Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
9. maj 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 19. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
16
L 84, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 16:
"Ministeren bedes redegøre for, om de midler, som amterne anvender på
drift og anlæg af amtsveje vil blive fordelt med den samme 80-20 forde-
lingsnøgle som amtsvejene fordeles efter til kommunerne og staten, og hvis
ikke det bliver tilfældet og kommunerne får mindre end 80 pct. af de mi d-
ler amterne har anvendt på drift, bedes ministeren forklare, hvorfor midle r-
ne ikke skal fordeles efter samme fordelingsnøgle, som amtsvejene forde-
les mellem kommunerne og staten.
Svar:
L 84 fordeler amternes veje mellem staten og kommunerne. Målt i km veje
kommer staten til at overtage ca. 20 % af amtsvejene og kommunerne ca.
80 %. For så vidt angår fordelingen af amternes driftsmidler har regeringen
lagt op til at midlerne skal fordeles med ca. 30 % til staten og ca. 70 % til
kommunerne.
For at give de bedst mulige forudsætninger for både statens og kommune r-
nes fremtidige opgavevaretagelse på vejområdet, bygger lovforslagets fo r-
deling af amternes driftsudgifter på en fordelingsnøgle, der afspejler de
faktisk udgiftsdrivende faktorer på det vejnet, der overføres til henholdsvis
kommunerne og staten. I denne fordelingsnøgle indgår amternes udgifter til
drift, opgjort i forhold til bl.a. vej- og sporlængder, trafikarbejdet, andel af
tung trafik samt vejareal og bygværker, herunder broer.
Den foreslåede fordeling af amternes driftsudgifter med ca. 30 % til staten
og ca. 70 % til kommunerne er baseret på en beregning efter denne ford e-
lingsnøgle.
Når amternes driftsmidler efter regeringens oplæg deles anderledes end
vejene målt i km vej, skyldes dette således, at de veje, som staten overtager
fra amterne, er dyrere at drive end de veje, der overgår til ko mmunerne.