Besvarelse af spørgsmål nr. 69 (L 74), som Folketing-
ets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 12. april 2005
Spørgsmål 69:
"Kan ministeren bekræfte, at den måde som finansieringen er bygget op
på, indebærer, at regionernes eneste variable indtægtsmulighed er den del,
der kommer fra kommunerne, og at en forøgelse af indtægtsdelen herfra
principielt vil kunne komme fra en komplicering af behandlinger, ekstra un-
dersøgelser m.v. Mener ministeren ikke, at dette aspekt rummer en risiko
for kassetænkning og et dyrere sundhedssystem?"
Svar:
Spørgsmålet giver mig anledning til at understrege, at overvejelsen om,
hvilken undersøgelse eller behandling på sygehus der bør tilbydes patie nt-
erne i de enkelte situationer, i sidste ende altid beror på en lægelig og
sundhedsfaglig vurdering. Det ændrer kommunalreformen og den nye
sundhedslov ikke ved.
Det nye ved sundhedslovens finansieringsordning er, at den giver nogle
nye og klarere incitamenter til at tilrettelægge sundhedsvæsenets yde lser
mere sammenhængende og mere økonomisk hensigtsmæssigt. Det gæl-
der, som det fremgår af min besvarelse af eksempe lvis spørgsmål nr. 38 og
61, for kommunerne men bestemt også for regionerne.
For så vidt angår regionerne , følger incitamenterne både af den må de, som
den aktivitetsafhængige og den ikke-aktivitetsafhængige del af regionernes
finansieringsgrundlag er udformet på .
Helt overordnet og som det fremgår af mit svar på spørg smål nr. 37 vil
kun en mindre del - ca. 15 pct. - af regionernes finansieringsgrundlag
komme til at afhænge af aktiviteten. Heraf tilvejebringes 10 pct. via aktivi-
tetsafhængige tilskud fra kommunerne og 5 pct. fra staten.
Langt hovedparten - ca. 85 pct. - af regionernes finansieringsgrundlag bli-
ver således udmønte t i form af faste, ikke-aktivitetsafhængige tilskud fra
staten og kommunerne. Det forhold, at hovedparten af regionernes om-
kostninger afholdes af regionerne selv, giver dem et kraftigt incitament til at
udføre de enkelte sygehusbehandlinger så omkostningseffektivt som m u-
ligt. Det kan være i form af effektive arbejdsgange m.v. eller f.eks. ved at
samarbejde med kommunerne om en hensigtsmæssig opgaveløsning.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
25. april 2005
Kontor:
2.s.kt./4.ø.kt.
J.nr.:
2004-1200-59
Sagsbeh.:
CBJ/MHA
Fil-navn:
Cbj1417_spm69.doc