Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
26. april 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 30. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
17
L 84, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 17:
"Ministeren bedes redegøre for de færdselssikkerhedsmæssige konsekven-
ser på Roskildevej, når ansvaret for vejen i konsekvens af kommunalrefo r-
men går fra at være knyttet til én myndighed (amtet) til at være fordelt på 8
kommuner.
Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2004 -05, 1. samling,
jf. alm. Del spm. 171."
Svar:
Roskildevej forstået som hele strækningen fra København til Roskilde
administreres i dag af 4 vejbestyrelser: Københavns Kommune, Frederiks-
berg Kommune, Københavns Amt og Roskilde Amt. Fremover skal vejen
bestyres af 8 kommuner: Roskilde, Høje-Tåstrup, Albert slund, Glostrup,
Brøndby, Rødovre, København og Frederiksberg kommuner. I Høje-
Tåstrup Kommune hedder vejen på noget af strækningen H ovedgaden, i
Glostrup Kommune Hovedvejen og i Roskilde Kommune hedder den Kø-
benhavnsvej.
Hele strækningen fra Roskilde til København er på omkring 30 km. Vejen
opfylder en regional funktion som indfaldsvej til København, og fungerer
derudover som indkøbsgade med lokal trafik og tæt bebyggelse på dele af
vejen.
Kommunerne har i dag ansvaret for ca. 60.000 km veje, herunder også veje
med store trafikmængder. Som udgangspunkt vil Roskildevej, ligesom
mange andre amtsveje der nedklassificeres, ikke umiddelbart ændre tekni-
ske karakteristika, og trafikmængderne forventes også at følge den løbende
udvikling.
Jeg har ikke noget grundlag for at antage, at der for så vidt angår Roskild e-
vej vil være særligt negative trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser for-
bundet med at dele Roskildevej mellem flere vejbestyrelser end i dag.