Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
1. april 2005
550
-
000002
Trafikudvalget har i brev af 10. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 81, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 11:
Vil ministeren redegøre for, hvordan rejsekortet bruges i forhold til trafik-
selskaber, der ikke deltager i ordningen, enten fordi der ikke er amtslige
trafikselskaber (Ringkøbing), eller fordi udliciteringen er drevet så vidt, a t
enkelte operatører kan tænkes at ville holde sig udenfor?
Svar:
Rejsekortsystemet er åbent for alle. Det gælder såvel selskaber, der driver
offentlig service trafik, som f.eks. fjernbusruter, færgeruter og lignende,
der drives uden tilskud fra det offentlige. Rejsekortet kan kun benyttes af
trafikselskaber, som er tilsluttet rejsekortsystemet.
For offentlig service bustrafik vil det være trafikselskaberne, der beslutter,
om man vil anvende rejsekortsystemet. Alle vognmænd, der udfører trafik-
ken, vil
dermed være omfattet.
Rejsekortsystemet planlægges anvendt i hele togtrafikken, der køres på
kontrakt med staten. Konkret betyder det, at der til kontrakten mellem Tra-
fikministeriet og Arriva om udførelse af offentlig servicetrafik med tog i
Midt og Vestjylland, vil blive indgået en tillæg skontrakt, som forpligter
Arriva til at tilslutte sig rejsekortsystemet. DSB vil som medejer af Rejse-
kort A/S naturligvis også benytte rejsekortsystemet i deres del af togtrafi k-
ken.
I forslag til lov om trafikselskaber forpligtes de kommende trafikselskaber
til at indgå aftaler med jernbanevirksomhederne, der sikrer, at passagererne
kan købe én sammenhængende billet til rejser, der foregår både med bus og
tog. Hvis nogle trafikselskaber ikke ønsker at tilslutte sig det elektroniske
rejsekort vil det dog få betydning for muligheden for at få rabat på rejser,
der foregår både via bus og tog.