Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
10. maj 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 10. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
14
L 84, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 14:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. marts 2005 fra Born-
holms Regionskommune, jf. L 84 bilag 8."
Svar:
Henvendelsen fra Bornholms Regionskommune vedrører vejforbindelsen
mellem Rønne og Nexø (Rute 38). I henvendelsen argumenteres for, at sta-
ten foruden kommunevejene nr. 170, Rønne-Åkirkeby og nr. 171, Åkirk
e-
by-Nexø også bør overtage en 2 km lang strækning af kommunevej nr. 176
mellem havnen og den rundkørsel i Rønnes udkant, hvorfra kommunevej
nr. 170 udgår.
Lovforslaget L 84 fordeler amternes veje mellem staten og kommunerne
med henblik på at udmønte kommunalreformen.
Som en særlig ordning er det ud fra regionalpolitiske hensyn fundet hen-
sigtsmæssigt, at staten i forbindelse med kommunalreformen overtager
vejbestyrelsesansvaret for vejforbindelsen mellem Rønne og Nexø som i
dag har status som kommunevej. Med lovforslagets § 6, stk. 4 er derfor
foreslået, at kommunevejene nr. 170 Rønne -Åkirkeby og nr. 171, Åkirk
e-
by-Nexø opklassificeres til hovedlandeveje ved kommunalreformens
ikrafttræden den 1. januar 2007.
Ved fordelingen af det amtslige vejnet mellem staten og kommunerne er
der foretaget en samlet vurdering de objektive kriterier, som fremgår af
bemærkningerne til lovforslagets § 6, herunder bl.a. at statsvejnettet skal
sikre effektive forbindelse til/fra de vigtigste trafikknudepunkter, herunder
havne, lufthavne og græsovergange. Denne formulering indebærer ikke
nødvendigvis, at der skal være statsvejsforbindelse direkte til indkørslerne
til sådanne knudepunkter og centre, men at det overordnede statsvejnet skal