Borgmester Egon Fræhr
Brørup Kommune
Stationvej 15
6650 Brørup
Dato
J.nr.
:
:
15. april 2005
400
-
1
Kære Egon Fræhr
I brev af 10. marts 2005 har du på vegne af Billund, Brørup, Grindsted,
Ribe, Holsted, Rødding og Vejen Kommuner rettet henvendelse til mig om
fordelingen af amternes veje mellem staten og kommunerne i forbindelse
med udmøntningen af kommunalreformen. Konkret foreslår du, at staten
overtager rute 425 fra Ribe til Grindsted, rute 32 fra Ribe til Lunderskov og
rute 469 fra Lunderskov til Grindsted.
Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på
vej- og ekspropriationsområdet fordeles amternes veje mellem staten og
kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som
fremgår af lovforslagets § 6. Det har således været et overordnet princip for
fordelingen, at hovedparten af de nuværende amtsveje skulle overgå til
kommunerne. Det er hensigten, at staten skal have de overordnede veje,
mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje.
For så vidt angår rute 425 fra Ribe til Grindsted er der tale om en amtsve j-
strækning med mindre regional betydning end den alternative rute fra Ribe
til Grindsted via primærruterne 11 og 30. Forskellen i trafikal betydning
kan illustreres ved, at såvel erhver strafikken som årsdøgntrafikken på rute
425 er lavere end for ruten via primærruterne 11 og 30.
Rute 32, ad vej nr. 361, fra Ribe til Lunderskov forløber delvis parallelt
med motorvej E 20. Ved fordelingen af det amtslige vejnet er det tilstræbt,
at staten ikke overtager parallelle vejstrækninger. Motorvej E20 vurderes at
have væsentligt større trafikal og erhvervsmæssig betydning for regionen
end rute 32.
Rute 469, ad vej nr. 520, mellem Lunderskov og Grindsted vurderes at ha-
ve lokal betydning for adgangen til Grindsted/Billund området, hvorimod
den regionale trafikale og erhvervsmæssige betydning vurderes at være
mindre. For så vidt angår rute 469 skal det endvidere fremhæves, at den i
det regionale perspektiv mere betydende forbindelse til Grindsted/Billund
ad Rute 28 har et relativt større trafikalt grundlag.