Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 21. april 2005 400 -1 Trafikudvalget har i brev af 19. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 12 – L 84, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 12: "Er ministeren enig i, at en konsekvens af flytningen af en stor del af amts- vejene til kommunerne meget vel kan blive øget bureaukrati på f.eks. ve d- ligeholdelses- og trafiksikkerhedsområdet, fordi kommunerne vil være nødt til at indgå i fors kellige former for tværkommunale samarbejder om disse opgaver?" Svar: Der er i dag tre administrative niveauer på vejområdet, der udfører stort set parallelle opgaver. Reformen betyder en forenkling af sektoren, idet de nuværende tre vejbe- styrelsesniveauer reduceres til to og antallet af administrative enheder re- duceres fra ca. 300 til ca. 100. Det må således forventes, at det samlede omfang af grænsefladeproblemer alt andet lige vil blive reduceret med re- formen og at reformen derfor snarere vil betyde mindre bureaukrati end øget bureaukrati. Når antallet af administrative enheder reduceres, og ressourcerne konce n- treres på færre enheder, vil de enkelte forvaltninger blive styrket. Styrke l- sen vil give vejforvaltningerne bedre muligheder for at ruste sig til at imø- degå fremtidens udfordringer både ved at oparbejde en større faglighed og udnytte stordriftsfordelene til en mere rationel drift. Det skal bemærkes, at kommunerne allerede i dag administrerer ca. 60.000 km veje. Når kommunerne den 1. januar 2007 over tager ca. 80 % af amter- nes veje, vil det betyde en forøgelse af kommunernes veje med ca. 8.000 km veje. Amternes veje udgør således en forholdsmæssig mindre del for kommunerne i forhold det antal km veje, som kommunerne administrerer i dag. For at sikre en smidig overgang til færre vejbestyrelser, er der i forbindelse med arbejdet med implementeringen af kommunalreformen under Trans-
Side 2 af 2 port- og Energiministeriet nedsat et antal arbejdsgrupper med deltagelse af Vejdirektoratet og repræsentanter for henholdsvis amter og kommuner. Disse grupper har fået til opgave at identificere og koordinere fremgang s- måder til løsning af eventuelle overgangsproblemer. Det er forventningen, at der igennem dette frivillige og konstruktive sam- arbejde vil kunne identificeres og findes løsninger på de overgangsprobl e- mer, som omfordelingen af vejene og overgangen fra tre til to forvaltnings- niveauer må tte give anledning til. Med venlig hilsen Flemming Hansen