Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 26. april 2005 400 -1 Trafikudvalget har i brev af 30. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 17 – L 84, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 17: "Ministeren bedes redegøre for de færdselssikkerhedsmæssige konsekven- ser på Roskildevej, når ansvaret for vejen i konsekvens af kommunalrefo  r- men går fra at være knyttet til én myndighed (amtet) til at være fordelt på 8 kommuner. Spørgsmålet  har tidligere været stillet i folketingsåret 2004 -05, 1. samling, jf. alm. Del – spm. 171." Svar: Roskildevej – forstået som hele strækningen fra København til Roskilde  – administreres i dag af 4 vejbestyrelser: Københavns Kommune, Frederiks- berg Kommune, Københavns Amt og Roskilde Amt. Fremover skal vejen   bestyres af 8 kommuner: Roskilde, Høje-Tåstrup, Albert slund, Glostrup, Brøndby, Rødovre, København og Frederiksberg kommuner. I Høje- Tåstrup Kommune hedder vejen på noget af strækningen H  ovedgaden, i Glostrup Kommune Hovedvejen og i Roskilde Kommune hedder den Kø- benhavnsvej. Hele strækningen fra Roskilde til København er på omkring 30 km. Vejen opfylder en regional funktion som indfaldsvej til København, og fungerer derudover som indkøbsgade med lokal trafik og tæt bebyggelse på dele af vejen. Kommunerne har i dag ansvaret for ca. 60.000 km veje, herunder også veje med store trafikmængder. Som udgangspunkt vil Roskildevej, ligesom mange andre amtsveje der nedklassificeres, ikke umiddelbart ændre tekni- ske karakteristika, og trafikmængderne forventes også at følge den løbende udvikling. Jeg har ikke noget grundlag for at antage, at der for så vidt angår Roskild  e- vej vil være særligt negative trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser for- bundet med at dele Roskildevej mellem flere vejbestyrelser end i dag.
Side 2 af 2 Det er tværtimod mit indtryk, at de kommuner, som med det fremlagte lov- forslag skal overtage Roskildevej pr. 1. januar 2007, har god fokus på tr a- fiksikkerhedsarbejdet, bl.a. via udarbejdelse af handlingsplaner for trafik- sikkerhed. Jeg har tillid til, at kommunerne vil bevare denne fokus også efter gennemførelsen af kommunalreformen. Med venlig hilsen Flemming Hansen