Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
11. april 2005
550
-
000002
Trafikudvalget har i brev af 5.april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 18
vedrørende L 81, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 18:
"Til uddybning af ministerens besvarelse af L 81, spm. 1 og 4 bedes mini-
steren oplyse, i hvor mange af de nuværende kommuner servicen ift. kom-
munal handicapkørsel vil falde, og i hvor mange kommuner servicen vil
stige, hvis lovforslagets serviceniveau mod ministerens forventning
bliver standard i hele landet."
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at det der spørges til, er det præcise se r-
viceniveau for individuel handicapkørsel fordelt på kommuner før og e fter
lovændringen. Når der i spørgsmålet bruges formuleringen kommunal ha n-
dicapkørsel opfatter jeg det således, at der henvises til befordring i henhold
til serviceloven, som er et kommunalt anliggende. Jeg kan i den forbindelse
henvise til min besvarelse af spørgsmål 5 til L 105, hvor Socialministeriet
redegør for mulighederne for tilskud til befordring i serviceloven.
For så vidt angår individuel handica pkørsel for svært bevægelseshæmmede
i henhold til de to kollektive trafiklove, vil jeg gerne gentage, at efter lov-
ændringen vil det fortsat være amtskommunerne/trafikselskaberne, der af-
gør hvilket præcist serviceniveau, der skal være for den individuelle handi-
capkørsel inden for den enkelte amtskommunes/det enkelte trafikselskabs
område.
Serviceniveauet for individuel handicapkørsel kan som for den øvrige loka-
le og regionale kollektive trafik variere. Det, der sker med den foreslåede
lovændring, er, at det præciseres, hvilke minimumskrav amtskommuner-
ne/trafikselskaberne skal leve op til for så vidt angår individuel handica p-
kørsel.