Besvarelse af spørgsmål nr. 11 (L 72), som Folketin-
gets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 7. april 2005
Spørgsmål 11:
"Ministeren bedes redegøre for, hvad der i forhold til borgernes retssikke r-
hed er en uhensigtsmæssig og unødvendig barriere i de gældende regler i
bl.a. forvaltningslovens § 29, jf. bemærkningerne til forslaget."
Svar:
Det er min opfattelse, at den offentlige sektor skal indrettes på borgernes
præmisser og med udgangspunkt i deres behov. Med kommunerne som
borgernes hovedindgang til den offentlige sektor bliver det mere enkelt og
overskueligt for borgerne at finde ud af, hvor man skal henvende sig.
Også i forhold til den enkelte kommunes egne opgaver er det hensigts-
mæssigt, at borgerne ikke behøver at henvende sig i flere forskellige konto-
rer og forvaltninger for at kunne få løst almindelige borgerrelaterede opg a-
ver, som udspringer af typisk forekommende livssituationer.
Formå let med lov om kommunale borgerservicecentre er derfor at fremme,
at kommunale borgerservicecentre fungerer som borgernes indgang til den
offentlige sektor, jf. lovforslagets § 1. Lovforslaget fjerner derfor en række
uhensigtsmæssige juridiske barrierer for borgerservicecentrenes opgaveva-
retagelse, en opgavevaretagelse, der ikke finder sted ud fra et hensyn til
den kommunale forvaltning, men ud fra et hensyn til borgeren.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 4.3.2.4.,
udgør det efter Indenrigs- og Sundhedsministeriet en uhensigtsmæssig og
unødvendig barriere, at et borgerservicecenter, som er organ iseret som en
selvstændig organisatorisk del af forvaltningen, i en ansøgningssag som
udgangspunkt ikke kan indhente følsomme personoplysninger fra den fa g-
forvaltning, der administrerer samme lovgivningsområde som det, ansø g-
ningssagen henhører under, uden at skulle anmode borgeren om sa mtykke
hertil. Der henvises til eksempel 1 i besvarelsen af spørgsmål nr. 7.
Når borgeren f.eks. anmoder borgerservicecenteret om at behandle en
ansøgningssag efter sociallovgivningen, er det efter min opfattelse unødigt
bureaukratisk og ufleksibelt, hvis der skal indhentes et samtykke til at ind-
hente sociale oplysninger, der af mere eller mindre tilfældige årsager ikke
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
25. april 2005
Kontor:
2.k.kt.
J.nr.:
2004-2200-21
Sagsbeh.:
abt
Fil-navn:
LKS/FT-beh./Spm11.L72.svar