Besvarelse  af  spørgsmål  nr.    16  til  L  70,  som  Kommu- naludvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 17. maj 2005 Spørgsmål    16: "Kan  ministeren  bekræfte,  at  de  kommende  borgerservicecentre  ikke  har egentlige myndighedsopgaver?" Svar: Det forudsættes  ved  besvarelsen,  at  der  sigtes til  myndighedsopgaver  i n- den for skatteområdet. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse  fra  Skatteministeriet.  Skatteministeriet  har  i  den  forbindelse  be- kræftet, at de kommende borgerservicecentre ikke vil få myndighedsopga- ver. Skatteministeriet har endvidere oplyst, at det fremgår af skatteministe- rens forslag til skatteforvaltningsloven (L 110), § 16, stk. 2, at kommunalbe- styrelserne kan blive pålagt at løse opgaver, der har karakter af borgerve j- ledning  og  lignende  faktisk  forvaltningsvirksomhed.  De  opgaver,  som  på skatteområdet  skal  varetages  af  kommunerne,  vil  primært  bestå  i  vejled- ning  af  borgerne  om  blanketter,  frister,  forskudsregistrering  m.v.  Egentlig juridisk  vejledning  vil  skulle  indhentes  i  et  skattecenter  eller  et  kundekon- taktcenter. Jeg  forventer  imidlertid  ikke,  at  der  vil  opstå  mange  situationer,  hvor  en borger, som henvender sig i et borgerservicecenter, går forgæves og efter- følgende må henvende sig personligt til et skattecenter. Dette skyldes, at når en borger henvender sig i et borgerservicecenter med et  skatterelateret  spørgsmål,  vil  borgerservicecenteret  typisk  kunne  løse borgerens  problem  eller  hjælpe  borgeren  med  at  ko mme  videre,  uden  at borgeren behøver at henvende sig personligt til den statslige skatteforval t- ning. Kommunale borgerservicecentre vil således kunne løse opgaver såsom at informere om de mere almindeligt anvendte regler, at ændre forskudsreg i- strering i samme omfang, som en borger selv kan ændre via TastSelv, at udskrive  skattekort,  at  udlevere  informationsmateriale  og  blanketter,  at modtage  selvangivelser  og  forskudsskemaer,  at  vejlede  i  brug  af  digitale løsninger  og  at  videreformidle  de  henvendelser,  som  skal  b esvares  af  et skattecenter. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 30. maj 2005 Kontor: 1.ø.kt. J.nr.: 2005-2414-40 Sagsbeh.: NFH Fil-navn: Dokument 4
2 Borgerservicecentrene kan også eventuelt sørge for, at borgeren kontaktes af den statslige skatteforvaltning, eller at borgeren får de relevante informa- tioner,  så  borgeren  kan  kontakte  et  skattecenter  eller  kundekontaktcenter telefonisk, elektronisk eller skriftligt.