Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 11. april 2005 550 - 000002 Trafikudvalget har i brev af 5.april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 18 vedrørende L 81, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 18: "Til uddybning af ministerens besvarelse af L 81, spm. 1 og 4 bedes mini- steren oplyse, i hvor mange af de nuværende kommuner servicen ift. kom- munal handicapkørsel vil falde, og i hvor mange kommuner servicen vil stige, hvis lovforslagets serviceniveau – mod ministerens forventning – bliver standard i hele landet." Svar: Jeg forstår spørgsmålet således, at det der spørges til, er det præcise se   r- viceniveau for individuel handicapkørsel fordelt på kommuner før og e fter lovændringen. Når der i spørgsmålet bruges formuleringen kommunal ha  n- dicapkørsel opfatter jeg det således, at der henvises til befordring i henhold til serviceloven, som er et kommunalt anliggende. Jeg kan i den forbindelse henvise til min besvarelse af spørgsmål 5 til  L 105, hvor Socialministeriet   redegør for mulighederne for tilskud til befordring i serviceloven. For så vidt angår individuel handica  pkørsel for svært bevægelseshæmmede i henhold til de to kollektive trafiklove, vil jeg gerne gentage, at efter lov- ændringen vil det fortsat være amtskommunerne/trafikselskaberne, der af- gør hvilket præcist serviceniveau, der skal være for den individuelle handi- capkørsel inden for den enkelte amtskommunes/det enkelte trafikselskabs område. Serviceniveauet for individuel handicapkørsel kan som for den øvrige loka- le og regionale kollektive trafik variere. Det, der sker med den foreslåede lovændring, er, at det præciseres, hvilke minimumskrav amtskommuner- ne/trafikselskaberne skal leve op til for så vidt angår individuel handica  p- kørsel.
Side 2 af 2 De minimumskrav, der nu præciseres med det foreliggende lovforslag, for- slås som bekendt videreført i lovforslaget om trafikselskaber. Med venlig hilsen Flemming Hansen