Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
13. maj 2005
550
-
000001
Trafikudvalget har i brev af 4. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
27
-
33 til L 83, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 30:
Hvorfor fastholdes det, at der skal være ét trafikselskab på Sjælland, når
der ikke er nogen trafikal begrundelse for det?
Svar:
Formålet med at etablere et samlet sjællandsk trafikselskab er at sikre en
sammenhængende bustrafik på tværs af regionsgrænserne . Formålet er o g-
så at sikre en praktisk ramme for realisering af intentionen bag komm unal-
reformen, nemlig at beslutningerne skal rykke tættere på borgerne ge nnem
en øget kommunal indflydelse, samtidig med at der også sikres en k oordi-
nation af bustrafikken på tværs af komm unerne.
De afgørende beslutninger om serviceniveauet, dvs. hvor og hvor mange
busser der skal køre lokalt, forudsættes truffet ude i de enkelte kommuner.
Det er kommunerne, der skal betale og det er her at man har den bedste
fornemmelse for brugernes daglige behov. Regionerne skal i følge forslaget
tilsvarende betale for de længere busruter af regional karakter samt for pri-
vatbanerne.
Selskabet skal varetage alle de praktiske gøremål, dvs. indkøbe og overv å-
ge trafikken, fastlægge og koordinere de præcise køreplaner, drive takstsy-
stemer, sikre sammenhæng og koordinering med anden offentlig servicetra-
fik osv. Trafikselskabet kan således ses som en praktisk ramme for koord i-
nering af lokale ønsker, mens de vigtige beslutninger decentraliseres.
Ved en stor enhed må man opnå de største effektiviseringer for de speci a-
listfunktioner der skal samles i selskabet. Hertil kommer at de nye regions-
grænser heller ikke ville være ideelle for den trafikale afgrænsning af to
trafikselskaber.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen