag
om strukturændringer på trafikområdet, jf. folketingsåret 2004 -05, 1. sam-
ling TRU alm. del bilag 207.
Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2004 -05, 1. samling,
jf. TRU spm. 166."
Svar:
Brevet af 6. januar 2005 fra Høje-Taastrup Kommune indeholder en opfor-
dring til, at staten overtager Tværvejen/Ring 5 bl.a. med henvisning til, at
det er mere realistisk, at staten etablerer Ring 5.
Jeg kan oplyse, at Høje-Taastrup Kommune har fremsat tilsvarende be-
mærkninger i forbindelse med ministeriets høring over forslag til lov om
ændring af lov om offentlige veje, lov om private fællesveje, lov om
grundejerbidrag til offentlige veje, lov om vintervedligeholdelse og renhol-
delse af veje samt lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår vej - og
ekspropriationslovgivningen). Ministeriets bemærkninger hertil fremgår af
høringsnotatets side 15.
Det fremsatte lovforslag fordeler amternes veje mellem staten og kommu-
nerne. Ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som fremgår af
lovforslagets § 6, lægges der med lovforslaget op til, at den eksisterende
del af Tværvejen/Ring 5, der i dag udgøres af en relativ kort forbindelses-
vej mellem Holbækmotorvejen og Høje Taastrup Transport og Erhvervs-
center, overgår til komm unevej. Med lovforslaget tages der ikke stilling til
ansvaret for eventuelt anlæg af nye veje.