Besvarelse  af  spørgsmål  nr.     11  (L  70),  som  Kommu- naludvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 28. april 2005. Spørgsmål : ”Ministeren bedes oversende et notat, der belyser placeringen og opgaver til  de  afdelingskontorer,  der  skal  placeres  i  andre  byer  end  de  5  statsfor- valtninger er placeret i, samt i hvilket omfang statsforvaltningsmedarbejdere tænkes at tage  ud til de borgere der skal betjenes." Svar: Udgangspunktet  for  fordelingen  af  opgaver  og  medarbejdere  på  statsfor- valtningernes hovedkontorer og afdelingskontorer er, at hovedkontoret om- fatter statsforvaltningens ledelse og administration og faglige opgaver. Dog deles  opgaver,  hvor  den  personlige  kontakt  mellem  borgeren  og  statsfor- valtningen har betydning for statsforvaltningens sagsbehandling og service over for borgeren, mellem hovedkontoret og afdelingskontoret. På baggrund af oplysninger modtaget fra Foreningen af Statsamtmænd om behovet  for  personlig  kontakt  mellem  borgeren  og  statsforvaltningen  kan der  oplyses følgende  om  behovet   om  behovet for  personlig kontakt  inden for statsforvaltningernes væ sentligste områder: Opløsning af ægteskab Der er og vil på ægteskabsområdet fortsat være et betydeligt behov for personlig borgerkontakt i de sager, hvor parterne ønsker at møde til vi  l- kårsforhandling. Det vil i langt de fleste sager dreje sig om ét møde. Samværsområdet Der er på samværsområdet et stort behov for personligt fremmøde. Der vil  i  hovedparten  af  sagerne  være tale  om,  at  parterne  skal m ø de  1-2 gange, og derudover til rådgivning, konfliktmægling m.v. efter eget ø  n- ske.  Samværsområdet  vil  blive  væsentligt  udvidet  med   L  28  Lov  om ændring af lov om forældremyndighed og samvær, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige andre lov e, som er fremsat af mi- nisteren for familie og forbrugeranliggender. Forældremyndighedsområdet Der er på forældremyndighedsområdet normalt kun et meget begræ n- set behov for personlig borgerkontakt, og i så fald er der tale om ét mø- de. Forældremyndigheds området vil blive væsentligt udvidet med  L 28 Lov om ændring af lov om forældremyndighed og samvær, lov om æ    g- Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 10. maj 2005 Kontor: 3.ø.kt. J.nr.: 2005-0203-17 Sagsbeh.: ALA Fil-navn: ala\statsforvaltning\ L 70 Sp. 11
2 teskabs indgåelse og opløsning og forskellige andre lov e, som er frem- sat af ministeren for familie og forbrugeranliggender. Bidragsområdet Der er på bidragsområdet normalt ikke behov for personlig borgerkon- takt. Faderskabsområdet Der er på faderskabsområdet behov for personlig borgerkontakt i en del af sagerne. Udlændingeområdet På udlændingeområdet er der og vil der fortsat være krav om personlig fremmøde  i alle sager. Adoptionsområdet Det vurderes, at der er behov for møde i ca. 75 % af  statsamternes sa- ger  vedrørende  adoption   –  dvs.  ca.  1.100  møder  årligt.  Der  skønnes også  at  blive  en  betydelig  borgerkontakt  i  de  nye  opgaver  på  adopti- onsområdet, som statsforvaltningerne overtager fra amtskommunerne. De psykiatriske patientklagenævn De  psykiatriske  patientklagenævn ,  som  behandler  klager  over  anven- delse af tvang i psykiatrien, sekretariatsbetjenes af statsamterne. Næ v- nets behandling af sager foregår på den psykiatriske afdeling, hvor pa- tienten er eller har været indlagt, medmindre afholdelse af mødet på a  f- delingen  skønnes  ikke  at  være  hensigtsmæssig.  