Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 9. maj 2005 400 -1 Trafikudvalget har i brev af 19. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 16 – L 84, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 16: "Ministeren bedes redegøre for, om de midler, som amterne anvender på drift og anlæg af amtsveje vil blive fordelt med den samme 80-20 forde- lingsnøgle som amtsvejene fordeles efter til kommunerne og staten, og hvis ikke det bliver tilfældet og kommunerne får mindre end 80 pct. af de mi d- ler amterne har anvendt på drift, bedes ministeren forklare, hvorfor midle r- ne ikke skal fordeles efter samme fordelingsnøgle, som amtsvejene forde- les mellem kommunerne og staten.” Svar: L 84 fordeler amternes veje mellem staten og kommunerne. Målt i km veje kommer staten til at overtage ca. 20 % af amtsvejene og kommunerne ca. 80 %. For så vidt angår fordelingen af amternes driftsmidler har regeringen lagt op til at midlerne skal fordeles med ca. 30 % til staten og ca. 70 % til kommunerne. For at give de bedst mulige forudsætninger for både statens og kommune r- nes fremtidige opgavevaretagelse på vejområdet, bygger lovforslagets fo  r- deling af amternes driftsudgifter på en fordelingsnøgle, der afspejler de faktisk udgiftsdrivende faktorer på det vejnet, der overføres til henholdsvis kommunerne og staten. I denne fordelingsnøgle indgår amternes udgifter til drift, opgjort i forhold til bl.a. vej- og sporlængder, trafikarbejdet, andel af tung trafik samt vejareal og bygværker, herunder broer. Den foreslåede fordeling af amternes driftsudgifter med ca. 30 % til staten og ca. 70 % til kommunerne er baseret på en beregning efter denne ford e- lingsnøgle. Når amternes driftsmidler efter regeringens oplæg deles anderledes end vejene målt i km vej, skyldes dette således, at de veje, som staten overtager fra amterne, er dyrere at drive end de veje, der overgår til ko mmunerne.
Side 2 af 2 Der er ikke væsentlige forskelle mellem de veje der overdrages til hen- holdsvis staten og kommunerne for så  vidt angår det gennemsnitlige spo r- antal eller den gennemsnitlig vejbredde. Der er derimod store forskelle i mængden og sammensætningen af trafikken. Antallet af køretøjer pr. døgn er således gennemsnitligt 60 % større på de veje, staten overtager og der kører gennemsnitligt over 100 % flere erhvervskøretøjer på det vejnet, som staten overtager. Endelig er det gennemsnitlige vejslid 137 % større på de veje, der overdrages til staten end på de kommende kommun eveje. Den nærmere fordeling af amternes midler mellem staten og kommunerne er pt. genstand for forhandling i DUT-sammenhæng. Med venlig hilsen Flemming Hansen