Besvarelse af spørgsmål nr.    20 (L70), som Folketingets Kommunaludvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og   sund- hedsministeren d. 20. maj 2005 Spørgsmål : "Hvilke opgaver kan og må en filial udføre?  " Svar: De enkelte statsforvaltninger kan beslutte at oprette filialer med begrænset borgerbetjening uden for statsforvaltningernes hovedkontorer og afdelings- kontorer. Filialerne er ikke-fastbemandede mødesteder, hvor borgere med mellemrum kan blive betjent af personale fra statsforvaltningen, f. eks. 2-4 gange om måneden. Filialerne skal supplere de fastbemandede hovedkon- torer  og  afdelingskontorer,  hvor  særlige  hensyn  til  borgerbetjeningen  gør det  hensigtsmæssigt, f. eks.  som følge  af  afstandsmæssige fo   rhold  inden for en region. Filialbetjeningen  vil  omfatte  opgaver,  hvor  sagsbehandlingen  og  servicen over for borgeren indebærer et behov for personlig ko ntakt mellem borge- ren og statsforvaltningen. Behovet for personlig kontakt mellem borger og statsforvaltning vedrører primært   sager inden for familieretten, jf. besvarel- sen  af  spørg smål  11  til  L  70. Afhængigt  af  arbejdstilrettelæggelsen  inden for den enkelte statsforvaltning vil medarbejdere, som er involveret i filialbe- tjeningen, på statsforvaltningens vegne kunne træffe konkrete afgørelser i forhold til borgeren. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 30. maj 2005 Kontor: 3.ø.kt. J.nr.: 2005-0203-17 Sagsbeh.: JKP\ALA Fil-navn: I:\tatsforvaltning\ L 70 S 20