Besvarelse af spørgsmål nr. 2   ad L 76, som Kommunaludvalget har  stillet  til  indenrigs-  og  sundhedsministeren  den  21.  marts 1005 Spørgsmål 2: "Hvorfor skal instituttet oprettes pr. 1. juli 2005 og ikke først ved impleme nteringen af kommunalreformen den 1. februar 2007." Svar: Det fremgår af den politiske aftale om kommunalreformen, at et  evalueringsinstitut for kommuner m.v. skal være operativt senest fra den 1. januar 2006, samt at der forinden udpeges en bestyrelse. Formålet med at oprette et evalueringsinstitut er at sætte fokus på effektiv opgavevar  e- tagelse  og  sikre  den  bedste  ressourceudnyttelse  i  kommunerne.  Instituttet  skal  gøre brug af en bred vifte af analysemetoder for at fremhæve og udbrede de gode eksem- pler på effektiv opgavevaretagelse i kommunerne. Instituttet er derfor et generelt re d- skab  til  at  fremme  effektiv  opgavevaretagelse  og  sikre  bedre  ressourceudnyttelse  i kommuner m.v. Derfor er det vigtigt at understrege, at evalueringsinstituttet ikke oprettes med det sigte at følge forberedelse og gennemførelsen af kommunalrefo  rmen.  Når der foreligger en vedtaget lov om evalueringsinstituttet, er det derfor naturligt, at arbejdet med at få inst i- tuttet  oprettet  med  udpegning  af  bestyrelsen,  rådgivende  udvalg,  direktør  mv.  igan  g- sættes.   Kommunerne  er  allerede  i  gang  med  at  forberede  kommunalreformen.  Når  evalu e- ringsinstituttet er oprettet, vil det samtidig være naturligt, at instituttet også beskæftiger sig med emner i relation til forberedelse og gennemførelse af kommunalreformen. Si g- tet vil bl.a. være at fremhæve effektive eksempler på organisationsændringer, nye st  y- ringsmodeller  mv.  i  arbejdet  med  sammenlægning  af  kommunerne.  Dette  vil  kunne tjene som inspiration i forbindelse med reformen og dermed lette implementeringen. Dato: Kontor: 4.ø.kt. J.nr.: 2004-1000-4 Sagsbeh.: HTH Fil-navn: Dokument 2 Indenrigs- og Sundhedsministeriet 7. april 2005