Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
18. april 2005
550
-
000002
Trafikudvalget har i brev af 12. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
20 vedrørende L 81, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 20:
"I forlængelse af besvarelsen af L 81 - spm. 18 bedes ministeren oplyse,
hvor mange af de eksisterende kommuner har i dag et serviceniveau for
individuel handicapkørsel, der ligger under det i lovforslaget foreslåede
serviceniveau og hvor mange af de eksisterende kommuner har i dag et
serviceniveau for individuel handicapkørsel, der ligger over det i lovforsla-
get foreslåede serviceniveau."
Svar:
At udføre individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede er en
forpligtelse der i henhold til de to kollektive trafiklove påhviler amtsko m-
munerne i de amtskommuner, hvor der er oprettet trafikselskaber, er det
trafikselskaberne, der udfører opgaven - og i hovedstadsområdet er det H o-
vedstadens Udviklingsråd, der er ansvarlig for opgaven. Individuel handi-
capkørsel er en del af den lokale og regionale kollektive trafik og derfor
gælder det også for denne del af den kollektive trafik, at det præcise se r-
viceniveau vil kunne variere. For så vidt angår individuel handicapkørsel
fastlægges med den foreslåede lovændring imidlertid nogle minimumskrav,
som alle amtskommuner/trafikselskaber skal leve op til.
Jeg kan på den baggrund ikke oplyse noget om serviceniveauet for indiv i-
duel handicapkørsel i de enkelte kommuner.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen