Side 1/2
Bilag til forsvarsministerens
skrivelse af 8. APR 2005
(L 54 - spørgsmål nr. 4 )
Spørgsmål nr. 4:
Kan man forestille sig eksempler på strafbare handlinger, begået af militært personale,
hvor militærpersonerne vil kunne dømmes efter militær straffelov men ikke efter borgerlig
straffelov - og omvendt?
Svar:
Overtrædelse af en straffebestemmelse i enten militær straffelov eller i straffeloven forud-
sætter, at der er realiseret et gerningsindhold, som kan henføres til en af bestemmelserne i de
2 love. Om en given handling er strafbar og efter hvilken bestemmelse må derfor altid fo r-
udsætte en nøje vurdering af selve handlingen og de konkrete forhold i øvrigt.
Som eksempler på handlinger, som vil være strafbare efter forslaget til militær straffelov, og
som ikke kan henføres til fuldstændig enslydende bestemmelser i straffeloven, kan nævnes §
29 om spionage, § 30 om ændring af ammunition og § 32 om røbelse af militære hemmelig-
heder.
Som eksempler på handlinger, som vil være strafbare efter straffeloven, me n hvor handlin-
gen ikke umiddelbart vil kunne straffes efter bestemmelser i militær straffelov kan nævnes
straffelovens voldsbestemmelser og bestemmelserne om formueforbrydelser i kapitel 28.
Det bemærkes, at det fremgår af betænkning nr. 1435/2004 om den militære straffelov, rets-
plejelov og disciplinarlov side 249, at straffelovens bestemmelser, især §§ 156 og 157, i vidt
omfang ville kunne være anvendelige på pligtforsømmelser inden for forsvaret, hvis militær
straffelovs § 15 og de særlige pligtbestemmelser i øvrigt ikke fandtes. Udvalget har (på nær
et enkelt medlem) imidlertid fundet, at disse bestemmelser ikke bør erstatte militær straffe-
lovs regler, herunder bestemmelserne om de militære pligtforhold.
Udvalget har tværtimod fundet det væsentligt - især af hensyn til personellet - at de mere
alvorlige forhold i videst muligt omfang beskrives i særskilte straffebestemmelser. Dette
synspunkt har også medført, at en række pligtforsømmelser, som er blevet henført under
gældende militær straffelovs § 15 (lovforslagets § 27), i lovforslaget er udskilt i selvstændi-
ge straffebestemmelser (eksempelvis lovforslagets §§ 17 - 19).
Hertil kommer, at udvalget har anset det for tvivlsomt, om værnepligtigt personel kan anta-
ges at være omfattet af straffelovens §§ 156 og 157, der forudsætter, at den pågældende
virker i offentlig tjeneste eller hverv.