Kommunalreformen indebærer ikke ændringer i brugerkontakten på psyki atriområdet. Begrænset personlig kont   akt I  navne-  og  værgemålsager  er  fremmødet  sporadisk.  Statsamtet  har dog  en  vis  udgående  funktion  ved  afholdelse  af  møder  hjemme  hos personer,  der  ønskes  sat  under  værgemål.    Denne  udgående  funktion forventes opretholdt af statsforvaltningerne. Det Sociale Nævn Der er normalt ikke fremmøde i nævnssager, der alle afgøres på skrif   t- ligt grundlag. I ganske få tilfælde ønsker borgeren selv at møde op og fortælle om sin sag eller for at søge vejledning. Dette vil i givet fald ku  n- ne foregå skriftligt eller ved telefonisk kontakt. Det kommunale tilsyn Det kommunale tilsyn varetages i dag af 5 statsamter. Det vurderes, at behovet for direkte kontakt med borgere er meget lille. Statsamternes opgaver inden for sessionsområdet indebærer en  betydelig borgerkontakt i forbindelse med afviklingen af sessionerne. Området plan- lægges   overført   til   Forsvarsministeriet     fra   2006.   Desuden   planlægges statsamternes  nuværende  opgaver  vedrørende  fri  proces  samt  en  række
3 mindre opgaver vedrørende   inddrivelse af bidrag,  tilladelse til indgåelse af ægteskab  og  godkendelse  af   udenlandske  skilsmissedokumenter  overført til andre myndigheder uden for statsforvaltningsområdet. På  baggrund af  ovenstående  er  der i  det  følgende   vist  et  skøn  over   for- delingen   af   statsforvaltningerne   personaleforbrug   på   hovedkontorer   og afdelingskontorer i 2007. Statsforvaltningernes personaleforbrug (årsværk)  2007. Fordeling på hovedkonto- rer og afdelingskontorer. Storkøbenhavn  (hovedkontor Hovedstaden) 218 Rønne  (afdelingskontor Hovedstaden) 4 Nykøbing F  (hovedkontor Sjælland) 91 Roskilde (afdelingskontor Sjælland) 22 Odense (afdelingskontor Syddanmark) 28 Aabenraa (hovedkontor Syddanmark) 127 Ribe (afdelingskontor Syddanmark) 15 Ringkøbing  (hovedkontor Midtjylland) 112 Århus   (afdelingskontor Midtjylland) 45 Aalborg (hovedkontor Nordjylland) 75 I alt 222 113 170 157 75 Opgørelsen er foretaget med udgangspunkt i statsamternes tidsanvend else i  2004  og  en  skønnet  fordeling  af  de  opgaver,  som  overtages  fra  andre myndigheder.  Det  er  ved  udarbejdelsen  af  skønnet   desuden  forudsat,  at alle borgernære o pgaver for den sydlige del af Viborg amt og den nordlige del af Vejle amt varetages af afdelingskontoret i Århus  , at borgernære o p- gaver for den del af Vejle amt, som indgår i region Syddanmark, fordeles med 75 pct. til afdelingskontoret i Odense og 25 pct. til afdelingskontoret i Ribe,  og  at  de  borgernære  opgaver  i  Vestsjællands  amt  fordeles  med  25 pct. til hovedkontoret i Nykøbing F og 75 pct.  til afdelingskontoret i Roskil- de.  Det  er  desuden forudsat,  at  de faglige  opgaver  i  afdelingskontorer  til- lægges 25 pct. til overhead  tilservice    - og hjælpefunkti oner m.v. Ovenstående fordeling  af  statsforvaltningens  personale  på  hovedkontorer og  afdelingskontorer  er  baseret  på  en foreløbig  vurdering ,  idet  det  videre arbejde  med  planlægningen   af  statsforvaltningerne,  herunder  en  endelig afklaring  af  overførslerne  fra  andre  myndigheder,   kan  føre  til  ændringer  i fordelingen, herunder i justeringer i afgræ nsningen af borgerrettede opga- ver.  Den  nøjagtige fordeling  af  opgaver  og  arbejdspladser  mellem  hove d- kontor og afdelingskontor inden for den enkelte regionale statsforvaltning vil ske ud fra hensynet til borgerbetjening, muligheden for at sikre en rimelig arbejdsfordeling mellem hovedkontor og afdelingskontor m.v.