10 Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 9. maj 2005 400 -1 Trafikudvalget har i brev af 19. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 13 – L 84, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 13: "Hvis bureaukratiet omkring f.eks. vejvedligeholdelse og trafiksikkerhed øges for kommunerne, vil det da ikke være rimeligt overfor kommunerne, hvis de som minimum får 80 pct. af de midler, amterne har anvendt på dri  f- ten af vejområdet svaren de til den procentandel af amtsvejene, som kom- munerne overtager ansvaret for fra amterne?" Svar: Reformen forventes ikke at ville medføre øget bureaukrati, idet de nuvæ- rende tre vejbestyrelsesniveauer reduceres til to og antallet af administrati- ve enheder reduceres fra ca. 300 til ca. 100. Jeg er enig i, at der må tilstræbes en rimelig fordeling af amternes mi dler. Med henblik på en sådan rimelig fordeling er der udarbejdet en fordeling  s- nøgle for amternes driftsmidler, der afspejler de faktisk udgiftsdrivende faktorer på det vejnet, der overføres til he nholdsvis kommunerne og staten. I denne nøgle indgår amternes udgifter til drift, o pgjort i forhold til bl.a. vej- og sporlængder, trafikarbejdet, andelen af tung trafik samt vejareal og bygværker. Som der er redegjort for i bemærkningerne til lovforslaget giver en bereg- ning med inddragelse af disse faktorer en fordeling af driftsmidlerne med ca. 70 % til kommunerne og 30 % til staten. Begrundelsen for, at amternes driftsmidler efter regeringens oplæg deles anderledes end vejene målt i km er således, at de veje, som staten overt  ager fra amterne er de største og mest trafikintensive veje, bl.a. med hensyn til tung trafik, og derfor dyrere at drive end de veje, der overgår til komm u- nerne. Med venlig hilsen Flemming Hansen