Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   14  (L  72),  som  Folketin- gets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 7. april 2005 Spørgsmål  14: "Hvad ser ministeren som baggrunden for en regel som § 29 i forvaltnings- loven?" Svar: Det følger  af forvaltningslovens § 29, at i sager, der rejses ved ansø gning, må oplysninger om ansøgerens rent private forho  ld ikke indhentes fra an- dre  dele  af  forvaltningen  eller  fra  en  anden  forvaltningsmyndighed.  Be- stemmelsen  gælder  ikke,  hvis  ansøgeren  har  givet  samtykke  hertil,  hvis andet  følger  af  lov  eller  bestemmelser  fastsat  i  henhold  til  lov,  eller  hvis særlige hensyn til ansøgeren eller tredjemand klart overstiger ansøgerens interesse i, at oplysningen ikke indhentes. Der  fremgår   følgende   af  forarbejderne  til  bestemmelsen,  jf.  Folketingsti- dende, 1985/86, tillæg A, sp. 106 - 108: ”Justitsministeren  har  overvejet,  om  det  vil  være  muligt  at  gennemføre  en  tilsv  a- rende  begrænsning  i  adgangen  til  at  videregive  sådanne   oplysninger  inden  for forvaltningsmyndigheder,  der  varetager  forskellige  forvaltningsopgaver  [min  frem- hævelse]. Dette spørgsmål opstår navnlig i forhold til d   en kommunale forvaltning, idet den enkelte kommune og amtskommune varetager en lang række forskellige forvaltningsopgaver. […] Den  kommunale  forvaltning  er  i  praksis  opdelt  i  en  række  forvaltningsgrene,  der løser   forskellige  forvaltningsopgaver  [min  fremhævelse].  Opdelingen  varierer  fra kommune til kommune. […] Justitsministeriet finder endvidere, at det for det meget store område af sager, der rejses ved ansøgning fra en borger, vil være muligt at fastsætte regler om, at a  n- satte i en forvaltningsgren som hovedregel ikke må  indhente rent private oplysnin- ger  om  ansøgeren  i  andre  grene  af  forvaltningen,  uden  at  ansøgeren  har  givet samtykke hertil… […] Bestemmelsen er medtaget for i højere grad end hidtil at sikre, at den enkelte bo r- ger i disse typer af sager  selv får lejlighed til  at  vurdere om ford elene ved,  at en ansøgning  imødekommes,  står  rimeligt  mål  med  det  ubehag  der  eventuelt  kan Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 25. april 2005 Kontor: 2.k.kt. J.nr.: 2004-2200-21 Sagsbeh.: abt Fil-navn: LKS/FT-beh./Spm14.L72.svar
2 føles forbundet med, at en myndighed skaffer sig ken dskab til  den pågældendes rent private forhold, så som oplysninger om  sygdomsforhold o.l.” I relation til indhentning af oplysninger inden for kommunen ser jeg således navnlig  baggrunden  for  bestemmelsen  i  forvaltningslovens  §  29  som  et hensyn til, at borgeren i vidt omfang selv skal kunne bestemme, om den del af  forvaltningen,  der  behandler  borgerens  ansøgningssag,  må  indhente oplysninger om borgerens rent private forhold, som stammer fra andre for- valtningsgrenes  administration  af  en  anden  forvaltningsopgave  end  den, som ansøgningssagen ve drører. I de tilfælde, der er omfattet af § 3, stk. 3, i forslaget til lov om kommunale borgerservicecentre, varetager borgerservicecenteret og den fagforvaltning, som der udveksles oplysninger imellem, netop samme forvaltningsopgaver.