Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
24. maj 2005
550
-
000002
Trafikudvalget har i brev af 27. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
23
-
26 vedrørende L 81, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 26:
" Ministeren bedes oplyse, efter hvilke retningslinier regeringen forestiller
sig, at de kommende kommuner skal kompenseres økonomisk (DUT'es) for
de nye opgaver inden for individuel handicapkørsel. Skal det være som den
nuværende praksis i de trafikselskaber, som dækker kommunen, efter en
gennemsnitsbetragtning over antal kørsler og/eller antal personer med ha n-
dicap, eller efter et helt tredje system?"
Svar:
I forbindelse med omlægningerne af ansvaret for den lokale - og regionale
kollektive trafik i overensstemmelse med den lovgivning, som udmønter
kommunalreformen, er der gennemført en opgørelse af kommunernes
fremtidige udgiftsbehov for at varetage alle de nye opgaver
n-
dividuel handicapkørsel.
Udgiftsbehovet er beregnet med en forudsætning om, at det faktiske aktiv i-
tetsniveau skal være upåvirket af strukturreformen. Kommunerne vil sål
e-
des samlet set blive sikret de samme økonomiske midler til den generelle
opgave vedrørende offentlig servicetrafik, som der i dag bruges på denne
opgave.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen