Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   11  (L  72),  som  Folketin- gets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 7. april 2005 Spørgsmål  11: "Ministeren bedes redegøre for, hvad der i forhold til borgernes retssikke r- hed er en uhensigtsmæssig og unødvendig barriere i de gældende regler i bl.a. forvaltningslovens § 29, jf. bemærkningerne til forslaget." Svar: Det er min opfattelse, at den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser  og  med  udgangspunkt  i  deres  behov.  Med  kommunerne  som borgernes hovedindgang til den offentlige sektor bliver det mere enkelt og overskueligt for borgerne at finde ud af, hvor man skal henvende sig. Også   i  forhold  til  den  enkelte  kommunes  egne  opgaver  er  det  hensigts- mæssigt, at  borgerne ikke behøver at  henvende sig i flere forskellige konto- rer og forvaltninger for at kunne få løst almindelige borgerrelaterede opg  a- ver, som udspringer af typisk forekommende livssituationer. Formå let med lov om kommunale borgerservicecentre er derfor at fremme, at kommunale borgerservicecentre fungerer som borgernes indgang til den offentlige sektor, jf. lovforslagets § 1. Lovforslaget fjerner derfor en række uhensigtsmæssige juridiske barrierer for borgerservicecentrenes opgaveva- retagelse,  en  opgavevaretagelse,  der  ikke  finder  sted  ud  fra  et  hensyn  til den kommunale forvaltning, men ud fra et hensyn til borgeren. Som det fremgår af  lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 4.3.2.4.,   udgør det  efter Indenrigs- og Sundhedsministeriet en uhensigtsmæssig og unødvendig barriere, at et borgerservicecenter, som er organ iseret som en selvstændig  organisatorisk  del  af  forvaltningen,  i  en  ansøgningssag  som udgangspunkt ikke kan indhente følsomme personoplysninger fra den fa g- forvaltning,  der  administrerer  samme  lovgivningsområde  som  det,  ansø  g- ningssagen henhører under, uden at skulle anmode borgeren om sa mtykke hertil. Der henvises til eksempel 1 i besvarelsen af spørgsmål   nr. 7. Når  borgeren  f.eks.  anmoder  borgerservicecenteret  om  at  behandle  en ansøgningssag efter sociallovgivningen, er det efter min opfattelse unødigt bureaukratisk og ufleksibelt, hvis der skal indhentes et samtykke til at ind- hente sociale oplysninger, der af mere eller mindre tilfældige årsager ikke Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 25. april 2005 Kontor: 2.k.kt. J.nr.: 2004-2200-21 Sagsbeh.: abt Fil-navn: LKS/FT-beh./Spm11.L72.svar
2 befinder sig i servicecenteret, men i socialforvaltningen. Dette vil borgeren efter min vurdering også  i almindelighed opleve som uforstå eligt. På  denne  baggrund  er der  i  lovforslagets  §  3, stk.  3, fastsat  en  regel om udveksling  af  oplysninger  mellem  et  borgerservicecenter  og  en  anden  del af kommunens forvaltning i ansøgningssager , hvor disse varetager samme forvaltningsopgaver.  Rækkevidden  og  indholdet  af  bestemmelsen  er  nær- mere beskrevet i besvarelsen af spørgsmål   nr. 15. Jeg er af den opfattelse, at reglen ikke giver anledning til nogle retssikker- hedsmæssige  betænkeligheder, og at den i øvrigt ikke strider mod de   hen- syn, som ligger bag bestemmelsen i forvaltningslovens § 29. Der henvises i den forbindelse til besvarelsen af spørg smål  nr. 14 og 15.